De juiste oplossing snel gevonden
Toen Esmée Maton, werkzaam als Employer Brand en Recruitment Marketeer bij Royal HaskoningDHV, in 2021 in dienst trad, moest recruitment marketing vanaf nul worden opgezet in de organisatie. Tegelijkertijd was (en is) de vraag vanuit de business hoog, want bij vrijwel elke divisie lag er een serieuze recruitment uitdaging. “In de eerste periode deed ik alles zelf. Op elk kanaal moest ik de campagnes aanmaken, monitoren en bijsturen. Ook de technische inrichting, zoals het instellen van pixels en tracking, moest ik zelf inregelen. Het kostte allemaal veel tijd op deze manier,” vertelt Esmée. Daarom ging Esmée al snel op zoek naar methoden om haar werk sneller en makkelijker te kunnen doen om zo – met de beperkte capaciteit – toch in de behoefte van de business te kunnen voorzien.
Zoals het een innovatieve organisatie met focus op technologische oplossingen betaamt, zocht Royal HaskoningDHV de oplossing al snel in de hoek van software. Daarmee kun je namelijk een flinke efficiëntieslag maken zonder dat je hoeft uit te breiden in het aantal fte. “Ik wilde campagnes kunnen inrichten en laten draaien vanuit één centrale tool, want dat zou me een hoop tijd besparen. Tegelijkertijd wil ik wel zelf aan de knoppen draaien en realtime inzicht hebben in de prestaties van de campagnes. Als je het gehele proces compleet uit handen geeft aan een bureau, dan heb je die realtime inzichten meestal niet en voelt het toch een beetje als een black box waar je je geld in gooit. Ik wilde een tool die mij zou ontzorgen, maar waarbij ik wel ‘in control’ zou zijn. Dat vond ik in MrWork!”
Van enkel job marketing naar full funnel recruitment campagnes
Royal HaskoningDHV heeft een mooie transformatie doorgemaakt op het gebied van employer branding en recruitment marketing. In eerste instantie zetten ze vooral job campagnes in, omdat men vooral bezig was met het concrete resultaat van elke recruitment investering: sollicitanten. “Sollicitanten zijn natuurlijk een belangrijk resultaat om op te sturen in recruitment marketing campagnes, maar alleen het aantal sollicitanten meten is niet de heilige graal. Zichtbaar zijn en je werkgeversmerk opbouwen zorgt er – zeker op de lange termijn – voor dat je campagnes steeds succesvoller worden, ook in het aantal sollicitanten. Daarom ben ik steeds meer full funnel recruitment campagne met een awareness-, consideration- en action-fase gaan inzetten. Stap voor stap heb ik het management en HR meegenomen in het belang van employer branding en het effect van full funnel campagnes. Het is heel tof om te zien dat die bewustwording intern groeit en we steeds meer inzetten op onze bekendheid en ons verhaal als werkgever. Naast conversiegerichte campagnes uiteraard,” vertelt Esmée.
“Dit jaar draaien we naar verwachting 5 full funnel campagnes en daarnaast lopen er vrijwel continu vacature campagnes. Allemaal met de MrWork recruitment marketing software. Zonder deze tooling hadden we met onze beperkte capaciteit (red: recruitment marketing team bestaat op dit moment uit 2 personen) nooit zoveel campagnes kunnen draaien en waarschijnlijk ook niet deze resultaten kunnen behalen. Als je op elk platform apart je campagnes moet monitoren en bijsturen, dan kost dat onwijs veel tijd en schiet het er heel waarschijnlijk bij in als je het druk hebt met andere dingen. Door MrWork heb ik altijd inzicht en overzicht en is het optimaliseren van campagnes snel gepiept. Ik weet zeker dat dat bijdraagt aan de campagneresultaten.”
Maar het is niet alleen de software die van toegevoegde waarde is voor Esmée. De maandelijkse check-ins met MrWork zijn erg waardevol, net als de mogelijkheid om te kunnen sparren.
“Iedereen die ik ken bij MrWork is heel prettig om mee samen te werken. Er wordt echt met je meegedacht. Bij de maandelijkse check-ins is er alle ruimte om advies te vragen, zowel over je campagnes als andere recruitment marketing zaken, zoals de inrichting van een landingspagina. Dat is echt heel fijn. Zeker toen ik nog de enige recruitment marketeer was. Door de samenwerking met MrWork had ik toch inhoudelijk sterke sparringspartners om me vooruit te helpen.”“Ook over de grens groeit het bewustzijn over het effect van recruitment marketing campagnes. Zo kreeg ik laatst voor het eerst een aanvraag voor een MrWork Jobs campagne uit het Verenigd Koninkrijk. Met de MrWork software is ook dit zo ingeregeld. Erg leuk dat ons succesverhaal zich steeds verder in de organisatie verspreidt!”
Esmée Maton, Employer Brand en Recruitment Marketeer bij Royal HaskoningDHV
Klein team, grote resultaten
Toen Royal HaskoningDHV de samenwerking met MrWork startte, was het doel vooral om het proces makkelijker te maken. Campagnes moesten snel opgezet kunnen worden, waarbij de meetbaarheid en analytics goed ingericht zijn. “Dat doel is meer dan behaald. We draaien nu soms wel 15 job campagnes tegelijkertijd. Dat was nooit gelukt als we dit allemaal handmatig op elk platform zouden moeten inrichten. Om de kwaliteit te waarborgen en het overzicht te behouden zetten alleen Iris (recruitment marketeer) en ik campagnes live. We kunnen de vraag vanuit de business – die steeds groter wordt vanwege de goede resultaten – nog altijd bijbenen, omdat MrWork zo intuïtief te gebruiken is. Van aanvraag vanuit de recruiter tot livegang van de campagne hebben wij maar een half uurtje nodig. Zonder de MrWork software zou dit eerder een paar uur per campagne zijn denk ik,” vertelt Esmée.
En dan gaat dit alleen nog maar om het inrichten van campagnes. Als Esmee de extra tijd voor de technische inrichting (pixels, tracking, dashboarding) en de monitoring en optimalisatie daarbij optelt, dan zouden ze nooit zoveel recruitment marketing campagnes kunnen draaien met een team van 2 personen. Dankzij de MrWork software weet Royal HaskoningDHV grote resultaten te behalen op recruitment marketing met een klein team.
Kandidaten die je anders nooit had gevonden
Het effect van recruitment campagnes zit volgens Royal HaskoningDHV niet alleen in de naamsbekendheid, traffic naar de werken-bij site en het aantal sollicitanten, maar ook in de kwaliteit van de kandidaten. “Sommige kandidaten vind je simpelweg niet met andere wervingsmethoden, zoals sourcing via Linkedin. Het komt vaak genoeg voor dat mensen geen Linkedin profiel hebben of dat deze niet up-to-date is, waardoor de kandidaat niet interessant lijkt. Als je geen recruitment campagnes zou draaien, dan zou je al deze kandidaten missen. We hebben het diverse keren meegemaakt dat er vanuit de campagne een kandidaat solliciteerde met een hartstikke sterk cv, terwijl de recruiter die kandidaat niet kon vinden op Linkedin of nooit geselecteerd had op basis van zijn verouderde Linkedin profiel. Zo zie je dat recruitment marketing echt een aanvulling is op andere wervingsmethoden,” aldus Esmée.
“Ook over de grens groeit het bewustzijn over het effect van recruitment marketing campagnes. Zo kreeg ik laatst voor het eerst een aanvraag voor een MrWork Jobs campagne uit het Verenigd Koninkrijk. Met de MrWork software is ook dit zo ingeregeld. Erg leuk dat ons succesverhaal zich steeds verder in de organisatie verspreidt!”
Esmée Maton, Employer Brand en Recruitment Marketeer bij Royal HaskoningDHV
Laagdrempelig contact maken is de toekomst
Als we kijken naar de toekomst, dan zien we dat Royal HaskoningDHV ambitieus is en blijft. Om marktleider te blijven of te worden in diverse branches ligt de focus echt op het werven van personeel. “Klanten vinden lukt wel. De uitdaging ligt bij het werven van medewerkers,” is een veelgehoorde uitspraak in de MT’s van de divisies.
Esmée’s grootste project van 2023 is het lokaliseren van de wereldwijde EVP en dit doorvertalen naar de campagnes. Dankzij de MrWork software is het daadwerkelijk inzetten van al die doelgroepgerichte campagnes, aangepast op de regio, zo gedaan.
Wat is de volgende stap in de recruitment marketing strategie van Royal HaskoningDHV? Leadgeneratie, denkt Esmée. “Voor veel kandidaten is gelijk solliciteren een stap te ver. Zij willen eerst laagdrempelig in contact komen met ons. Daarom kijken we onder andere naar de toevoeging van MrWork Leads en experimenteren we met andere vormen van leadgeneratie. Zo hebben we laatst een inhoudelijk webinar georganiseerd om kandidaten aan te trekken met specialistische, technische kennis. We hebben dit webinar geadverteerd via MrWork Jobs en ik moet eerlijk bekennen: ik was positief verrast door de resultaten. 80 deelnemers hebben zich aangemeld voor het webinar en we hebben hieruit zelfs al iemand aangenomen. Echt een mooi resultaat en een duidelijk signaal dat we het vaker laagdrempelig moeten houden om in contact te komen met kandidaten.”