De essentie van recruitment marketing automation en waarom recruiters het omarmen cover

Recruitment marketing automation is een slimme manier om kandidaten aan te trekken. Het draait om het gebruik van handige technologieën om het hele sollicitatieproces soepeler te laten verlopen, en beter te maken. In de wereld van vandaag, waar technologie steeds beter wordt, wordt automatisering ook steeds belangrijker. En opent het allerlei nieuwe deuren om de juiste mensen te vinden voor een vacature.

In dit artikel:
Hier vind je alles over een moderne wervingsaanpak met recruitment marketing automation:

Waarom is recruitment marketing automation belangrijk?

Recruitment marketing automation verandert de manier waarop je naar kandidaten zoekt. Doordat het efficiënter werkt, heb je meer tijd om bijvoorbeeld datagedreven beslissingen te maken. Met recruitment marketing automation onderhoud je makkelijker en beter contact met kandidaten, oud-werknemers die misschien terug willen komen, of oud-kandidaten die mogelijk opnieuw interessant zijn. Je wordt ondersteund door technologie, waardoor jij je sollicitant een betere kandidaatreis biedt. Je weet namelijk precies op welk moment je contact moet zoeken, om je kandidaat te binden!

Bewezen meer ROI
Uit onderzoek van Annuitas Group blijkt dat bedrijven die recruitment marketing automation inzetten, 451% meer gekwalificeerde leads genereren. En door het gebruik van technologie, data-analyse en creatieve recruitmentmarketingstrategieën maximaliseren deze bedrijven het rendement op de investering van recruitment marketing automation.

Zo blijkt uit onderzoek van Forrester Research dat ondernemingen die excelleren op het gebied van lead nurturing 50% meer sales ready leads genereren tegen 33% lagere kosten.

Recruitment toen & recruitment nu: nieuwe technologieën bieden nieuwe kansen

De traditionele wervingsprocessen hebben plaatsgemaakt voor meer geavanceerde methoden dankzij recruitment marketing automation. Niet gek, want recruitment marketing automation zorgt voor een flinke toename in efficiëntie en effectiviteit in het sollicitatieproces.

Onder andere door slimme promotie van vacatures op diverse kanalen. Waardoor meer mensen de vacature zien, en vooral ook de juiste mensen op basis van online gedrag. Met automation bereik je gericht de juiste potentiële kandidaten.

Door recruitment marketing automation bouwen recruiters waardevolle relaties op met kandidaten. Door op de juiste momenten persoonlijk contact met kandidaten te onderhouden, vergroot je de betrokkenheid tijdens het gehele wervingsproces. Waardoor de kandidaatreis verbetert en de kans op succesvolle hires vergroot.

Wat houdt recruitment marketing automation in?

Recruitment marketing automation focust zich op kandidaten, in plaats van klanten. Enkele bijzondere aspecten van recruitment marketing automation zijn:

  • Doelgroep targeting: Met automation kun je specifieke kandidaat-profielen targeten, waardoor je de kans op het aantrekken van geschikte kandidaten vergroot.
  • Content management: Geautomatiseerde verspreiding van vacatures en jouw werkgeversverhaal, zorgt voor een consistente boodschap naar potentiële kandidaten.
  • Kandidaat engagement: Gebruik geautomatiseerde technieken om jouw relatie met (potentiële) kandidaten te onderhouden én te versterken.
  • Automatiseren recruitment processen: Bespaar tijd door efficiënte automatisering van veelvoorkomende taken, bijvoorbeeld het screenen van cv’s en het plannen van interviews.
  • Analyse en optimalisatie: Gebruik data-analyse om recruitmentstrategieën continu te verfijnen en te optimaliseren.

Voordelen van recruitment marketing automation

Bovenstaande punten laten zien dat de zogeheten ‘recruitment leadgeneratie’ als wervingsstrategie veel voordelen met zich mee brengt, waaronder:

  • Tijdsbesparing en efficiëntie: Je bespaart aanzienlijk veel tijd door taken te automatiseren, wat jouw efficiëntie ten goede komt!
  • Je verlaagt de drempel om contact op te nemen: onnodige barrieres in de vorm van lange vragenlijsten of een CV laten opsturen, kan je conversie kosten. Leadgeneratie met recruitment marketing automation is erop gericht deze barrieres weg te halen, zodat je de kans vergroot dat iemand daadwerkelijk de stap zet om contact op te nemen.
  • Je leert wat kandidaten belangrijk vinden: Automatisering zorgt voor een soepel sollicitatieproces en beter contact met jouw kandidaten, wat zorgt voor een positieve kandidaatervaring.
  • Data-gedreven besluitvorming: Je krijgt meer inzicht in wervingsprestaties, waardoor je meer strategische beslissingen kunt maken.

Recruitment marketing automation maakt het hele sollicitatieproces niet alleen makkelijker, maar ook slimmer. Het is als een upgrade voor bedrijven die anders willen omgaan met het genereren van kandidaten, en de wensen en behoeften van kandidaten voorop stellen.

De grote winst van automation? Niet minder, maar meer ruimte voor persoonlijke aandacht!

In een wereld waarin technologie steeds belangrijker wordt, valt persoonlijk contact soms op de achtergrond. Terwijl dát juist het verschilt maakt.

Kandidaten ontvangen namelijk al aan de lopende band onpersoonlijke berichten in hun inbox. Berichten die weinig creativiteit tonen en oprechte interesse missen. Wanneer jij de tijd neemt oprechte interesse te tonen, creëer je een goede band met jouw potentiële kandidaat. En val jij op waardoor je eerder “top-of-mind” zult zijn als ze een overstap overwegen.

Wanneer je automation slim inzet, bijvoorbeeld door meldingen in te stellen op belangrijke momenten (zoals statusupdates, verjaardagen, promoties, afgeronde opleidingen etc.), blijf jij op de juiste momenten zichtbaar bij jouw kandidaten. Je zult dan eerder een persoonlijke band creëren en kandidaten aan je binden. Een goed voorbeeld van hoe technologie, goede processen en persoonlijk contact hand in hand gaan.

Implementatie van recruitment marketing automation

En nu vraag je je misschien af hoe je eraan kunt beginnen. Snappen we. In essentie begint het altijd met je huidige situatie. Neem de tijd om goed naar je organisatie te kijken, waar ben je écht mee geholpen? Evalueer je huidige processen, welke zijn te standaardiseren, hebben een repetitief karakter en kunnen mogelijk geautomatiseerd worden? Dit is de basis voor het selecteren van geschikte technologie.

En als de keuze gemaakt is, de techniek werkt en je in de startblokken staat? Dan loont het om eens naar dit stappenplan te kijken om leadgeneration in recruitment te implementeren.

Veelvoorkomende valkuilen en hoe deze te vermijden

Het is één van de meest voorkomende valkuilen: overschatting van de technologie én diens capaciteiten. Het risico is dat daarmee de menselijke factor in het wervingsproces verloren gaat. En daarom is het cruciaal om de balans te vinden tussen technologie en persoonlijke interactie.

Vermijd deze valkuil door technologie als ondersteuning te zien: laat de technologie routineklussen afhandelen. Recruitment automation helpt je je meest tijdrovende processen te automatiseren, denk bijvoorbeeld aan het automatisch versturen van updates, nieuwsbrieven of uitnodigingen voor events om kandidaten blijvend te (her)activeren. Dit zorgt ervoor dat jij tijd overhoudt voor het écht persoonlijk contact met kandidaten.

Een andere valkuil is onjuist gebruik van de technologie, waardoor de potentie onbenut blijft. Los dit op door iedereen binnen de organisatie betrokken te houden bij de implementatie van de nieuwe technologie. En train je medewerkers om het optimale uit de tools te halen.

Verzamel feedback van kandidaten, bijvoorbeeld door het hen te vragen in gesprekken, om te bepalen of jouw kandidaatreis de juiste balans heeft tussen geautomatiseerde processen en menselijke interactie. Gebruik deze inzichten om verbeteringen aan te brengen en een gebalanceerde aanpak te behouden.

Tools en technologieën

We kunnen al een tijd niet meer zonder handige tools en de nieuwste technologieën. In recruitment is dat niet anders. Een CRM of ATS-systeem is van grote waarde om je ‘leads’ te beheren en te kwalificeren. Een modern recruitment marketing automation systeem helpt om je leadgeneratieproces te automatiseren. En door tools slim in te zetten in bijvoorbeeld jouw campagnes, krijg je meer data waardoor je jouw campagnes kunt analyseren en optimaliseren.

Zet jouw tools en technologieën slim in. Benut alle mogelijkheden zodat ze jouw werk makkelijker en overzichtelijker maken. Zo heb je jouw kandidaten beter in het vizier en hou je de band met jouw talentpool optimaal. En denken ze zeker als eerst aan jou als ze klaar zijn om van baan te wisselen!

Uit de praktijk: Hoe kinderopvang Mundo resultaat behaalt met recruitment marketing automation

Laat software voor je werken. Bij kinderopvang Mundo hebben ze het voordeel gemerkt van software het werk laten doen: “Ik vind het een fijn idee dat we niet van één persoon afhankelijk zijn die dit werk doet. Met een klein team ben je toch kwetsbaar. Als iemand bijvoorbeeld tijdelijk uitvalt, dan wil je niet dat de instroom van nieuwe kandidaten ineens opdroogt. Met software heb je dit probleem niet.”

Gebruik van technologie zorgt ervoor dat je minder tijd kwijt bent aan werving, door bijvoorbeeld campagnes voor je te laten werken. Je komt makkelijker in contact met kandidaten, door dit laagdrempeliger te maken. En ook met een klein team, biedt software dé oplossing. Zo ben je nooit afhankelijk van één persoon, maar laat je software het werk doen waardoor het recruitmentproces nooit stil valt.

Ook interessant

Plan een belletje

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief