Recruitment marketing organiseren: met software of via een bureau?
Blijven innoveren en meebewegen
Bochane Groep is met autodealers, schadeherstelbedrijven, autoverhuur en autoleasing al sinds 1984 een bekende speler in de automotive. Met 55 vestigingen – van Groningen tot Roermond – en 1.000 medewerkers ontzorgen zij klanten op het gebied van mobiliteit.
Als automotive bedrijf weet Bochane Groep als geen ander: “Wat vandaag goed genoeg is, is morgen alweer achterhaald.” De wereld van mobiliteit verandert continu en je moet blijven innoveren om te voldoen aan de veranderende mobiliteitsbehoefte. Op de arbeidsmarkt is het net zo. Marieke van den Bosch, Corporate Recruiter bij Bochane Groep, vertelt: Toen ik 1,5 jaar geleden in dienst kwam bij Bochane Groep stond recruitment nog in de kinderschoenen. We zijn sindsdien veel gaan ontwikkelen, bijvoorbeeld onze werken-bij site en recruitment marketing strategie. We hebben doorlopend zo’n 100 vacatures openstaan en meer dan 80% daarvan zijn technische functies. Het is onze grootste uitdaging om deze doelgroep te bereiken, te triggeren en uit de anonimiteit te halen. Daarvoor moeten we innovatieve strategieën toepassen, zoals RMA.”
Uitbesteden aan een mediabureau of zelf doen met software?
Vanwege de grote wervingsbehoefte en de bijbehorende uitdagingen ging Marieke in het voorjaar van 2024 op zoek naar oplossingen. “Ik ben simpelweg gaan googelen naar manieren om onze recruitment marketing te organiseren. Ik kwam daarbij in contact met een mediabureau en – door de positieve verhalen van ‘s Heeren Loo en ABS Autoherstel – met MrWork. Na enkele gesprekken met beide partijen ben ik gaan vergelijken. De keuze was voor mij vrij snel duidelijk: ik koos voor software,” aldus Marieke.

“Een recruitment marketing bureau biedt de tooling voor bijvoorbeeld leadopvolging en het opbouwen van talentpools niet, terwijl dat voor ons wel heel belangrijk is. Ook omdat we nog bezig zijn met de implementatie van een ATS. Met MrWork hebben we één oplossing voor meerdere behoeften.”
Marieke van den Bosch, Corporate Recruiter bij Bochane Groep
Reden 1: in control zijn
Grip hebben op je recruitment marketing was voor Marieke met stip op 1 de reden om te kiezen voor RMA software: “Ik ben een type dat alles graag zelf in de hand heeft. Het idee dat ik bij MrWork zelf aan de knoppen kan draaien van onze campagnes sprak mij dan ook heel erg aan. Je bent dan niet afhankelijk van bijvoorbeeld onze marketing collega’s of een extern bureau.”
Reden 2: eigen data
In control zijn was niet de enige reden voor Marieke: “Door met MrWork te werken, is alle data inzichtelijk en van ons. Bij het mediabureau waarmee we spraken zouden we wel leads doorgestuurd krijgen, maar waren we geen eigenaar van de campagne data. Dan mis je toch een hoop waardevolle informatie.”
Reden 3: tijdbesparing
“Ik merk nu al met sommige dingen die ik niet zelf kan – zoals een recruitment video editen – hoeveel tijd het kost om precies uit te leggen wat je wil en afstemming te vinden met anderen over details. Ik denk dus dat we onszelf ook veel tijd besparen door onze recruitment marketing zelf te fixen met behulp van software,” aldus Marieke.


Reden 4: een totaaloplossing
Marieke vond in MrWork niet enkel een manier om campagnes uit te voeren, maar ook een leadgeneratie tool met automation flows voor de opvolging. “Een recruitment marketing bureau biedt die tooling voor bijvoorbeeld leadopvolging en het opbouwen van talentpools niet, terwijl dat voor ons wel heel belangrijk is. Ook omdat we nog bezig zijn met de implementatie van een ATS. Met MrWork hebben we één oplossing voor meerdere behoeften,” geeft Marieke blij aan.
Reden 5: vaste en lagere kosten
Last but not least: het kostenplaatje. Marieke vertelt: “Bij het mediabureau zouden onze uitgaven maandelijks fluctueren. Ze konden ons geen abonnement met een vaste prijs aanbieden. Bij MrWork zijn de licentiekosten helder en vast. Dat geeft rust. En ik verwacht dat het werken met software voordeliger uitpakt.”
In sneltreinvaart live
Bij Bochane Groep houden ze van doorpakken. Toen de keuze voor MrWork was gemaakt, hebben ze er niet lang over gedaan om live te gaan. Marieke vertelt hierover: “Eén van onze hiring managers wilde graag in de zomerperiode zichtbaar zijn en daardoor was een snelle implementatie cruciaal. MrWork heeft ons daarin heel goed gefaciliteerd. Ze verstrekken de juiste informatie, geven duidelijke trainingen (die ook terug te kijken zijn, heel fijn!) en volgen alles adequaat op. Het helpt ook dat de software erg gebruiksvriendelijk is. Je hoeft geen gekke trucjes uit te halen, je vindt er je weg wel in. Daardoor stonden onze eerste vacature campagnes in een mum van tijd live.”
Laagdrempeligheid werkt
Bochane Groep is pas onlangs gestart met de leadgeneratie module in MrWork, maar het is voor Marieke klip en klaar dat dit enorm goed werkt. “Vorige week maandag appte een automonteur met de vraag of wij nog mensen zochten in een specifieke regio. We hebben toen heel snel geschakeld: hij ging diezelfde middag op gesprek en had enkele dagen later een meeloopdag. Nu – zo’n 10 dagen na zijn eerste appje – heeft hij de arbeidsovereenkomst in zijn mailbox zitten. Zonder leadgeneratie was dit waarschijnlijk nooit zo gelopen, want dan was de drempel om contact op te nemen te hoog geweest voor deze ervaren monteur,” zegt Marieke enthousiast.
Marieke heeft nog meer van dit soort succesverhalen. Zo vroeg een silver medalist – sollicitant van vorig jaar – onlangs om toch nog eens op gesprek te komen. Marieke vertelt over leadgeneratie: “Het is heel toegankelijk voor kandidaten en dat is precies wat onze technische doelgroep zoekt. Als iemand een berichtje stuurt, kun je snel en concreet schakelen.”

Alhoewel een chatbot ook een vorm van leadgeneratie is, heeft Marieke een duidelijke voorkeur: “Voorheen hadden we een chatbot, maar we zien dat jongeren en technici liever appen. Chatbots voelen minder persoonlijk, omdat je regelmatig geautomatiseerde antwoorden krijgt. Daarnaast ben je zo’n chatbot kwijt als je de webpagina sluit of je telefoon vergrendelt, terwijl je een appje altijd terugvindt en later nog kan beantwoorden.”

“Eén van onze hiring managers wilde graag in de zomerperiode zichtbaar zijn en daardoor was een snelle implementatie cruciaal. MrWork heeft ons daarin heel goed gefaciliteerd. Ze verstrekken de juiste informatie, geven duidelijke trainingen (die ook terug te kijken zijn, heel fijn!) en volgen alles adequaat op. Het helpt ook dat de software erg gebruiksvriendelijk is.”
Marieke van den Bosch, Corporate Recruiter bij Bochane Groep
De investering al terugverdiend
Dit soort successen deelt Marieke graag in het maandelijkse directie-overleg. Ze vertelt: “Met de data die we heel makkelijk uit het MrWork platform halen, kunnen we laten zien wat de resultaten nu al zijn, maar ook wat we doen om op de lange termijn makkelijker en sneller mensen aan te nemen. Voorheen was onze zichtbaarheid op social media 0,0 en nu komen we veel meer voorbij bij onze doelgroep. We hebben aan onze kant nog niet alles goed ingericht om exact te kunnen doormeten, maar ik kan wel zeggen dat we nu al meerdere aannames uit de RMA software hebben gehaald. Eigenlijk is de investering dus al terugverdiend!”
De volgende stappen
Passend bij hun bedrijfscultuur laat Bochane Groep het hier niet bij. Het kan altijd nóg beter. Voor 2025 staan de volgende optimalisaties hoog op de agenda:
- Oriënteren op de inzet van een ATS om het recruitment proces efficiënter in te richten;
- Employer branding campagnes draaien via het MrWork platform, onder andere met video testimonials;
- Geautomatiseerde flows inrichten voor leadopvolging, zodat bijvoorbeeld kandidaten wonend in het buitenland efficiënt afgehandeld kunnen worden.
Marieke is blij met het partnership met MrWork om zo de volgende stappen te zetten in hun recruitment strategie: “MrWork staat – net als wij – nooit stil. De software wordt steeds verder doorontwikkeld en ze geven hele fijne adviezen en tips. Zo had ik laatst een WhatsApp campagne gepubliceerd en daarover een vraag gesteld. Toen kreeg ik gelijk advies en praktische voorbeelden van hoe ik het aan zou kunnen pakken. Ik ben gewoon heel blij met onze keuze voor MrWork,” sluit Marieke af.
Zet jouw recruitment strategie ook in de hoogste versnelling met RMA: bekijk onze demo video’s of plan jouw persoonlijke roadtrip door het MrWork platform.