Stappenplan
De game-changer voor bureau recruiters
In 7 stappen aan de slag met recruitment marketing automation
01. Wat is recruitment marketing automation?
Recruitment marketing automation (RMA) is het inzetten van technologie om het aantrekken, selecteren en betrekken van kandidaten makkelijker te maken.
Met RMA creëer je een geoliede recruitment marketing machine waarmee je het eerste contact legt, de kandidaat begeleidt in het recruitment proces en vervolgens contact houdt, bijvoorbeeld voor toekomstige vacatures. Allemaal automatisch!

Waarvoor kun je recruitment marketing automation inzetten?
Campagnes opzetten
Snel en eenvoudig recruitment campagnes opzetten en monitoren, ook zonder marketing kennis
Conversie verhogen
Verhoog je conversie en spreek meer kandidaten dankzij het aanbieden van laagdrempelige contactmogelijkheden
In contact blijven
In contact blijven met je talentpools met geautomatiseerde journeys waarbij je e-mail, sms of WhatsApp combineert.
01
Bereiken van je doelgroep
Dankzij een koppeling met je ATS en je eigen content library gecombineerd met onze data van duizenden historische campagnes zet je in no time een recruitment campagne op waarmee je precies de juiste mensen bereikt. Easy peasy!
02
Genereren van kandidaten voor vacatures
Maak reageren voor kandidaten snel en eenvoudig, bijvoorbeeld via een WhatsApp button op je vacaturepagina. Doordat je reageren zo makkelijk maakt, krijg je veel meer reacties op vacatures.
03
Automatisch opvolgen van reacties
Haal de krenten uit de pap met geautomatiseerde interesse- en kwalificatievragen, zodat je de beste kandidaten als eerste in beeld hebt en vliegensvlug kunt voorstellen bij je opdrachtgevers.
04
Contact onderhouden met het beste talent
Maak eindelijk gebruik van je waardevolle talentpools door 1-op-1 contact met kandidaten te onderhouden via geautomatiseerde berichten. Zodra een kandidaat weer op de markt is, ben jij de eerste die het weet dankzij jouw betrokkenheid.
02. Uitdagingen en kansen
Identificeer jouw uitdagingen en kansen en check of RMA jouw redder in nood is.
Zijn dit jouw struggles?
Eerste contact leggen met kandidaten is erg tijdrovend
- Weinig (kwalitatieve) sollicitaties via traditionele recruitment kanalen, zoals Indeed of Linkedin Jobs
- Lage response rate bij sourcing
Geen tijd of onvoldoende kennis om zelf recruitment marketing op te pakken
- Mediabureau of marketing freelancer inschakelen is kostbaar
- Geen tijd om zelf het recruitment marketing wiel uit te vinden
Een database vol met goede kandidaten waar je niets mee doet
- Informatie van kandidaten in talentpool is verouderd
- Persoonlijk contact onderhouden met talent kost teveel tijd
Een brei aan losse tools die niet goed integreren met elkaar
- Geen koppeling tussen recruitment marketing tools en je ATS
- Reacties van kandidaten komen versplinterd binnen: via WhatsApp, leadformulieren, je website, jobboards, etcetera.
Dit fix je met recruitment marketing automation.
Simpel
- Laat kandidaten vrijblijvend vragen stellen en hun interesse kenbaar maken via WhatsApp.
- Promoot je vacatures op social media, Google en andere kanalen met één klik op de knop.
- Automatisch candidate journeys opstarten voor de kandidaten in je talentpools om periodiek contact te onderhouden en profielen te updaten.
Advanced
- Haal de beste kandidaten naar voren met geautomatiseerde kwalificatievragen. Denk aan vragen over ervaring, certificaten en opleidingen.
- Ontvang meer sollicitaties met leadgeneratie tooling, zoals leadformulieren, Whatsapp ads en een chat op je werken-bij site.
- Bouw een band op met de personen in je talentpools door regelmatig 1-op-1 contact te hebben, grotendeels automatisch.
03. Bepaal je selectiecriteria
Maak een lijst van must-haves en nice-to-haves om een goede keuze te kunnen maken tussen RMA software leveranciers. Denk aan onderwerpen als…
- Is er een integratie mogelijk met je ATS?
- Welke functionaliteiten heb je nodig?
- Krijg je advies en inhoudelijke ondersteuning van een team?
- Gebruiksvriendelijkheid: is de tool eenvoudig in gebruik?
- Biedt de software leverancier een Nederlandstalige klantenservice?
- Dashboarding en analyse: kan ik realtime data inzien en direct bijsturen waar nodig?
- Hoe zit het met privacy & beveiliging? Denk aan de AVG vereisten, ISO-certificeringen, etcetera.
- Hoe ziet de onboarding en implementatie eruit?

Houd hierbij in gedachten wie er in de RMA software gaan werken en waar zij behoefte aan hebben.

Recruiters & Sourcers
- Vacatures promoten
- Op één plek alle vragen en andere berichten van kandidaten opvolgen
- Processen automatiseren
- Verbeteren kandidaatbeleving
- Kandidaten database up to date houden
- Betrokken zijn bij de beste talenten in de markt

Recruitment Marketeers /
Arbeidsmarktcommunicatie
- Employer branding campagnes draaien
- Verhogen naamsbekendheid
- Zichtbaar zijn onder de juiste doelgroepen
- Eenvoudige samenwerking met recruiters bij campagnes
- Bewaken van budgetten en campagneresultaten

Directie & Management
- Realtime dashboarding
- Autoriseren van inzet campagnes
- Optimaal gebruiken van recruitment budget
- Verminderen workload recruiters
- Genereren van rapportages
- Productiviteitsverbetering in team
- Eén oplossing voor het aantrekken van kandidaten
04. Software leveranciers vergelijken
Ontdek wat er mogelijk is bij leveranciers van recruitment marketing automation software.
Webinars volgen
Demo’s inplannen
Trial afnemen
Stel deze vragen aan software leveranciers om een goede vergelijking te maken.
- Hoeveel tijd vraagt de implementatie? Hoe word je hierin begeleid?
- Kan de tool gepersonaliseerd worden op basis van mijn specifieke bedrijfsuitdagingen?
- Hoe meet ik succes?
- Wat zijn de jaarlijkse licentiekosten? Op basis waarvan worden deze berekend? Worden deze berekend op basis van aantal contacten of gebruikers? Als ik meer recruitment marketing in ga zetten, stijgen de licentiekosten dan mee?
- Welke ontwikkelingen of nieuwe features staan er op de roadmap voor de RMA tooling?
- Kan ik de RMA software ook inzetten voor contact richting klanten?
05. Business case opstellen
Let’s talk money.
Door recruitment marketing automation in te zetten bespaar je tijd, haal je alles uit je mediabudget en word je minder afhankelijk van mediabureaus of andere externen. Daarnaast maak je slim gebruik van je talentpools. De investering in RMA software heb je snel terugverdiend!

Overtuig je collega’s met de resultaten van andere recruiters

Royal HaskoningDHV draait tot wel 15 vacature campagnes tegelijkertijd en 5 full funnel campagnes per jaar met een team van 2 recruitment marketeers.
“We kunnen de groeiende vraag vanuit de business nog altijd bijbenen dankzij de inzet van RMA software. Dat was nooit gelukt als we campagnes allemaal handmatig op elk platform zouden moeten inrichten. Van aanvraag vanuit de recruiter tot livegang van de campagne hebben wij maar een half uurtje nodig. Zonder RMA zou dit eerder een paar uur per campagne zijn.”
Esmee Maton
Employer Brand en Recruitment Marketeer
Microsoft specialist Wortell neemt 60 tot 100 nieuwe medewerkers per jaar aan, ondanks de war for talent in de IT branche.
“Als we geen gebruik zouden maken van RMA software, dan zou ik me echt moeten verdiepen in de materie om dit soort campagnes zelf op te zetten en te beheren. Of we zouden iemand aan moeten nemen die deze kennis al heeft. Nu doet de software dit voor ons en kan ik mijn tijd besteden aan dingen waar ik beter in ben, meer plezier uit haal en waarmee we ons verder onderscheiden, zoals het optimaliseren van de candidate journey.”
Friso Visser
Lead Recruitment Marketeer Benelux

Dura Vermeer kwam in 6 maanden tijd met meer dan 1.800 nieuwe personen uit hun doelgroep in contact dankzij laagdrempelige contactmogelijkheden, verdubbelde hun talentpool naar 173.000 betrokken kandidaten en zag de response rate op InMails stijgen met 43% onder kandidaten die iets gezien hadden van hun recruitment campagnes. Allemaal door de inzet van RMA software.
We horen je denken:
“Leuk, maar hier heb ik geen tijd voor.”
“Ja, maar wat gaat dat kosten?”
“Argh, nog meer tooling!”
Geen zorgen, we’ve got you covered!

“Het kost veel tijd, want met software moeten we alles zelf doen.”
RMA software is er juist op gericht om processen te automatiseren, zodat je tijd bespaart. Dankzij automations en de ATS-koppeling heb je vacature campagnes in een handomdraai live staan. Monitoring kost weinig tijd door het overzichtelijke dashboard met realtime data en doordat kandidaten zelf contact met jou opnemen met leadgeneratie tooling, ben je minder tijd kwijt aan sourcing en andere tijdrovende recruitment kanalen.

“Weer een softwarepakket erbij.”
Klopt, maar wel eentje die naadloos integreert met jouw ATS. Je hebt maar één tool nodig om recruitment campagnes uit te voeren, contact te leggen met kandidaten, candidate journeys te bouwen en de mensen in je talentpools betrokken en enthousiast te houden. Al het 1-op-1 contact vind je overzichtelijk terug in het talent dashboard en alle data wordt automatisch gesynchroniseerd met je ATS, waardoor je nooit dubbel werk doet. Met RMA vul en onderhoud je het ATS.

“Leuk als je kennis hebt van recruitment marketing, maar in ons team hebben wij niemand die dit kan oppakken.”
No worries, we laten je niet zwemmen. Het MrWork platform is intuïtief te gebruiken en je hoeft je niet te bekommeren om de complexe zaken van recruitment marketing. Dat fixt de software voor je en/of je Customer Success Specialist helpt je hierbij. Ons team van experts ondersteunt en weet af en toe even te kietelen en uit te dagen. Want de magic happens aan de rand van je comfort zone!
06. Implementeren
Ready? Action!
Download de Start met RMA checklist om te kijken of je klaar bent voor implementatie en voor handige tips in de implementatiefase.
07. Periodiek evalueren en continu verbeteren
Zo ga je scoren
Net zoals ATS software onmisbaar is voor een recruitment bureau, is recruitment marketing automation software net zo cruciaal voor succes. Maar hoe meet je het succes van de inzet van recruitment marketing automation?

De nr. 1 recruitment marketing software

Meer plaatsingen realiseren in minder tijd?
Ga aan de slag met recruitment marketing automation!