Heel simpel gezegd is recruitment marketing automation een zoveel mogelijk geautomatiseerde manier van recruitment marketing. Bij marketing automation zorg je ervoor dat alle facetten van je employer branding en recruitment marketing naadloos op elkaar aansluiten en grotendeels geautomatiseerd met elkaar samenwerken.
Voorbeelden van recruitment marketing zijn:
• Vacature video op Instagram
• Google advertenties met je vacatures
• Linkedin post over het werken bij jouw organisatie
Eigenlijk omvat recruitment marketing alle inspanningen waarmee je naar buiten treedt met je employer brand en vacatures. Bij recruitment marketing automation ga je een stap verder. Je creëert een geoliede machine waarin je werken bij site en recruitment marketing activiteiten perfect op elkaar aansluiten en de kandidaat van de oriëntatiefase geautomatiseerd wordt begeleid naar de actiefase, namelijk solliciteren.
We horen je denken: “Klinkt leuk, maar wat kan ik me er concreet bij voorstellen?” Nou, dit bijvoorbeeld:
Automatiseren van campagnes. De tijd van handmatig social media advertenties instellen en je vacatures doorplaatsen op jobboards is voorbij. Je kunt dit proces automatiseren, waardoor je jouw vacatures op het juiste moment bij de juiste kandidaat onder de aandacht brengt via het juiste kanaal. Zonder dat dit je veel tijd kost.
Aanbieden van een laagdrempelige manier om in gesprek te gaan, bijvoorbeeld met een Whatsapp pop-up op je website. Solliciteren is voor kandidaten die jouw werkgeversmerk net leren kennen vaak nog een stap te ver, maar een vraag stellen willen ze meestal wel. Op die manier kun jij een band opbouwen met jouw toekomstige sollicitanten en verdwijnen ze niet uit beeld als ze niet direct solliciteren.
Uitfilteren van irrelevante sollicitaties door selectievragen op te nemen in je sollicitatieproces. Bij sommige vacatures, zoals bij een vacature voor chauffeur, vind je het cv misschien minder van belang, maar is het hebben van een rijbewijs en het aantal jaren rij-ervaring cruciaal. Je kunt je kandidaten geautomatiseerd vragen stellen via bijvoorbeeld Whatsapp om zo direct een selectie te kunnen maken van de meest interessante reacties.
Onderhouden van contact met je talentpool (personen waarmee je in contact bent gekomen en waar je op korte of lange termijn mogelijkheden voor ziet binnen jouw organisatie) door het automatisch versturen van bijvoorbeeld een ‘behind the scenes’ video van de afdeling waar ze interesse in hebben getoond.
En dat is nog lang niet alles. Er zijn tal van recruitment marketing automation oplossingen en de ontwikkelingen gaan in rap tempo door. Samen met jou kijken we naar jullie uitdagingen, bottlenecks en doelstellingen en op basis daarvan richten we automatiseringen in die passen bij je recruitment marketing strategie.
We zien 3 grote voordelen van recruitment marketing automation.
Gemiddeld zijn er 30 tot 50 momenten nodig waarin een kandidaat jullie als organisatie voorbij ziet komen of contact heeft met jullie, voordat hij/zij overgaat tot solliciteren. Als je al die touchpoints handmatig moet inrichten, dan gaat daar heel veel tijd in zitten. Met automatiseringen houd je het uitvoeren van je recruitment marketing strategie behapbaar.
Kandidaten willen snel antwoord op hun vragen en willen weten waar ze aan toe zijn. Door automatische antwoorden in te stellen, krijgt je kandidaat altijd snel een reactie. Ook als je er even niet bent. Of wat denk je van automatische selectie door middel van enkele vragen? Na het goed beantwoorden van de vragen kan de kandidaat zelf een datum prikken voor een eerste gesprek. Zo maak je het eerste deel van het sollicitatieproces razendsnel!
Handmatig contact onderhouden met honderden kandidaten in een talentpool is niet te doen. Maar je wil wel in beeld blijven bij deze groep mensen die al interesse heeft getoond in jou als werkgever. Met geautomatiseerde mailings of appjes regel je dat, zonder dat het jou als recruiter bakken met tijd kost.
Recruitment marketing automation zorgt dus voor een efficiëntieslag, een betere kandidaatervaring en een sterkere talentpool. Dat leidt op zijn beurt tot een kortere time-to-hire en verminderde cost-per-hire. Vacatures kunnen vlot ingevuld worden met goede kandidaten tegen lagere kosten. Precies wat je wilt!
De recruiters van Lidl zetten in 30 seconden een vacature advertentie online. CZ haalt gemiddeld 10 kwalitatieve leads binnen per IT vacature. Würth ontving 2.427 sollicitaties in één jaar tijd en kon daardoor 59 buitendienst medewerkers aannemen.
Recruitment marketing automation kan het verschil maken tussen snel ingevulde vacatures en plekken die te lang leeg blijven. En daarmee tussen groei of achteruitgang van de organisatie.
Benieuwd welke resultaten jij kunt behalen met het inzetten van recruitment marketing automation in jouw organisatie? Plan een Speeddate met 1 van onze experts en we vertellen je in een half uurtje waar jouw kansen liggen!