In recruitment marketing kennen we verschillende soorten talentpools. Elk met hun eigen functie en voordelen. De bekendste talentpool is die van de ‘silver medallists’: potentiële kandidaten die ooit eerder hebben gesolliciteerd. Maar wist je dat je ook talentpools kunt opbouwen met mensen die interesse tonen in jouw als werkgever, maar niet eerder hebben gesolliciteerd? Deze waardevolle bron van contacten is in een tijd van schaarste op de arbeidsmarkt natuurlijk zeer welkom. In deze blog nemen we je graag mee in welke talentpool past bij jouw recruitment marketing.
Allereerst, wat is nu eigenlijk het belang van een talentpool? We kunnen dit onderverdelen in drie pijlers:
- Met een talentpool krijg je eerder toegang tot talent dan de concurrentie. Doordat je al in contact bent, heb je de kans om een persoonlijke band met een potentiële werknemer op te bouwen. Dat geeft je een onmiskenbaar voordeel wanneer deze persoon uiteindelijk beslist om te solliciteren. Hij- of zij is namelijk al bekend met wat jouw bedrijf doet en waar het voor staat.
- Speel beter in op (acute) vraag en aanbod. De vraag naar sollicitanten kan nogal fluctueren. Van het één op het andere moment kan de vraag explosief stijgen. Met een talentpool kan je die vraag vanuit de organisatie direct beantwoorden. Je hebt namelijk een pool met warme kandidaten klaarstaan.
- Verkort de time to hire en verlaag de cost per hire. Met een talentpool ben je voortdurend bezig met het interesseren- en enthousiasmeren van jouw doelgroep. Op deze manier kost het steeds minder tijd én geld om nieuwe medewerkers te vinden.
Pre-apply talentpool
Ondanks deze voordelen zijn er weldegelijk verschillen tussen de soorten talentpools. De één past wellicht beter bij jouw recruitment marketing activiteiten dan de ander. We beginnen met de pre-apply talentpool. Het woord zegt het al, dit is een talentpool opgebouwd voorafgaand aan de sollicitatie. Bij MrWork verdelen we de pre-apply talentpool onder in twee subcategorieën:
· De advertising talentpool; een anonieme talentpool opgebouwd uit verschillende social media kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, etc. Deze pool bestaat uit mensen die met jouw content hebben geïnteracteerd. Een klik op een advertentie, het kijken van een video of het reageren op een post bijvoorbeeld. Deze talentpool leent zich er uitstekend voor om mee te nemen in je employer branding campagnes zodat je doelgroep steeds meer te weten komt over jouw organisatie.
· De lead generation talentpool; een verlengde van de advertising talentpool. Want de lead generation talentpool vul je door lead generation content te presenteren aan de mensen uit je advertising talentpool. In plaats van ze te motiveren om direct te solliciteren, is hier je doel deze mensen uit de anonimiteit te halen. Dit kan eenvoudig met bijvoorbeeld website chat, een online formulier of een conversational ad.
Post-apply talentpool
Zoals gezegd bestaat er naast de pre-apply talentpool ook de post-apply talentpool. Met deze pool richt je je op ‘oude bekenden’, namelijk kandidaten die al eens eerder hebben gesolliciteerd. Wellicht was de timing destijds niet helemaal goed, liepen de onderhandelingen stuk op financiële details of was er nét een betere kandidaat beschikbaar. Hoe dan ook, er was eerder weldegelijk een goede match tussen jouw organisatie en de kandidaat. Deze ‘silver medallists’ vormen dus een hele waardevolle talentpool. Want wie weet is de tijd nu wel rijp voor een overstap naar jouw bedrijf? En groot voordeel: je hebt alle contactgegevens al in je bezit. Het doel van deze talentpool is dan ook het warmhouden van deze contacten. Zo heb je uitstekende kandidaten klaar staan wanneer het moment daar is.
Onze klanten profiteren dagelijks van de kracht van de verschillende talentpools. Door deze goed in te zetten komen zij nog eerder in contact met het beste talent. Uiteraard adviseren we je graag welke talentpool het beste past bij jouw recruitment strategie. Ben jij benieuwd hoe talentpooling kan bijdragen aan het behalen van jouw recruitment doelstellingen? Plan een demo.
Liever zelf meer lezen over de verschillende talentpools? Check dan ons E-Book Talentpools bouwen met Recruitment marketing.