De 5 belangrijkste recruitment trends voor 2025 cover

Never a dull moment in recruitmentland! Het nieuwe jaar staat voor de deur en traditiegetrouw kijken we vooruit. Welke recruitment trends mag je niet missen bij het maken van je plannen voor 2025? Op basis van de ervaringen van onze klanten, expert input en desk research hebben we de 5 belangrijkste recruitment trends voor 2025 opgesteld. Daaruit is één ding overduidelijk: technologie speelt een hele grote rol. Ontdek welke 5 trends je niet mag missen en bovenal hoe je hierop inspeelt met jouw recruitment strategie!

Recruitment trend 1: Het momentum op kandidaten is kort

Door de overload aan advertising, pushmeldingen en andere prikkels is het lastiger dan ooit om de aandacht en interesse van kandidaten te trekken én vast te houden. Zo ontvangt een gewilde developer gemiddeld 5 tot 10 berichten per week van recruiters en worden we dagelijks met zo’n 10.000 advertenties geconfronteerd.

Daarnaast hebben kandidaten het nog steeds voor het kiezen. Het is misschien niet wat je wil horen als werkgever, maar voor jou zijn er 10 anderen. Dit zorgt ervoor dat kandidaten zich niet heel erg verdiepen in jouw organisatie en vooral snel en makkelijk willen achterhalen of jij interessant voor ze bent.

Het is in deze tijd dus een hele kunst om de aandacht te grijpen en behouden. Dit zijn onze tips om in te spelen op deze recruitment trend:

  • Maak informatie gemakkelijk beschikbaar en zorg ervoor dat kandidaten snel vinden wat ze zoeken. Een gebruiksvriendelijke werken-bij site met veel informatie is een must.
  • Zorg er met employer branding voor dat je op de shortlist van je doelgroep komt voordat zij actief op zoek gaan naar een andere baan.
  • Haal kandidaten zo vroeg mogelijk uit de anonimiteit door reageren laagdrempelig en vrijblijvend te maken. Geen langdradige formulieren, maar laat hen een simpel appje sturen.
  • Individualiseer de candidate journey, zodat deze aansluit bij de wensen van die specifieke kandidaat. Een Gen Z’er wil misschien eerst online kennismaken, terwijl een kandidaat voor een managementrol juist fysiek langs wil komen om de sfeer te proeven en het team te ontmoeten.
  • Sla niet door met automations en benadruk dat iemand ook snel persoonlijk contact kan hebben, bijvoorbeeld met een recruiter of hiring manager, zodra diegene daaraan toe is.
  • Differentieer je verhaal voor de verschillende segmenten in je doelgroep om hun interesse te wekken. Een starter heeft heel andere behoeften dan een professional die zijn strepen al heeft verdiend. Spreek ieder aan op de manier die hen triggert.

Recruitment trend 2: AI toepassingen

Alhoewel de hype rondom AI lijkt te zijn gaan liggen, schieten de praktische toepassingen nu juist als paddenstoelen uit de grond. Je ziet zo’n flow vaak bij innovaties: het begint met veel bombarie en iedereen duikt erop. Vervolgens zakt het in, omdat het nog weinig toepasbaar is en daarna ontstaan de logische toepassingen van de innovatie. Op dat laatste punt zijn we met AI nu beland. Dat betekent dat je er in 2025 echt mee aan de slag kunt!

En niet alleen kunt overigens, dat wil je ook. De productiviteit van recruiters gaat enorm stijgen dankzij de komst van AI recruitment tools. Met budgetten die onder druk staan en tegelijkertijd moeizame recruitment trajecten dankzij de krappe arbeidsmarkt is zo’n efficiency slag meer dan welkom!

Deze AI toepassingen zijn er nu al voor recruitment:

  • Repetitieve taken hoef je niet meer zelf uit te voeren, dat doet AI voor je. Laat ChatGPT bijvoorbeeld je vacatureteksten schrijven.
  • Met een AI-tool zoals Chat Simple kun je alle informatie op je werken-bij site heel goed vindbaar maken voor kandidaten. (En dat is mega belangrijk, zie recruitment trend 1.) Deze chatbot doorzoekt je gehele site en kan op die manier antwoorden geven op vragen van kandidaten.
  • Auto-sourcing, auto-screening en auto-kwalificatie laat je uitvoeren door AI-tools, zoals Carv, Gemini, Juicebox, Tengai of Mona.
  • Met AI-gedreven deep analytics tools haal je inzichten naar boven die je anders nooit had gevonden.
  • Personaliseer to the max met behulp van AI.

Recruitment trend 3: Recruitment marketing automation (RMA)

Recruitment marketing automation is hét recruitment buzzwoord van dit moment. Doordat werkgevers hun data steeds beter op orde hebben, zien ze waar de bottleneck in het aantrekken van nieuwe medewerkers zit: bij de conversie. De meeste werken-bij sites hebben slechts een conversie van 1% tot 3%. Terwijl die andere bezoekers wel degelijk geïnteresseerd zijn in de organisatie.

Alleen in de cookieless world waarin we ons nu bevinden, kun je deze mensen niet meer zo eenvoudig opnieuw targeten. De enige manier om dit op te lossen is kandidaten zo vroeg mogelijk uit de anonimiteit halen. Contact leggen, al is het maar een heel klein beetje. Daarna kun je dit prille contact uitbouwen en die kandidaat een persoonlijke journey bieden.

Daarnaast hebben veel recruiters het onwijs druk – veelal met werkzaamheden die ook geautomatiseerd kunnen worden. Als je die repetitieve taken wegneemt door ze door software te laten uitvoeren, dan heeft de recruiter meer tijd voor het persoonlijke contact met kandidaten.

Met RMA heb je één oplossing voor beide uitdagingen. Je kunt namelijk veel werkzaamheden automatiseren en het leggen en onderhouden van contact makkelijker maken. Dit geeft kandidaten precies wat ze willen, namelijk snel de juiste info krijgen en persoonlijk contact zodra ze daar klaar voor zijn. De recruiter houdt meer tijd over voor het mensenwerk en kan echt tijd en aandacht aan dat persoonlijke contact met kandidaten geven. Kandidaat blij, recruiter blij!

Zo kun je RMA toepassen in jouw recruitment strategie:

  • Verleng de candidate journey met contact via e-mail, sms en WhatsApp.
  • Bouw aan talentpools met betrokken kandidaten (bijvoorbeeld vanuit je alumni, kandidaten die je ontmoet op events en silver medalists) en benut deze om vacatures sneller in te vullen.
  • Blijf voortdurend in gesprek met je doelgroep en word daardoor de eerste die ze bellen of appen als ze een overstap overwegen.

Zo haal je alles uit je mediabudget (want hogere conversie) én verkort je de time to hire. Je kunt bij nieuwe vacatures immers kandidaten uit je talentpool benaderen en hoeft geen heel wervingsproces op te starten. Niet gek dat veel werkgevers vol inzetten op RMA, toch?

Recruitment trend 4: optimalisatie van de recruiter experience

De rol van een recruiter wordt alsmaar breder. Je moet kunnen sourcen, iets weten van recruitment marketing, de onboarding begeleiden, sterk zijn in gespreksvoering, je stakeholders tevreden houden, enzovoort, enzovoort. Het vraagt best wat om al die ballen in de lucht te houden.

We zien hierdoor specialisaties ontstaan binnen recruitment teams, bijvoorbeeld met sourcers, recruiters en recruitment marketeers. Er is nóg een manier om de recruiter experience te verbeteren en zo hun werkdruk te verlagen: laat repetitieve en administratieve taken (en dat zijn er veel in het recruitmentvak!) aan software over. Automatiseer deze werkzaamheden, zodat persoonlijk contact de kern van het werk wordt. Dáárvoor zijn de meeste mensen recruiter geworden!

Als werkgever kun je ook niet meer zonder goede recruitment tech. Mensen zijn inmiddels zo gewend aan intuïtieve software dat hun eisen aan tooling steeds hoger worden. Als een systeem omslachtig werkt, dan zorgt dat voor veel frustratie. Net zoals het moeten werken in allerlei verschillende systemen die niet met elkaar praten. Centralisatie van tech is een must om het werkbaar te houden voor recruiters.

Je kunt de recruiter experience verbeteren door:

  • Ontlast de recruiter met de juiste tech stack. Focus daarbij op tooling die met elkaar integreert en stap af van point solutions. (Systemen die slechts één klein deel van het grote geheel verzorgen.)
  • Automatiseer administratieve en routinematige werkzaamheden om persoonlijk contact met kandidaten mogelijk te maken.
  • Zie de recruiter niet als het schaap met de 5 poten. Breng specialisatie aan in je recruitment team om het behapbaar te houden en het maximale uit ieders kracht te halen.

Recruitment trend 5: Veranderingen in de inzet van flex

De Wet DBA bestaat al jaren, maar vanaf 1 januari 2025 heeft de Belastingdienst aangekondigd deze daadwerkelijk te gaan handhaven. Voor het inhuren van zzp’ers moeten organisaties aan belangrijke criteria voldoen, anders loop je het risico dat de samenwerking wordt aangemerkt als een verkapt dienstverband. Met alle financiële gevolgen van dien.

De meningen over hoe dit van invloed gaat zijn op werkgevers en de arbeidsmarkt lopen uiteen, maar dat het impact gaat hebben is wel duidelijk. De kans is groot dat zzp’ers vaker voor afgebakende opdrachten ingehuurd gaan worden en regelmatig gewisseld zullen worden. Ook kiezen sommige werkgevers ervoor om minder met zzp’ers te werken en zoveel mogelijk met personeel in vaste dienst te werken.

Omdat de precieze uitwerking voor nu nog even gissen blijft, is het lastig te zeggen hoe je hier goed op in kunt spelen. Wat je in ieder geval kunt doen:

  • Zorg dat je nauw contact onderhoudt met je pool van freelancers, want de kans is groot dat je vaker gaat wisselen of dat zij eerder van opdracht wisselen dan je gewend was. Je hebt dus een grotere flexpool nodig.
  • Zet in op de andere recruitment trends uit dit artikel, zodat je beter in staat bent om zelfstandig vast personeel te werven voor rollen die zich niet lenen voor een flex invulling.

De rode draad: efficiëntie, AI en automatisering

Waar recruitment eerst bij vrijwel alle werkgevers prioriteit nummer 1 was, heeft dit in sommige sectoren plaatsgemaakt voor andere uitdagingen. (Dit geldt uiteraard niet voor alle sectoren!) Daardoor komen recruitment budgetten onder druk te staan, maar het werven van nieuwe medewerkers blijft dankzij krapte op de arbeidsmarkt een moeizaam proces.

Recruitment teams zoeken daarom heel actief naar nieuwe manieren om talent te vinden en te binden. Het liefst zorgen die ervoor dat je tijd bespaart en/of effectiever werft, want dan kun je met minder budget toe. Efficiëntie blijft dus centraal staan – net als vorig jaar – en daaruit volgend is er veel focus op automatisering en AI.

Hoe ga jij ervoor zorgen dat je slimmer gaat recruiten en meer resultaat behaalt met een lager budget? Wij denken graag met je mee!

Auch interessant

class="wp-image-109