Stel je bent op zoek naar nieuwe manieren om sollicitanten te genereren. In de huidige arbeidsmarkt is dat geen overbodige luxe. Bedrijven kiezen er daarom steeds vaker voor om leadgeneratie onderdeel te maken van hun recruitmentstrategie. Een laagdrempelige manier om eerder met kandidaten in contact te komen. Leads die je vervolgens verleidt om bij jouw organisatie te komen werken. Maar hoe begin je met leadgeneratie en welke mogelijkheden zijn er om binnengehaalde leads te overtuigen?

Aan de slag met leadgeneratie

Met leadgeneratie kom je eenvoudig in contact met talent dat belangstelling toont in jou als werkgever maar niet direct solliciteert. Hoe kom je met hen in contact en waar begin je precies? De 3 stappen hieronder helpen je daarbij. Hiermee start je eenvoudig met leadgeneratie en bouwt dit vervolgens uit tot een centraal onderdeel van je recruitment strategie.

  1. Stap 1: Begin klein en gefocust

Als je start met leadgeneratie is het belangrijk om klein te beginnen. Kies 1 vorm van leadgeneratie en stuur op kwaliteit. Zo kan je goed testen wat wel en niet werkt. Dit hoeft niet veel tijd te kosten. Begin bijvoorbeeld met 20 minuten per dag van 1 persoon. Laat je hierin ook ondersteunen door technologie en maak gebruik van auto-replies op berichten.

Technologie kan je ook nog verder ondersteunen. Bijvoorbeeld bij het creëren van overzicht. Welke leads zijn wanneer en bij wie binnen gekomen en opgevolgd en heb je (nog) toestemming om in contact te blijven?

  1. Stap 2: Bouw uit en laat je ondersteunen door technologie

In fase 2 start je met het toevoegen van team members om de stroom van kwalitatieve leads op te vangen. Je kan nu gaan uitbreiden naar meer kanalen. Voeg bijvoorbeeld social media kanalen toe en start met formulieren, events en/of lead-ads. Hierin kan je met technologie snel grote stappen zetten. Automatiseer bijvoorbeeld jouw recruitment marketing en maak gebruik van retargeting om met ‘verloren’ leads in contact te komen.

  1. Stap 3: Automatiseer het proces met technologie

Stap 3 draait om automatisering. Niet alleen om leads binnen te halen, maar ook om hen te overtuigen om bij jouw organisatie te komen werken. Recruitment marketing automation kan hierin uitkomst bieden. Bijvoorbeeld met het inzetten van automations (automatisch verstuurde berichten) op leads die je eerder hebt binnengehaald om hen warm te houden.

Daarnaast gebruik je in deze fase je leadgeneratie als basis voor het bouwen van talentpools en zet je technologie in om leads om te zetten in kandidaten. Hiervoor zet je verschillende tools in zoals het geautomatiseerd bouwen van talentpools per functiegroep, waarmee je de candidate journey personaliseert. Met bulk messaging en automated journeys zet je geautomatiseerde campagnes aan die jouw leads verleiden om bij je te komen werken.

De combinatie van technologie en leadgeneratie zorgt voor een beter candidate journey en meer conversie. Je haalt niet alleen kwalitatieve leads binnen, maar je zorgt uiteindelijk ook voor die veel gewilde nieuwe kandidaten!

Hulp nodig?

Wil jij ook aan de slag met leadgeneratie binnen jouw recruitment strategie, maar mis je handvatten om van start te gaan? Wij helpen je graag. Plan een demo met 1 van onze experts en zij vertellen je hoe jij in jouw specifieke situatie het beste leadgeneratie implementeert

Ook interessant