De toevoeging van leadgeneratie aan je recruitment marketing strategie is onwijs waardevol. Je conversie schiet door het dak en kandidaten kloppen bij jou aan in plaats van dat jij met meerdere berichtjes achter hen aan moet zitten. De droom van iedere recruiter en een absolute boost voor recruitment succes. Maar dat geldt alleen als je de leadopvolging serieus neemt. Kost dat nou veel tijd? Of is het eigenlijk zo gepiept?
Leadgeneratie = tijdbesparend
Laten we de aanname dat leads opvolgen veel tijd kost, eerst maar eens de kop in drukken. Dat is namelijk niet zo. We zien juist het tegenovergestelde: de productiviteit van recruitment teams stijgt enorm dankzij leadgeneratie. Dat komt doordat leadgeneratie een vorm van inbound recruitment marketing is. Kandidaten komen naar jou toe. Daar tegenover staan de meer traditionele recruitment kanalen die veelal outbound zijn. Nu de arbeidsmarkt vol zit met latente kandidaten, moeten recruiters die met outbound methoden werken enorm veel acties uitzetten om kandidaten in hun recruitment funnel te krijgen. Dat kost veel tijd en het resultaat ervan laat vaak ook nog eens te wensen over.
Bij inbound recruitment marketing zorg je ervoor dat kandidaten zelf contact met je opnemen, bijvoorbeeld naar aanleiding van een campagne die je draait of een vacature die ze hebben gezien. Bij outbound recruitment methoden benader jij als werkgever de kandidaten. Een bekende vorm van outbound recruitment is sourcing.
Om dit te illustreren nemen we als voorbeeld een werkgever die vooral inzet op traditionele recruitment kanalen. De conversie op een werken-bij site is – in de huidige arbeidsmarkt waarin de sollicitatiebereidheid erg laag is – gemiddeld slechts 1% tot 2%. Om de recruitment funnel toch gevuld te krijgen met kandidaten wordt er veel aan sourcing gedaan. Maar doordat de response ratio’s bij sourcing erg laag zijn, moet je honderden kandidaten searchen, selecteren en benaderen om uiteindelijk een paar kandidaten aan tafel te krijgen. Daar gaan veel uren in zitten.
Zodra zo’n werkgever overstapt naar een sterke recruitment marketing strategie met leadgeneratie, dan stijgt de conversie op de werken-bij site naar 7% tot 10%. Nu nemen kandidaten ineens zelf contact op met de werkgever, zonder dat recruiters of sourcers daar uren tijd in hebben gestoken. Dat maakt een groot verschil!
Leadgeneratie = resultaat booster
Daar komt nog bij dat de leads die bij jou aankloppen van hogere kwaliteit zijn dan de kandidaten die je weet te overtuigen via sourcing. De leads zijn namelijk vanuit eigen interesse bij jou terechtgekomen. Recruiters besteden dus niet alleen minder tijd aan het vullen van de recruitment funnel, de kandidaten in de funnel zijn ook nog eens meer betrokken en dus is de kans op een hire veel groter. Dubbele winst!
Leads opvolgen = zo gepiept
Maar als je dan ineens zoveel leads binnenkrijgt, dan kost het opvolgen daarvan waarschijnlijk veel tijd? Het is een zorg die veel werkgevers hebben die net beginnen met de inzet van leadgeneratie voor recruitment. Gelukkig kunnen wij die zorg eenvoudig wegnemen. Onze leadgeneratie tooling is er namelijk op gebouwd om jou te ontzorgen. Met slimme automatiseringen is leads opvolgen zo gepiept!
Het doel van onze Leads omgeving is het centraliseren en automatiseren van 1-op-1 contact met kandidaten. Je hebt alle leads inzichtelijk op één plek en kunt daardoor snel en eenvoudig vragen afhandelen en gesprekken aangaan. Dankzij automatiseringen worden leads snel geholpen, komen ze bij de juiste persoon terecht en kun je ze zelfs al selecteren op basis van hun kwalificaties.
Bij automations in het opvolgen van leads kun je denken aan:
- Een openingsbericht dat zich automatisch aanpast aan de dag en tijd waarop de kandidaat contact opneemt. Stelt iemand bijvoorbeeld in het weekend een vraag, dan kun je met het openingsbericht laten weten dat je er maandag op terugkomt.
- In dit openingsbericht zit overigens ook taalherkenning. Stuurt iemand een berichtje in het Engels, maar is Nederlandse taalbeheersing een must voor de functie? Dan kun je deze persoon automatisch vragen naar de taalbeheersing en indien de kandidaat niet passend is, direct afwijzen. Automatisch!
- Met kwalificatievragen kun je direct checken of een lead goed aansluit bij de vacature. Als iemand reageert op een vacature als vrachtwagenchauffeur, kun je deze persoon bijvoorbeeld vragen naar zijn/haar rijbewijzen. Op basis van de gegeven antwoorden kun je doorvragen of andere vacatures voorstellen, bijvoorbeeld om chauffeur van een bestelbus te worden. Sluit een kandidaat goed aan bij de vacature? Dan kun je gelijk de volgende stap zetten, bijvoorbeeld door de kandidaat zelf een afspraak te laten maken via Calendly. Kandidaten die niet over de juiste kwalificaties beschikken worden automatisch afgewezen. Aan deze hele voorselectie hoeft geen menselijke hand te pas te komen.
- Met vragen over de interesse van de kandidaat (bijvoorbeeld in welk vakgebied of welke regio de kandidaat wil werken), zorg je ervoor dat de lead aan de juiste talentpool wordt toegewezen en door de recruiter van dat vakgebied of die regio wordt opgevolgd. Dat scheelt weer een tussenstap!
Op deze manier zijn recruiters alleen maar bezig met relevante kandidaten. Ze besteden hun tijd en aandacht aan leads die oprecht geïnteresseerd zijn en aansluiting hebben met de vacatures. Alle niet-passende leads worden automatisch afgehandeld. Deze automatiseringen richt je één keer in en vervolgens doet de software het werk voor je!
Je hoeft overigens niet bang te zijn dat deze automatiseringen het contact met kandidaten onpersoonlijk maken. Je kunt welkomstberichten, kwalificatievragen en interesse-vragen namelijk zo persoonlijk maken als je zelf wil! Daarnaast vinden de meeste kandidaten het alleen maar fijn als ze snel weten waar ze aan toe zijn. En dat regel je op deze manier.
Leadgeneratie toevoegen aan je recruitment strategie = slim
Kortom, met leadgeneratie ga je efficiënter en effectiever werven. Leads opvolgen is zo gepiept, want de automations nemen al veel werk weg. Zo kan het recruitment team zich richten op de beste kandidaten!