Het is (bijna) 2024. De wereld van recruitment is veranderd. De traditionele manier van werven is niet meer zo effectief als voorheen. En dat vraagt de nodige creativiteit van recruiters, het is tijd om uit een ander vaatje te tappen. Leadgeneratie is, niet voor niets, één van de belangrijkste ontwikkelingen in recruitment van dit moment. Waarom dat zo is? Dát lees je in dit handboek, en meer!
In dit handboek:
Hier vind je alles wat je nodig hebt voor een toekomstbestendige wervingsstrategie:
- Het belang van leadgeneratie in recruitment
- Leadgeneratie als onderdeel van je recruitmentstrategie
- Hoe starten met leadgeneratie in recruitment?
- Praktijkvoorbeelden zoals ‘Ontdek hoe Breman doelen haalt met leadgeneratie’
- De rol van technologie in recruitmentproces
Het belang van leadgeneratie in recruitment
Wat is leadgeneratie?
Laten we beginnen met de basis: wat is leadgeneratie eigenlijk? Een ‘lead’ is een persoon die interesse toont in jouw bedrijf, bijvoorbeeld door meer informatie aan te vragen. Oftewel, een potentiële sollicitant in recruitment-jargon!
Leadgeneratie in recruitment omvat het hele wervingsproces, van het eerste contact tot aan het vinden van de perfecte match voor een functie. Het uiteindelijke doel? Een pool van goede kandidaten aantrekken, zodat je de beste keuze maakt voor die ene vacature. Nu, en ook in de toekomst.
Eén van de belangrijkste trends van het moment
Leadgeneratie in recruitment zit in de lift. Het blijft ook in 2024 één van de belangrijkste trends. Dat komt door de uitdagende markt waarmee recruiters te maken hebben: De schaarste houdt aan, kandidaten hebben het voor het kiezen. Er is veel concurrentie van andere werkgevers, de kosten voor werving zijn hoog. En tegelijkertijd nemen het aantal conversies af…
Want gemiddeld solliciteert slechts 1% van jouw websitebezoekers. De overige 99% blijft anoniem terwijl deze mensen mogelijk wel interesse hebben in jou als werkgever. Zonde!
Leadgeneratie als onderdeel van recruitmentstrategie
…omdat het loont! Dat is precies waarom veel bedrijven tegenwoordig kiezen voor leadgeneratie in hun recruitment strategie. Met leadgeneratie benut je 100% van de bezoekers op jouw werken-bij website. Je gaat vroegtijdig het gesprek aan, vóórdat zij je website verlaten en in de anonimiteit verdwijnen. Dit biedt de kans om:
- eventuele vragen te beantwoorden of drempels uit de weg te nemen, waardoor je potentiële kandidaten aan je bindt die anders niet zouden solliciteren.
- een relatie op te bouwen met potentiële kandidaten voor de toekomst, mocht het nu niet tot een sollicitatie of aanname leiden.
- om de kosten van recruitment te verlagen; dankzij een database van ‘warme’ contacten hoeven recruiters minder tijd en geld te besteden aan het zoeken naar kandidaten.
Hoe starten met leadgeneratie in recruitment?
Oké, nu vraag je je misschien af hoe je met leadgeneratie begint. Het stappenplan ‘leadgeneration in recruitment’ helpt recruitmentprofessionals bij het integreren van leadgeneratie in hun strategieën.
De aanpak begint met het definiëren van je doelen en doelgroep, gevolgd door het ontwikkelen van aantrekkelijke campagnes en content. Personalisatie speelt een cruciale rol, waarbij het belangrijk is om in te spelen op de specifieke behoeften van kandidaten.
Een slimme start is cruciaal: kies een specifieke leadgeneratie-tool, zoals WhatsApp pop-ups, en zorg voor een naadloze integratie en follow-up. Belangrijk is ook om het contact laagdrempelig te houden, bijvoorbeeld via contactformulieren of advertenties die directe interactie faciliteren. Meet de resultaten van je inspanningen en gebruik deze inzichten om je strategieën te optimaliseren.
Groots dromen, klein beginnen
Het starten met leadgeneratie kan overweldigend lijken. Het advies is klein te beginnen, dan is de tijdsinvestering ook klein: in het begin ben je maximaal 20 minuten per dag bezig met het beantwoorden van de eerste leads. Boek je succes? Dan bouw je dit stap voor stap uit.
Praktijkvoorbeelden
Steeds meer organisaties zetten in op leadgeneratie in hun recruitment aanpak. Hieronder een aantal praktijkvoorbeelden vanuit onze klanten:
- Breman Installatiegroep: Toen MrWork in 2022 leadgeneratie als nieuw onderdeel van de oplossing introduceerde, was Breman was meteen enthousiast om ermee aan de slag te gaan. Het zit in hun bedrijfscultuur om benaderbaar te zijn en informeel met elkaar om te gaan. Deze kenmerken wilden ze ook graag integreren in hun interacties met potentiële kandidaten. Ontdek hoe Breman doelen haalt met leadgeneratie in het volledige interview met Marleen Breman, manager recruitment en employer branding bij Breman.
We zijn hartstikke blij met leadgeneratie, het heeft ons nu al enorm veel opgeleverd. Het is een mooie strategie waarmee we heel makkelijk te benaderen zijn voor kandidaten. Je kunt snel reageren, ieder individu de aandacht geven en de interactie opzoeken. Door de hoeveelheid chatberichten die binnenkomen is het duidelijk dat kandidaten dit erg prettig vinden. Het wordt heel actief gerbruikt!
Marleen Breman, Manager recruitment en employer branding bij Breman
- Kinderopvang Mundo: Mundo is een innovatieve organisatie die luistert naar haar sollicitanten. Ze analyseren de behoeften van kandidaten zorgvuldig en stemmen hun recruitment strategie hierop af. Toen ze ontdekten dat hun doelgroep de voorkeur geeft aan een toegankelijke sollicitatie-ervaring met een persoonlijk tintje, hebben ze besloten om gebruik te maken van leadgeneratie. Ontdek hoe Kinderopvang doelen haalt met leadgeneratie in het volledige interview met Sanne Schouten, HR adviseur bij Kinderopvang Mundo.
Via leadgeneratie kunnen kandidaten op een makkelijke manier contact met ons opnemen. We krijgen vooral vragen binnen van potentiële kandidaten, maar ook wel eens reacties van mensen die direct willen solliciteren.
Sanne Schouten, HR adviseur bij Kinderopvang Mundo
De rol van technologie in het recruitment proces
De rol van technologie in het recruitmentproces is van onschatbare waarde. We kunnen simpelweg niet meer zonder. En dat wordt de komende jaren alleen nog maar meer. Denk bijvoorbeeld aan technologie:
- om je leadgeneratieproces te automatiseren, zoals recruitment automation.
- om je leads te beheren en te kwalificeren, zoals een CRM of ATS systeem.
- om je campagnes te analyseren en te optimaliseren, zoals social analyse tools.
Kortom, leadgeneratie in recruitment is niet langer een luxe, maar noodzaak. Door de juiste aanpak te volgen en moderne technologieën te gebruiken, kun je de kandidaatreis verbeteren. En het beste van alles? Je blijft “top-of-mind” voor die kandidaten wanneer ze klaar zijn om van baan te wisselen. En zo blijf je de concurrentie net een stapje voor.
De ROI van leadgeneratie in recruitment
Met succesvolle leadgeneratie vergroot je jouw talentpool, die je met de juiste technologie om kan zetten van kandidaten naar werknemers. Zo heb je:
- Als eerste toegang tot het beste talent voordat deze mensen actief gaan solliciteren
- Een hogere conversie doordat kandidaten vragen kunnen stellen die ze ervan weerhouden om te solliciteren
- Meer sollicitaties dankzij persoonlijk contact
Met andere woorden, wie goed is in leadgeneratie kan de Return On Investment (ROI) voor recruitment flink verbeteren. Dat maakt het relevanter dan ooit!