In deze competitieve arbeidsmarkt is het essentieel om jezelf als aantrekkelijke werkgever te presenteren. Een doeltreffende werkenbij website toont de beste versie van jouw bedrijf: de fantastische bedrijfscultuur, het prachtig kantoor, de nieuwste technologie en de ouderwetse – maar óh zo gezellige – pingpongtafel. Zo’n site laat niet alleen zien wie er werken en welke vacatures er zijn, het geeft ook inzicht in het sollicitatieproces. Dit biedt potentiële sollicitanten een voorproefje van wat ze kunnen verwachten.

Het klinkt misschien eenvoudig, maar de praktijk is dat veel werkenbij websites worstelen met lage conversiepercentages, vaak onder de 3%. Welke onderdelen zorgen voor een effectieve website die bijdraagt aan je recruitmentstrategie?

6 onderdelen voor een effectieve werkenbij website:

1. Jouw werkgeversverhaal

Met jouw werkgeversverhaal neem je potentiële werknemers mee in wat jouw bedrijf uniek maakt en wat je te bieden hebt. Het is van belang dat dit verhaal niet alleen aanspreekt, maar ook overtuigt. Laat zien waarom jouw bedrijf een uitstekende werkplek is en onderscheid je van andere werkgevers.

Een  werkgeversverhaal bevat:

  • Een korte samenvatting over je bedrijf
  • Informatie over je bedrijfscultuur
  • De voordelen van het werken bij je bedrijf
  • De kansen die je biedt aan werknemers

Je vertelt potentiële kandidaten wie je bent, wat je waarden zijn en wat jou anders maakt. Hierdoor help je ze bepalen of jouw bedrijf past bij wat ze zoeken.

2. Fotografie en video

Beelden zeggen meer dan duizend woorden. Daarom is het belangrijk om je  werkenbij website te voorzien van, liefst unieke, fotografie en video. Dit brengt je bedrijf en bedrijfscultuur tot leven en laat potentiële kandidaten kennis maken met nieuwe collega’s.

Tips om foto’s en video’s goed in te zetten:

  • Laat de werkomgeving zien
  • Laat collega’s aan het woord
  • Laat de cultuur van je bedrijf zien

Beelden worden sneller en makkelijker verwerkt door ons brein. Aan beelden koppelen we emoties, waardoor we ze beter onthouden. Beelden helpen ons ook om abstracte concepten te visualiseren, waardoor ons begrip hiervan verbetert. Het gebruiken van beeld helpt dus om potentiële werknemers beter te bereiken, te overtuigen en in het brein te blijven hangen.

3. Collega’s aan het woord

Mensen zijn sociale dieren, dus vinden we het leuk om ervaringen van anderen te horen. Daarom is het een uitstekend idee om collega’s aan het woord te laten op jouw  werkenbij website. Bijvoorbeeld met interviews, testimonials of een blogpost over een typische werkdag in jouw bedrijf.

Door collega’s hun verhalen te laten delen, bied je potentiële werknemers een realistische en authentieke kijk op de werkcultuur en het dagelijks leven binnen jouw organisatie of in specifieke functies.

4. Informatie over de sollicitatieprocedure

Wanneer je proactief informeert over de sollicitatieprocedure, haal je eventuele drempels weg bij de sollicitant. Vertel of visualiseer bijvoorbeeld de stappen van het sollicitatieproces, specificeer de benodigde documenten en de beoordelingscriteria en geef een tijdlijn. Zo weet de sollicitant precies wat te verwachten. Heldere, proactieve communicatie zorgt voor een professionele indruk.  Én het bespaart je vragen en verkeerde aannames vanuit potentiële sollicitanten.

5. Een mogelijkheid om te chatten

Een laagdrempelige manier om contact met je op te nemen geeft de sollicitant de mogelijkheid om alvast vragen te stellen vóór ze daadwerkelijk solliciteren. En zoals je in dit artikel kan lezen, heeft dat veel voordelen.

Waaronder het wegnemen van onnodige drempels, het snel beantwoorden van vragen, vergroten van interactie en betrokkenheid en het verbeteren van de kandidaatreis. Deze mogelijkheden kun je bijvoorbeeld bieden in de vorm van een live chatfunctie of WhatsApp-button.

6. Retargeting

Retargeting zorgt ervoor dat je in beeld blijft bij kandidaten die jouw werken bij website heeft bezocht.

Deze vorm van adverteren helpt je onder andere om je naamsbekendheid te vergroten, jouw plek in het brein in te nemen en potentiële werknemers te herinneren aan jouw bedrijf. Zo blijf je top of mind bij jouw ‘warme’ doelgroep.

Zo trek je talent aan

Een effectieve  werkenbij website is een belangrijk middel om talent aan te trekken. Met deze 6  onderdelen, creëer je een  werkenbij website die potentiële werknemers aanspreekt en overtuigt.

Ook interessant