Nederland kampt met een gigantische schaarste op de arbeidsmarkt. Voor het eerst in lange tijd hebben we te maken met meer aanbod dan vraag. En dat heeft directe gevolgen voor jouw werving. Gevolgen die vragen om een andere aanpak van jouw recruitment strategie. Want om in deze tijd de juiste kandidaten te vinden, wil je het je doelgroep nog eenvoudiger maken om efficiënt te solliciteren. Maar hoe doe je dat? We hebben het in drie stappen inzichtelijk voor je gemaakt.
Bottom line is om voor jouw doelgroep zoveel mogelijk bestaande drempels weg te halen. Met enkele eenvoudige hulpmiddelen kan je hier al grote stappen in zetten. Kijk maar eens rechtsonder op deze pagina. Een handige pop-up tool om direct contact op te nemen via WhatsApp. Het is slechts een van de vele voorbeelden om je doelgroep te motiveren hun gegevens achter te laten of contact te leggen. Dat kan met WhatsApp, maar ook met bijvoorbeeld een formulier in een social media advertentie of met Facebook Messenger. Platformen waar de potentiële kandidaat vaak al bekend mee is. Inderdaad, geen drempels dus.
Maar wat is nou de juiste strategie om tot de beste leadgeneratie te komen? Zoals gezegd, je vormt die strategie in slechts drie stappen:
1. Bepaal de juiste aanpak
Allereerst is het belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Op welke kanalen bewegen ze zich en wanneer zijn ze hier actief? Want dit zijn de locaties en momenten om met ze in contact te komen. Heb je (nog) geen idee waar jouw potentiële kandidaten te vinden zijn? Dan is het een goed idee om eerst een awareness campagne op te starten. Op deze manier maak je de doelgroep op een eenvoudige manier warm voor jouw vacature en/of organisatie en bouw je aan een talentpool. De juiste mensen komen in beeld doordat ze jouw content bekijken op de social media kanalen en vervolgens kan je ze weer retargeten met een leadgeneratie advertentie.
2. Relevantie dankzij kwalificatievragen
Laagdrempelige leadgeneratie heeft veel voordelen. Het is snel, eenvoudig op te zetten en het levert in korte tijd veel leads op. Maar in dat laatste schuilt ook een risico. Want veel leads zijn in deze tijd van krapte natuurlijk zeer welkom. Dus hoe garandeer je de kwaliteit? Uiteraard houd je daar al rekening mee door de juiste targeting toe te passen, maar door ook de juiste kwalificatievragen te stellen zorg je direct voor een extra filter. Met kwalificatievragen verklein je namelijk de kans dat je doelgroep klakkeloos gegevens achterlaat omdat de vacature hen wel ok lijkt. Door de juiste vragen te stellen, geef je je potentiële kandidaten de kans om wat langer na te denken of er inderdaad wel een goede match mogelijk is. En deze vragen hoeven echt niet ingewikkeld te zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
- Ben je in het bezit van een mbo-diploma?
- Heb je een rijbewijs?
- Wil je in de weekenden werken?
Relatief eenvoudige vragen die wellicht voor jouw vacature essentieel kunnen zijn. Zo verhoog je dus direct de kwaliteit van jouw leads.
3. Zorg voor de juiste opvolging
Zo, na stap 1 en 2 ben je in het bezit van waardevolle data: een telefoonnummer of een vraag van een persoon die een goede match zou kunnen zijn met jouw vacature en organisatie. Maar wat nu? De opvolging is minstens zo belangrijk als het vinden van een lead. Want de interesse mag dan wederzijds zijn, de kans is groot dat jouw potentiële kandidaat nog helemaal niet in het stadium van solliciteren zit. Jouw volgende stap is dus cruciaal. Stuur je jouw lead een opvolging met ‘Wil je solliciteren? Dat kan op onze website.’ of is het verstandiger om het contact verder op te bouwen? Het zal geen verrassing zijn dat het laatste een stuk effectiever is. Stel je leads gerust, vertel meer over de vacature en bereid ze stap voor stap voor om uiteindelijk te solliciteren. Wederom een succesvolle manier om met de juiste content en contactmomenten de kwaliteit van je leads te verhogen.
Het belang van het nóg eerder in contact komen met je doelgroep is groter dan ooit. In deze krappe arbeidsmarkt is de kans klein dat de juiste kandidaat zomaar komt aanwandelen. Met bovenstaande drie stappen leg je een fraai wandelpad aan waardoor die ene potentiële topper gemakkelijker de weg naar jouw organisatie weet te vinden.
Meer weten?
Wil je meer weten? Probeer de pop-up rechtsonder op deze pagina eens en ervaar zelf hoe eenvoudig het kan zijn om in contact te komen! We helpen je graag!