We empower people

Dat is de slogan van Wortell. Met ruim 500 medewerkers zorgen zij ervoor dat het gat tussen alle technologische mogelijkheden die er zijn en de mate waarin mensen en bedrijven hier gebruik van maken zo klein mogelijk is. Met behulp van technologie zetten ze mensen in hun kracht.

Er is veel vraag naar de expertise van Wortell. Dat bewijst de snelle groei van de ICT-dienstverlener. 6 jaar geleden telde de organisatie nog zo’n 120 medewerkers. Nu zijn er ruim 500 Wortellers. Friso Visser, Lead Recruitment Marketeer Benelux bij Wortell, vertelt over de recruitment uitdagingen die bij die razendsnelle groei horen: “Iedereen wil IT’ers hebben. De spanningsindicator voor IT-professionals (12,07 in Q2 2023) is de hoogste van alle sectoren en bijna 3 keer hoger dan het landelijke gemiddelde. Wij moeten er dus heel erg bovenuit springen als werkgever om IT’ers binnen te kunnen halen.”

Met een 5-koppig recruitment team, waarin Friso samen met een werkstudent de recruitment marketing voor zijn rekening neemt, werven ze fanatiek om aan de alsmaar groeiende behoefte vanuit de business te kunnen voldoen. Friso vertelt: “Er staan bij ons continu vacatures online. We zoeken altijd naar bepaalde niche profielen, zoals Azure- en Enterprise architecten. Gemiddeld staan er 12 tot 25 vacatures tegelijkertijd open. Het is afhankelijk van de behoefte vanuit de business en het verloop, maar wij werven zo’n 60 tot 100 nieuwe collega’s per jaar. 90% daarvan zoeken we in de IT.”

Meer technologie in plaats van teamuitbreiding

Bij Wortell willen ze zo slim mogelijk gebruik maken van de technologische oplossingen die er zijn. Niet alleen voor hun klanten, maar ook intern is dat de ‘way to go’. Zo ook voor Friso en het recruitment team. Bij het tackelen van hun recruitment uitdagingen, lag voor hen de focus op de inzet van software. Bij zo’n grote wervingsbehoefte en tegelijkertijd veel schaarste op de arbeidsmarkt merkte Wortell dat het lastig was om op de juiste manier bij de juiste mensen in beeld te komen.

riso vertelt dat ze dankzij recruitment marketing software niet hoefden uit te breiden in fte en toch aan de groeiende vraag vanuit de business konden blijven voldoen. “Als we de software van MrWork niet zouden hebben, dan zou ik me echt moeten verdiepen in de materie om dit soort campagnes zelf op te zetten en te beheren. Of we zouden iemand aan moeten nemen die deze kennis al heeft. Nu doet de software dit voor ons en kan ik mijn tijd besteden aan dingen waar ik beter in ben, meer plezier uit haal en waarmee we ons verder onderscheiden, zoals het optimaliseren van de candidate journey,” aldus Friso.

Dat Friso en Wortell enorm vooruitstrevend zijn, blijkt ook uit hun focus op kunstmatige intelligentie. (AI) Friso vertelt: “We werken toe naar een AI-first recruitment strategie. Zo hebben we de conceptontwikkeling voor content in onze employer branding campagne laten uitvoeren door AI bots en heb ik een custom GPT gemaakt waarmee we automatisch vacature lay-outs kunnen maken met heel specifieke informatie op basis van het team, de projecten, de agenda-indeling en meer. Dankzij kunstmatige intelligentie besparen we een hoop tijd, verhogen we de kwaliteit van onze recruitment marketing en is het makkelijker om meer gepersonaliseerd te doen.”

Meer sollicitaties dankzij employer branding en job marketing

Om hun snelle groei te faciliteren werd employer branding en job marketing onmisbaar in hun recruitment strategie. Friso vertelt: “Ik ben geen online marketeer. Mijn kracht ligt niet bij het inrichten en beheren van online campagnes en alles wat daarbij komt kijken. Hier hadden we een partner voor nodig en die vonden we in MrWork.”

Ze werken nu met full-funnel campagnes bestaande uit een awareness, consideration en conversion fase. Dankzij hun onderscheidende content die helemaal aansluit bij Wortell én de doelgroep – zoals de 8-bit game videos in 2021 en het comic book nu – en de strakke inrichting en monitoring van de campagnes in de recruitment marketing software realiseren ze verbluffende resultaten. “Ik zie duidelijk dat we meer sollicitaties krijgen sinds we aan de slag zijn gegaan met de MrWork software. Soms solliciteert iemand direct vanuit de campagne, maar vaker komt iemand – na het zien van de campagne content – later terug op de werken-bij site en solliciteert dan alsnog. Sinds we aan de slag zijn gegaan met MrWork zien we dat ons werkgeversmerk bekender is geworden, onze werken-bij site vaker bezocht wordt en we meer reacties van kandidaten krijgen,” aldus Friso.

We kunnen wel zeggen dat Wortell de IT arbeidsmarkt verovert met hun sterke recruitment strategie. In 2021 werden alle recruitment doelstellingen zelfs in september al behaald dankzij een recruitment campagne die alle records verbrak. Friso vertelt: “Met onze 8-bit video games wisten we de aandacht te trekken van onze doelgroep. Maar liefst 85% van de mensen die de video voorbij zagen komen, keek de video helemaal af. Het gemiddelde hiervoor in de markt is maar zo’n 10%. De video resulteerde in enthousiasme onder onze doelgroep en veel kliks (11.618 van de 63.264 IT-specialisten) naar onze werken-bij site. Er kwamen 475 sollicitaties binnen, een stijging van 46% ten opzichte van het voorgaande jaar. In 9 maanden tijd konden we 94 nieuwe collega’s aannemen, zonder tussenkomst van bureaus. Een resultaat waar we apetrots op zijn!”

Een gouden combinatie in IT recruitment

Toch ziet Friso recruitment marketing niet enkel als middel om meer sollicitaties te genereren. “Het gaat ook om het vergroten van je bekendheid als werkgever en het neerzetten van je werkgeversmerk. We zien duidelijk dat Wortell – onder andere dankzij de employer branding campagnes die we draaien met de MrWork software – een bekende IT-werkgever is geworden. Laatst was ik op een event met 80 IT-professionals en iedereen kende de naam Wortell. Daar word ik blij van. Tegelijkertijd helpt het enorm bij de andere wervingsmethoden die je inzet, zoals sourcing. Door je werkgeversmerk top-of-mind te maken en kandidaten op een onderscheidende manier te benaderen, gaan ze veel eerder in op een bericht van een recruiter. Zo drijft recruitment marketing ons recruitment succes op een directe en indirecte manier.”

Technologie is de toekomst

De toekomstplannen voor Wortell omvatten eigenlijk allemaal technologische oplossingen. Ze gaan naar een AI-first recruitment strategie, maar wel met een human touch. Friso legt uit: “Het is voor ons cruciaal dat de candidate journey als heel positief wordt ervaren. Onze uitdaging bij de switch naar een AI-first recruitment strategie is keuzes maken. Er zijn zoveel mogelijkheden en je kunt alle kanten op. Aan de andere kant kun je je budget maar één keer uitgeven. En lang niet alles past bij de identiteit van Wortell en de doelgroep die wij willen aanspreken.”

Daarnaast gaat Wortell aan de slag met de implementatie van MrWork Leads. Ze willen kandidaten in een vroeg stadium al uit de anonimiteit halen en vanuit daar verder bouwen aan de relatie. “MrWork speelt bij deze ontwikkelingen een belangrijke rol. Ze bieden belangrijke tooling, maar ook veel expertise en betrokkenheid. Ze zijn niet bang om je te challengen en positief kritisch mee te denken. Als specialist in recruitment marketing delen ze hun inzichten en daar hebben wij veel aan,” geeft Friso aan.

Meer inspiratie?

  • Gezondheidszorg en -welzijn

    Grote organisaties

    1000+ FTE

    ‘s Heeren Loo

    ‘s Heeren Loo zet recruitment marketing software in om succesvol 2.500 mensen per jaar te werven.

    ‘s Heeren Loo
  • Bouw, installatie en infrastructuur

    Grote organisaties

    1000+ FTE

    Dura Vermeer

    Dura Vermeer zet in op recruitment marketing automation om de ‘war for talent’ te winnen.

    Dura Vermeer

Plan een belletje

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief