Vraag aan recruiters en recruitment marketeers hoe het gaat op hun werk en 9 van de 10 zullen zeggen: “Druk, druk, druk!” Tijd is één van de schaarste middelen van dit moment en dus is er een grote behoefte om slimmer te werken en tijd te besparen. Recruitment marketing automation is de reddende engel in dit verhaal, want deze software maakt het werk van recruiters en recruitment marketeers makkelijker, sneller én leuker. In dit blog delen we 7 manieren waarop je tijd bespaart met recruitment marketing automation software.
“Moeten we dan alles zelf gaan doen?”
Nee, zeker niet. Recruitment marketing automation software neemt onwijs veel werk uit handen. Zelfs als je nu je recruitment marketing hebt uitbesteed aan een extern bureau, ga je tijd besparen door het intern op te pakken. Wel alleen als je dat doet in combinatie met slimme software, want daarmee zorg je ervoor dat je meer gedaan krijgt in minder tijd.
7 manieren om efficiënter te werven met recruitment marketing automation software
1. Campagnes live in een paar kliks
Als je vacature campagnes op ieder platform moet aanmaken, de juiste instellingen moet kiezen en de content handmatig moet toevoegen, dan is het publiceren van een vacature campagne een tijdrovende klus. Vooral als je op meerdere platformen, zoals Linkedin en Meta, wil adverteren.
Met recruitment marketing automation (RMA) software heb je een vacature campagne in een mum van tijd draaien. Dankzij de koppeling met je ATS en de content management hub krijg je direct een campagne voorstel met de juiste instellingen en content voor diverse platformen. Dit loop je even door, je past eventueel iets aan en hoppa. Je campagne loopt en de kandidaten kunnen binnenstromen!
“Dankzij recruitment marketing automation hebben wij van campagne aanvraag vanuit de recruiter tot livegang maar een half uurtje nodig.”
– Esmée Maton, Employer Brand en Recruitment Marketeer bij Royal HaskoningDHV
2. Minder afstemming met anderen nodig
Als je nu samenwerkt met een recruitment marketing bureau voor je wervingscampagnes, dan herken je het langdradige proces van aanvraag tot livegang van je campagne wel. Voordat je campagne goed en wel live staat, ben je tientallen mailtjes over campagne details verder. Daar zit stiekem veel tijd in en het werkt ook nog eens enorm vertragend.
Het komt vaak voor dat campagnes dagen of zelfs weken later online staan, terwijl dit ook dezelfde dag nog had gekund. Als je zelf aan de knoppen had gezeten en je laat ondersteunen door de juiste software.
Dus skip al die tussenstappen en kies voor recruitment marketing automation software. Daarmee zet je zelf snel en eenvoudig recruitment campagnes live. Zonder eerst dagenlang op en neer te mailen om de details af te stemmen met anderen.
3. Recruitment marketing automation als assistent voor handmatige klussen
Routinematige taken, zoals het exporteren van reacties op je campagnes naar je ATS of het overzetten van campagne data naar spreadsheets, slurpen veel tijd en het zijn vaak niet de leukste klussen die er zijn. Met automations laat je deze taken voortaan door jouw assistent uitvoeren: de software. Zo kun je bijvoorbeeld geautomatiseerd social media advertenties inrichten, relevante kandidaten een bericht sturen over hun beschikbaarheid of nieuwe leads doorschieten naar je ATS. Daar hoeft geen menselijke hand aan te pas te komen!
Recruiters focussen zich zo op het werk waar ze voor gekozen hebben: de juiste match maken. Al die neventaken laat je lekker door software uitvoeren!
4. Alles op één plek
Even checken hoe de recruitment campagne op Linkedin draait, even nieuwe employer branding content toevoegen op Meta, even checken hoeveel sollicitaties we in totaal hebben gekregen op die vacature en via welke kanalen. Al die ‘even-momentjes’ kosten gezamenlijk heel veel tijd. Vooral omdat je steeds moet switchen tussen tools en platformen en data van verschillende bronnen (je ATS, advertentieplatformen, leadformulieren) bij elkaar moet verzamelen.
Door recruitment marketing te centraliseren in één tool heb je alles bij elkaar. Je richt campagnes (voor meerdere platformen) op één plek in en ziet in het dashboard in één oogopslag hoe de campagne draait. Dat zorgt er niet alleen voor dat je sneller werkt, je maakt ook betere keuzes. Je hebt namelijk een compleet overzicht van al je recruitment marketing inspanningen en ziet direct wat wel en wat niet goed werkt. Dat helpt!
“De keuze voor verschillende kanalen en het inrichten en managen van recruitment campagnes is veel eenvoudiger dankzij recruitment marketing automation.”
Friso Visser, Lead Recruitment Marketeer bij Wortell
5. Niet meer vanaf 0 beginnen met werven dankzij talentpools
Als je talentpools hebt met betrokken en gekwalificeerde kandidaten, dan kun je hieruit putten bij een nieuwe vacature. Je hoeft dan niet een geheel nieuw wervingsproces te starten, want wellicht heb je de juiste kandidaat voor de job al in jouw talentpool zitten. Daarvoor is het wel van cruciaal belang dat je goed contact onderhoudt met de kandidaten in je talentpool. Handmatig is dat niet te doen, maar met software wel!
Met nurturing campagnes kun je contactmomenten met talent automatiseren. Met regelmatige berichtjes – bijvoorbeeld met interessante marktontwikkelingen of tips & tricks voor je Linkedin profiel – bouw je een stevige band op met de kandidaten in je talentpool. Ook kun je regelmatig checken of ze nadenken over een overstap en wat hun wensen en ambities zijn voor een toekomstige baan. Als er dan een vacature ontstaat binnen jullie organisatie die perfect bij deze kandidaat past, dan heb je die vacature in no time ingevuld!
6. Vervang sourcing door leadgeneratie
Sourcing als recruitmentkanaal is lang niet altijd even effectief. Het searchen en benaderen van kandidaten kost hartstikke veel tijd en door de lage response ratio’s levert dit onderaan de streep maar weinig kandidaten op. Maar ja, wat moet je dan? De arbeidsmarkt is krap en de sollicitatiebereidheid van kandidaten laag, waardoor veel werkgevers een magere conversie van 1% op hun werken-bij site zien. En de recruitment funnel moet toch gevuld worden!
Dat kun je fixen met leadgeneratie. Daarmee bied je potentiële kandidaten een laagdrempelige mogelijkheid om contact met je op te nemen. Het is een mooie tussenstap voor veel kandidaten. Ze zijn er nog niet aan toe om te solliciteren, maar een vraag stellen of hun gegevens achterlaten om eens een keer vrijblijvend te bellen, dat willen ze misschien wel. Met leadgeneratie maak je het super simpel voor kandidaten om contact op te nemen. En dat doen ze dan ook.
We zien de instroom regelmatig toenemen met wel 300% door de toevoeging van leadgeneratie. Zo stroomt je recruitment pijplijn vol met talent en kun je het tijdrovende sourcen op een lager pitje zetten.
7. Geautomatiseerde opvolging van recruitment leads
Als je met leadgeneratie aan de slag gaat, dan kan het zomaar zijn dat je ineens tientallen berichten per dag ontvangt van kandidaten. Het is essentieel om dit contact goed en snel op te volgen. Anders schaadt het je werkgeversimago. Ook hierbij is recruitment marketing automation je held. Daarmee centraliseer je al het 1-op-1 contact, houd je overzicht over alle lopende gesprekken en gaat er geen enkele kandidaat verloren in andere chats, mails en appjes.
Daarnaast kun je geautomatiseerde welkomstberichten, interesse-vragen en kwalificatievragen inzetten om leads op te volgen. Zo koppel je een kandidaat direct aan de juiste persoon en haal je geautomatiseerd de krenten uit de pap. Recruiters focussen zich op de best passende kandidaten en de software doet de rest voor je. Lees meer over het snel en simpel opvolgen van recruitment leads.
Geen zorgen over de implementatie
We geven toe: het implementeren van nieuwe tooling vraagt altijd tijd. Maar geen zorgen, daar helpen we je bij! Tijdens de implementatiefase kun je rekenen op jouw persoonlijke implementatiemanager, krijgt het team trainingen (die altijd terug te vinden zijn in jullie eigen kennisbank) en is er een in-app chat beschikbaar voor alle vragen. We maken het je dus zo makkelijk mogelijk. En we weten zeker dat je de tijd benodigd voor de implementatie razendsnel hebt terugverdiend zodra je eenmaal met de RMA software werkt. Dan pluk je er direct de vruchten van!
Ook na de implementatie sta je er niet alleen voor. Jouw customer success manager staat je bij met advies en tips, bijvoorbeeld voor benchmarking van je data, het optimaliseren van je campagnes en het experimenteren met nieuwe kanalen. Zo weten we zeker dat je alles uit de software haalt!
Meer gedaan krijgen in minder tijd
Kortom, met recruitment marketing automation software krijg je meer gedaan in minder tijd. Je haalt met minder moeite en in minder tijd meer kandidaten binnen. En we weten allemaal: tijd is geld. Uiteindelijk zorgt deze efficiëntieslag er dus voor dat je cost-per-hire daalt.
Ook niet onbelangrijk: je maakt de recruiters en recruitment marketeers in je team blij, want hun werk wordt makkelijker en leuker zonder al die handmatige klussen!