Een vernieuwende recruitment strategie

Sinds juni hebben ze bij ‘s Heeren Loo de traditionele manier van werven met vacatures en cv’s overboord gegooid. Pamela de Man, recruitmentspecialist bij ‘s Heeren Loo, vertelt: “In deze arbeidsmarkt met zo weinig actief werkzoekenden is het niet slim om mensen continu met vacatures om de oren te slaan. Dat is vooral gedacht vanuit de behoeften van de werkgever. Bij ‘s Heeren Loo wilden we dit omdraaien. Nu denken we volledig vanuit de kandidaat en zijn/haar wensen en ambities in werk. Op die manier ga je er vanuit beide kanten blanco en open in en kunnen we samen ontdekken of er een passende baan voor je is bij ‘s Heeren Loo.”

Haar collega Deborah Hempenius, communicatieadviseur HR en arbeidsmarktcommunicatie, vult aan: “Daarnaast zit onze doelgroep weinig achter een computer. Zij staan aan het bed of op de groep en zien onze content even snel voorbij komen. Een cv is dan niet paraat, laat staan een motivatiebrief. Door onze nieuwe wervingsmethode zijn die documenten niet meer de eerste indruk. Dat werkt voor veel kandidaten enorm drempelverlagend.”

Ze zijn bij ‘s Heeren Loo pas sinds enkele maanden op deze manier aan het werven, maar zien nu al grote voordelen van hun innovatieve aanpak. In haar rol als recruitmentspecialist spreekt Pamela veelvuldig met kandidaten: “Kandidaten vinden het heel fijn dat ze makkelijk contact op kunnen nemen en dat we echt een inhoudelijke match maken. We merken dat dit gewaardeerd wordt!”

“Een ander voordeel is dat je de vijver waaruit je vist vergroot”, geeft Deborah aan. “Doordat je niet werft vanuit een specifieke vacature, maar vooral op intrinsieke motivatie en talenten, spreek je ook doelgroepen buiten de zorg aan. We enthousiasmeren mensen die nu werkzaam zijn in andere branches of functies voor een baan in de zorg en dat maakt de kans op recruitment succes voor ons groter.”

Landelijke bekendheid met behulp van recruitment marketing tech

‘s Heeren Loo is marktleider in de gehandicaptenzorg, toch is de naam ‘s Heeren Loo niet alom bekend. Pamela heeft in het begin van haar loopbaan zelf als begeleider gewerkt en vertelt dat een zorglocatie vaak regionale bekendheid heeft onder de locatienaam. Dat deze zorglocatie onder ‘s Heeren Loo valt, dat weten niet veel mensen. Maar om 2.500 mensen per jaar te kunnen werven, is een landelijke bekendheid als werkgever van groot belang. Daarom zet ‘s Heeren Loo hierop in, met behulp van recruitment marketing software.

Pamela vult aan: “We zijn ons er al lange tijd van bewust dat de groep actief werkzoekenden steeds kleiner wordt. We zijn in 2021 de samenwerking met MrWork gestart om vooral ook de latent werkzoekenden te bereiken. Latent werkzoekenden hebben best wat touchpoints nodig voordat ze bereid zijn om te komen praten en die touchpoints kun je niet allemaal handmatig inrichten. Het is heel fijn dat de recruitment marketing software van MrWork dit deels voor ons doet. Het mooie aan de tooling is dat we onze eigen huisstijl, beelden en visie kunnen uitdragen zonder dat dit heel veel tijd kost. Aan het aantal contacten dat uit de campagne voortkomt, zien we dat dit een goede manier is om bij deze doelgroep in beeld te komen. Via de MrWork recruitment marketing software vertellen we de wereld dat we er zijn.”

Een doorlopende, landelijke employer branding campagne is stap 1 in het wervingstraject van ‘s Heeren Loo. Daarnaast kunnen regionale recruiters extra campagne-inzet aanvragen, bijvoorbeeld voor een specifieke doelgroep of als ze aanmeldingen voor een evenement willen genereren. Zo gebruiken de teams van Deborah en Pamela MrWork Jobs bijvoorbeeld om een meeloopdag of koffiemoment regionaal onder de aandacht te brengen.

Software en sparringpartner in één

Het gaat ‘s Heeren Loo niet alleen om de software die MrWork aanbiedt, maar minstens net zo goed om de recruitment marketing kunde die je erbij krijgt.

Voor Pamela is de MrWork software vooral belangrijk in het raken van mensen. “Via social media kunnen we de diversiteit van ‘s Heeren Loo uitdragen en mensen op een persoonlijke manier aanspreken, zodat zij het gevoel krijgen dat ze hun loopbaan bij ons willen voortzetten. Vooral bij het raken van mensen speelt de MrWork software een belangrijke rol, want door de tooling wordt dit ons makkelijk gemaakt. De software biedt de methode om contact te leggen en wij blijven zelf altijd de bron van het contact. Je krijgt eigenlijk een soort blauwdruk die je passend bij de eigen organisatie kunt aanpassen”, aldus Pamela.

Door naar de volgende stappen

“Nu we zijn overgestapt op onze nieuwe wervingsmethode, willen we ook direct onze gehele arbeidsmarktcommunicatie strategie herijken. We gaan de Employee Value Proposition (EVP) opstellen naar aanleiding van de resultaten uit het werkgeversonderzoek en we willen die uitkomsten ook doorvertalen naar vernieuwende content. Daarnaast willen we vooruit werken met de content creatie, zodat we altijd iets klaar hebben liggen waarmee we snel in kunnen spelen op ad hoc aanvragen vanuit de regio’s”, vertelt Deborah.

Pamela vult aan: “We moeten onze content inderdaad opnieuw onder de loep nemen. We gaan kijken naar de effectiviteit van alles wat we doen. Doen we die dingen omdat ze goede resultaten opleveren? Of omdat we het al een hele tijd zo doen? Cruciaal voor ons recruitment succes is in ieder geval het blijven vertellen van onze boodschap, in samenwerking met communicatie. Dat is en blijft het uitgangspunt vanuit waar we verder gaan bouwen.”

Meer inspiratie?

  • Financiële dienstverlening

    Grote organisaties

    1000+ FTE

    CZ

    Met de technologie van MrWork vergroot CZ continu de awareness rond het CZ-brand.

    CZ
  • Energiebedrijven

    Grote organisaties

    1000+ FTE

    Stedin

    Door de technologie van MrWork hebben wij 60 sollicitanten gemiddeld per maand voor uitdagende technische vacatures.

    Stedin

Plan een belletje

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief