Leadgeneration in recruitment is belangrijk om verschillende redenen. Het biedt je de kans om een eigen talentpool op te bouwen, je vacatures sneller in te vullen, passieve kandidaten te bereiken, relaties op te bouwen en je employer brand te versterken
En nu vraag je je misschien af hoe je eraan kunt beginnen. Snappen we. Daarom geven we je een stappenplan om leadgeneration te integreren in jouw recruitment strategie. Om zo in contact te komen met je potentiële kandidaten. Zodat jij vroegtijdig top-of-mind bent, het liefst nog voordat ze op zoek zijn naar een nieuwe baan.
Leadgeneration in recruitment: Stap voor stap
1. Bepaal je doelen: Wat wil je bereiken met je leadgeneration? Denk aan het aantal leads, de kwaliteit ervan en de snelheid waarmee je vacatures invult.
2. Definieer je doelgroep: Dit klinkt misschien cliché, maar het begint allemaal met een duidelijk beeld van wie je wilt bereiken. Wat kenmerkt jouw potentiële kandidaten? Wat zijn hun behoeften, interesses en professionele achtergrond? Deze inzichten vergroten de relevantie, en dus de effectiviteit van je leadgeneration-inspanningen.
3. Bedenk een campagne en creëer relevante content: Cruciaal is het ontwikkelen van betekenisvolle content. Het is jouw X-factor, die voor aantrekkingskracht zorgt. Wat onderscheidt jou van anderen? Zorg voor een boodschap die opvalt en raakt. Zorg er ook voor dat je werken-bij website naadloos aansluit bij je campagne.
4. Personaliseer op basis van de kandidaatreis: Door data over potentiële kandidaten te verzamelen en te analyseren, stem je je campagnes af op hun specifieke behoeften en interesses. Zodat je op élk moment van de zoektocht in beeld bent.
5. Implementeer en begin klein: Kies eerst één vorm van leadgeneration en focus je daarop, zoals het implementeren van een WhatsApp pop-up. Er zijn talloze tools beschikbaar (waaronder MrWork Leads) om dit laagdrempelig te implementeren. Neem de tijd om het goed in te richten, zowel de technologie als de opvolging vanuit de organisatie. Deel ervaringen. Loop niet te hard van stapel. Want een goed begin…? Juist ja.
6. Zorg voor laagdrempelig contact: Hier is veel winst te behalen. In de regel solliciteert slechts 1%, maar als je het makkelijker maakt om eerst een vraag te stellen kun je met wel 5-10% meer in contact komen! En dat is belangrijk, want veel sollicitanten wíllen niet meer solliciteren. In ieder geval niet op de traditionele wijze, met een lange motivatiebrief en vele gespreksrondes. En dus wil je niet dat dát de bottleneck vormt, en het zo simpel mogelijk maken om contact op te nemen. Overweeg bijvoorbeeld:
- Contactformulieren op je website, zodat bezoekers hun gegevens daar achter laten in plaats van het schrijven van een motivatiebrief en opsturen van een cv.
- WhatsApp pop-ups op je website, want dat is toch veel makkelijker dan bellen?
- Advertenties, waarin bezoekers direct hun gegevens kunnen achterlaten, want doorgaan naar de website is soms net één klik te ver.
Dit laat zien dat je met kleine optimalisaties een groot verschil kan maken. Hoe zou het zijn om méér bezoekers te spreken? En hun behoeftes beter te begrijpen? Of dat je zelfs de kans krijgt om bezwaren weg te nemen? Dat is een win-win!
7. Meet en optimaliseer: Natuurlijk richt je de campagnes zo in dat ze meetbaar zijn. Neem de tijd om te analyseren wat de aanpak voor je doet. Zijn er nu meer contactmomenten? Krijg je vaak dezelfde vragen? Kun je bezwaren wellicht nóg sneller wegnemen bij bezoekers? Vertaal je analyses in inzichten waarmee je de campagnes weer kan optimaliseren. Daarmee is de cirkel rond.
8. Schaal op en gebruik meer technologieën: Ga je als een trein en pluk je de eerste vruchten? Tijd om op te schalen. Bijvoorbeeld door contactformulieren en/of kanalen toe te voegen. Door stap-voor-stap op te schalen, kom je in contact met meer bezoekers en verdwijnen er minder in de anonimiteit.
De belangrijkste tip om te starten met leadgeneration in recruitment?
Het integreren van leadgeneration in je recruitmentstrategie hoeft niet overweldigend te zijn; begin klein voor effectieve resultaten.Focus bijvoorbeeld op één enkele tool zoals een WhatsApp pop-up, en zorg voor een zorgvuldige inrichting en opvolging. Gebruik auto-replies om verwachtingen te managen en de werkdruk te verlagen, zoals een automatisch bericht dat je binnen 24 uur reageert op werkdagen. Door je te beperken tot één medium en slim gebruik te maken van technologie, zoals het centraliseren van alle WhatsApp berichten, kost het beheren van leads slechts 20 minuten per dag.
Deze aanpak is niet alleen efficiënt en overzichtelijk, je benadert er ook meerdere kandidaten in één keer mee! Hoe klinkt dat? Bekijk ons complete handboek (coming soon) over leadgeneratie in recruitment en begin vandaag nog met het optimaliseren van je wervingsstrategie
Ontdek meer over leadgeneratie in recruitment en begin vandaag nog met het optimaliseren van je wervingsstrategie!