Kennis

Je cost per hire verlagen? Meer kandidaten werven met minder recruitment budget doe je zo!

Blog

De krapte op de arbeidsmarkt houdt aan en tegelijkertijd hebben werkgevers te maken met stijgende productiekosten door inflatie, een lager consumentenvertrouwen en toenemende loonkosten. Als kosten stijgen, dan moet je slim omgaan met je recruitment budget. Die vacatures moeten nog altijd ingevuld worden, maar het liefst wel op een efficiënte en effectieve manier. Je wil het maximale uit elke euro halen, ook op het gebied van recruitment. Met behulp van recruitment marketing automation kan dat! Door de inzet van slimme recruitment tooling kun je meer kandidaten werven met hetzelfde - of zelfs minder - budget. In dit blog laten we je zien hoe jij hiermee aan de slag kunt.

Cost per hire nu extra belangrijk

We bevinden ons in economisch roerende tijden. Onder andere hoge inflatiecijfers, laag consumentenvertrouwen, een stijgend aantal faillisementen en kleinere winstmarges zorgen voor een recessie in de eerste twee kwartalen van 2023. Aan de andere kant is de war for talent nog in alle hevigheid gaande. Vacatures zijn nog steeds moeilijk in te vullen, zeker nu bij veel werkgevers - door alle andere oplopende kosten - de recruitment budgetten slinken.

Dat maakt de cost per candidate en de cost per hire voor recruiters en recruitment marketeers nu belangrijker dan ooit. Om succesvol te zijn in je baan, moet je niet alleen kandidaten weten aan te trekken, maar dat ook realiseren tegen acceptabele kosten. Je bent daarom kritisch op het inzetten van je recruitment budget en wil er het maximale uit halen. Geen geld in een black box gooien, maar zelf aan de knoppen zitten en realtime inzicht hebben in de effectiviteit van elke euro die je inzet. Dat kan met recruitment marketing software.


Meer uit je recruitment budget begint met efficiënter en effectiever kandidaten werven

Met recruitment marketing software kun je een deel van het werk uitbesteden aan de technologie, waardoor je tijd bespaart en minder fte nodig hebt om toch consistent zichtbaar te zijn als werkgever en je vacatures op het juiste moment bij de juiste doelgroep te promoten. Daarnaast kun je je recruitment budget effectiever inzetten door de drempel tot contact voor kandidaten te verlagen en met de realtime inzichten snel en eenvoudig bij te sturen in campagnes. Je gaat dus efficiënter en effectiever kandidaten werven met behulp van één technologische oplossing. Win-win!


Tijd besparen met recruitment marketing automation

Recruitment marketing automation helpt je om efficiënter te werven. Door technologie het werk te laten doen, bespaar je tijd voor recruiters en recruitment marketeers. En tijd is geld, niet waar?


Employer branding campagnes vooruit plannen

Met de huidige tekorten op de arbeidsmarkt is employer branding voor iedere werkgever van cruciaal belang om nieuwe medewerkers aan te trekken. Je wil je immers onderscheiden van anderen. Laten zien wie je bent en waar je voor staat, zodat je daarmee iets losmaakt bij gelijkgestemden.

Daarbij is consistentie de sleutel tot succes. Je moet zichtbaar zijn en blijven. Het instellen van employer branding campagnes met verschillende content voor diverse doelgroepen kost tijd. Tenzij je software inzet die je hierbij helpt. Met brand activation tooling plan je employer branding campagnes tot wel een jaar vooruit, inclusief content wissels. Dat betekent één keer instellen en dan kun je het daarna niet meer vergeten!

Zo ben je - zonder dat dit veel tijd kost - consistent zichtbaar met jouw werkgeversverhaal. Toekomstige kandidaten leren jouw organisatie kennen en worden alsmaar enthousiaster over een baan bij jullie. Als zij op een bepaald moment een overstap overwegen, dan denken ze aan jou!


Automatische promotie vacatures

Naast het vertellen van je werkgeversverhaal wil je natuurlijk ook je vacatures aan de man brengen. Als je voor elke vacature steeds handmatig vacature campagnes moet opzetten, dan gaat daar veel tijd in zitten. Zeker als het om tientallen of misschien wel honderden vacatures per jaar gaat!

Automatische promotie van vacatures klinkt dan ook niet als overbodige luxe. Goed nieuws, met job marketing technologie automatiseer je dit proces. Met een paar klikken promoot je jouw vacatures op het juiste moment via de juiste kanalen bij jouw doelgroep. In plaats van urenlang campagnes inrichten heb je nu je job campagnes binnen een mum van tijd online staan. Bij Royal HaskoningDHV is dit door automations nog geen 30 minuten werk. Reken maar uit hoeveel tijd je daarmee bespaart.


Kandidaten die jou benaderen

Een wervingskanaal waar heel veel tijd van recruiters in zit is sourcing. Helaas levert dit niet altijd de beste resultaten op. Kandidaten worden zoveel benaderd dat ze vaak niet eens meer reageren op een berichtje van een potentiële werkgever. Het zou je recruitment team een hele hoop tijd besparen als kandidaten zelf contact met je opnemen, bijvoorbeeld omdat zij enthousiast zijn geworden naar aanleiding van je employer branding content, werken-bij site of een specifieke vacature.

Om ervoor te zorgen dat kandidaten naar jou toe komen is het belangrijk om de drempel om contact op te nemen zo laag mogelijk te maken. Bied daarom niet enkel een sollicitatiebutton aan - veel kandidaten nemen de stap tot solliciteren niet snel - maar laat hen simpel en snel vragen stellen of hun basisgegevens achterlaten.

Dit kun je organiseren met leadgeneratie tooling. Een bekend voorbeeld van leadgeneratie in recruitment is een Whatsapp pop-up op je werken-bij site. Daarmee kunnen kandidaten heel eenvoudig vragen stellen of hun interesse kenbaar maken, zonder dat ze gelijk hoeven te solliciteren met een cv. Je kunt je leadgeneratie tool zelfs zo instellen dat je kandidaten geautomatiseerd enkele vragen laat beantwoorden en een online kennismaking laat inplannen. Zo komen de kennismakingen met kandidaten automatisch in je agenda binnen, zonder dat je daar de hele tijd mee bezig hoeft te zijn.


“Dankzij recruitment marketing software hebben we geen omkijken naar het gehele voortraject in de werving. We hoeven niet zelf te sourcen of andere wervingskanalen in te zetten om kandidaten binnen te halen. We krijgen op een geautomatiseerde manier reacties binnen voor onze vacatures.” - Sanne Schouten, HR adviseur bij Kinderopvang Mundo

Cost per hire verlagen met recruitment marketing automation

Je kunt je cost per hire ook verlagen door elke euro van je recruitment budget zo nuttig mogelijk in te zetten. Met de inzet van recruitment marketing software heb je realtime inzicht in de prestaties van je campagnes en draai je zelf aan de optimalisatieknoppen én je kunt de conversie op je werken-bij site fors verhogen en daarmee alles uit je mediabudget halen.


Inzicht is de basis voor succes

Om succesvolle recruitment marketing campagnes te draaien is het belangrijk om de prestaties in de gaten te houden en bij te sturen waar nodig. Met recruitment marketing software zie je in één oogopslag hoe je campagnes het doen en hoef je niet op allerlei verschillende platformen resultaten te bekijken of over te zetten in een spreadsheet.

Je ziet realtime wat er gebeurt met elke euro die je erin stopt en kunt op basis daarvan beslissingen nemen die zorgen voor meer succes. En dat betekent meer kandidaten. Voor hetzelfde of misschien zelfs minder geld!


“Als je op elk platform apart je campagnes moet monitoren en bijsturen, dan kost dat onwijs veel tijd en schiet het er heel waarschijnlijk bij in als je het druk hebt met andere dingen. Door recruitment marketing automation heb ik altijd inzicht en is het optimaliseren van campagnes snel gepiept. Ik weet zeker dat dat bijdraagt aan de campagneresultaten.” Esmée Maton, Employer Brand en Recruitment Marketeer bij Royal HaskoningDHV

De conversie verhogen

Bij veel werkgevers is er winst te behalen door het effectiever inzetten van het mediabudget. De conversie op een werken-bij site ligt gemiddeld maar op 1%. Slechts 1 op de 100 mensen solliciteert dus en die andere 99 personen ben je weer kwijt. Terwijl je daar wel advertentiebudget aan hebt uitgegeven en zij waarschijnlijk ook nog eens interesse hebben in jou als werkgever. Ze zijn er alleen nog niet aan toe om te solliciteren.

Met leadgeneratie tooling kun je je conversiepercentage fors verhogen, omdat je daarmee een laagdrempelige actie voor de kandidaat aanbiedt. Het starten van een Whatsapp gesprek is lang niet zo spannend als gelijk solliciteren en daarom doen veel meer mensen dit. We zien regelmatig dat de conversie op een werken-bij site stijgt naar wel 5% tot 10% door de inzet van leadgeneratie tooling.


Je cost per hire berekenen

Een snelle rekensom leert dat dit je veel geld kan besparen, terwijl je meer kandidaten spreekt. Win-win!

Rekenvoorbeeld: je hebt nu een advertentiebudget van €1.000 per maand. Voor dit bedrag krijg je 1.000 bezoekers op je werken-bij site en 1% daarvan solliciteert. Dan heb je dus 10 sollicitanten per maand en ben je per sollicitant €100 kwijt aan advertentiekosten. Met de inzet van leadgeneratie kan je conversie makkelijk stijgen tot bijvoorbeeld 7%. Dat betekent dat je ineens 70 (potentiële) kandidaten per maand spreekt. Als je een sollicitant-aanname ratio van 1 op 7 hebt, dan kun je met die 70 reacties 10 vacatures invullen. In plaats van anderhalve vacature zonder leadgeneratie tooling. Al zou je je mediabudget nu verlagen naar €750 per maand, dan krijg je nog altijd 750 bezoekers op je werken-bij site en 52 reacties. Een stuk meer dan voorheen, terwijl je minder geld uitgeeft aan je campagnes!



Cost per hire verlagen met recruitment marketing automation: een slimme aanpakk bij slinkende recruitment budgetten

Met recruitment marketing automation kun je je cost per hire verlagen. Fijn als je recruitment budget slinkt! Je kunt een sterk werkgeversmerk opbouwen, tijd besparen op het inrichten van vacature campagnes en het actief sourcen van kandidaten, betere campagne resultaten behalen door realtime inzicht en meer kandidaten spreken, zonder dat je hoeft uit te breiden in je teamcapaciteit of recruitment budget. Je laat de software namelijk het meeste werk doen en je haalt meer resultaat uit elke euro die je aan recruitment marketing besteedt.

Zo kreeg Dura Vermeer in 6 maanden tijd meer dan 1.800 berichten van potentiële kandidaten uit de bouwsector. Zorgorganisatie QuaRijn kon 300 nieuwe medewerkers aannemen in één jaar tijd. Bij Royal HaskoningDHV draaien ze tot wel 15 vacature campagnes tegelijkertijd en 5 full funnel campagnes per jaar, met een team van slechts 2 recruitment marketeers. Allemaal dankzij slimme technologie!

Ook bezig met je recruitment strategie en benieuwd waar de kansen liggen voor het budgetvriendelijk invullen van jouw vacatures, terwijl je de cost per hire verlaagt? Plan een demo en we nemen het samen met je door! Of ga zelf aan de slag en blijf op de hoogte van alle mogelijkheden en best practices via onze maandelijkse Recruitment Stories.
Plan een gratis demo in bij Mees
Plan een demo in