Met de opkomst van recruitment automation heb je dé tools in handen om je conversies te verhogen en tegelijkertijd de ervaring voor kandidaten aanzienlijk te verbeteren. De impact van automatisering is groot: bijna alle Fortune 500-bedrijven (99%) maken al gebruik van AI. Kortom: het recruitment landschap verandert. In dit artikel leggen we uit hoe je recruitment automation in je voordeel gebruikt en data voor je laat werken.
De voordelen van recruitment automation voor recruiters
Er zitten veel positieve kanten aan het inzetten van recruitment automation voor recruiters. Maar liefst 75% van de recruiters denkt daar ook zo over, want volgens Hubspot zijn zij ervan overtuigd dat recruitment automation een grote rol gaat spelen dit jaar. Ze verwachten zelfs dat de hele recruitmentbranche overgaat op automatisering. We belichten de grootste voordelen van recruitment automation hieronder. Wil je weten welke voordelen het heeft voor de kandidaten zelf? Dat kun je hier lezen.
- Tijdsbesparing
- Betere besluitvorming
- Kandidaat succesvoorspelling
- Optimalisatie van recruitmentkanalen
- Verhoogde candidate experience
Bespaar tijd door recruitment automation
Recruitment automation automatiseert terugkerende taken zoals het screenen van cv’s, het plannen van interviews, en het versturen van e-mails naar kandidaten. Dit bespaart je een aanzienlijke hoeveelheid tijd, die je vervolgens kunt besteden aan belangrijkere (strategische) zaken.
Van data tot inzicht:
- Verzamel data over hoeveel tijdwinst je behaalt wanneer je een taak handmatig uitvoert versus wanneer je dit zou automatiseren. Dit kun je doen door tijdregistraties voor en na automatisering te vergelijken.
- Identificeer welke taken de meeste tijd kosten en onderzoek of deze verder geautomatiseerd kunnen worden.
Laat recruitment automation je helpen met besluitvorming
In het hart van recruitment automation ligt het vermogen om grote hoeveelheden data te analyseren en deze om te zetten in bruikbare inzichten. Dit betekent dat je als recruiter beter geïnformeerde beslissingen kunt nemen in het recruitmentproces. Denk bijvoorbeeld aan het succespercentage van kandidaten, of welke recruitmentkanalen de beste ROI bieden. Wanneer je de kracht van data-analyse benut, kun je het recruitmentproces sneller stroomlijnen en optimaliseren. Dit leidt tot hires van hogere kwaliteit en het efficiënter gebruik maken van resources.
Van data tot inzicht:
- Gebruik dashboards en rapportages in recruitment automation tools om de prestaties van verschillende recruitmentkanalen te beoordelen. Kijk naar conversieratio’s, kosten per aanname, en tijd tot aanname.
- Pas je strategieën aan op basis van wat de data je vertelt. Als bepaalde kanalen consequent onderpresteren, herverdeel dan middelen naar beter presterende kanalen.
Voorspel het succes van je kandidaten
AI schept nieuwe mogelijkheden in het wervingsproces. Een voorbeeld hiervan is dat AI kan inschatten of een sollicitant goed bij een bepaalde functie past. Door historische data te analyseren, kun je terugkerende patronen identificeren. Zo ontdek je welke indicatoren belangrijk zijn voor succes en kun je deze toepassen op potentiële kandidaten. Dit verbetert de kwaliteit van de shortlist van kandidaten aanzienlijk, waardoor je veel sneller kandidaten vindt. Ook zorgt het voor een meer gepersonaliseerde kandidaatervaring, aangezien je je alleen richt op de meest veelbelovende prospects.
Van data tot inzicht:
- Analyseer de prestaties van eerder aangenomen kandidaten om te bepalen welke kenmerken succesvolle medewerkers hebben. Gebruik deze inzichten om scoringsmodellen te bouwen die de kans op succes van nieuwe kandidaten voorspellen.
- Integreer feedback van de werkvloer over de prestaties van nieuwe medewerkers terug in het model om de nauwkeurigheid van je voorspellingen te verbeteren.
Optimaliseer je recruitmentkanalen
Het kiezen van de juiste kanalen is cruciaal voor het aantrekken van topkandidaten. Recruitment automation biedt heldere inzichten in de effectiviteit van verschillende kanalen. Dit gaat van sociale media tot jobboards en referral-programma’s, zodat je als recruiter goed geïnformeerde beslissingen kunnen nemen. Dit leidt niet alleen tot een betere zichtbaarheid bij de juiste kandidaten, maar ook tot een aanzienlijke verbetering in de ROI van recruitmentcampagnes.
Van data tot inzicht:
- Monitor de prestaties van elk kanaal gekeken naar het aantal sollicitaties, de kwaliteit van sollicitanten, en conversieratio’s. Gebruik deze data om te bepalen welke kanalen het meest effectief zijn en pas je budgetverdeling daarop aan.
- Voer A/B-testen uit met verschillende boodschappen en strategieën over een aantal kanalen om te zien welke het beste presteren. Pas je aanpak aan op basis van de resultaten.
Verhoog je candidate experience
Automatiseringstools kunnen helpen om het sollicitatieproces te stroomlijnen en sneller te maken. Op die manier krijgen kandidaten een fijne ervaring. Een verhoogde candidate experience geldt onder andere voor snelle communicatie, consistente updates, en een prettige interactie. Dit draagt bij aan een positief beeld van je bedrijf.
Van data tot inzicht:
- Verzamel actief feedback van kandidaten over hun ervaring gedurende het gehele sollicitatieproces. Gebruik deze informatie om verbeterpunten te identificeren en aan te pakken.
- Monitor hoe lang elke fase in het sollicitatieproces duurt en hoe snel je communiceert met kandidaten. Streef naar optimalisatie op basis van de verzamelde data om de ervaring te versnellen en te verbeteren.