“We moeten echt iets met talentpools gaan doen.” Een veelgehoorde uitspraak onder bureau recruiters. Bij elke vacature opnieuw beginnen met het gehele wervingsproces is in de huidige markt erg arbeidsintensief. Daarbij komt dat in de tijd dat jij kandidaten zoekt, jouw concurrent misschien al een stap verder is en een kandidaat voorlegt. Tijd is cruciaal, en daarom kan je als recruitment bureau niet meer zonder talentpools. Goed nieuws: met recruitment marketing automation software wordt het bouwen en onderhouden van talentpools eenvoudig en efficiënt.
Stap 1: je talentpools vullen
Talentpools zijn niets zonder talent en dus is je eerste stap: goede kandidaten aantrekken. Dat kun je doen door je openstaande vacatures te delen via je website, je social media kanalen en op jobboards, maar daarmee bereik je grotendeels actief werkzoekenden. En dat is slechts een klein deel van je doelgroep.
Social media advertising: de snelste weg naar je doelgroep
De grote groep latent werkzoekenden bereik je het beste via social media advertising. Bijna iedereen is tegenwoordig wel op Youtube, Linkedin, Facebook, Instagram, TikTok of Snapchat te vinden. Via campagnes op deze kanalen kom je ineens in beeld bij tienduizenden potentiële kandidaten. Dat werkt een stuk sneller dan sourcen!
Alleen dan de uitvoerende kant. Adverteren via social media kanalen klinkt technisch, ingewikkeld en tijdrovend. Je kunt het daarom uitbesteden aan een mediabureau, maar er zijn veel voordelen aan het zelf doen met behulp van recruitment marketing automation software. Dankzij de koppeling met je ATS, een content bibliotheek en data van duizenden campagnes uit het verleden, krijg je met 1 druk op de knop een campagne voorstel voorgeschoteld. Het enige wat jij moet doen is dit controleren en op ‘start’ drukken. Easy peasy!
Richt je ook op oriënterende kandidaten
Je kunt recruitment campagnes heel goed inzetten om kandidaten voor je openstaande vacatures binnen te halen, maar waarom zou je het niet breder trekken dan dat? Door ook de oriënterende kandidaat aan te spreken en te motiveren om eens een keer een kop koffie te komen drinken, vergroot je je doelgroep en daarmee je talentpools. Voor talent waarvoor je nu geen vacature in beheer hebt, kun je actief zoeken naar passende werkgevers en vacatures. Dat biedt jou als bureau recruiter direct een fijne sales ingang bij prospects!
Maak reageren snel en makkelijk
Met recruitment marketing automation software richt je dus snel en makkelijk je eigen campagnes in, maar daarmee ben je er nog niet helemaal. Voor het beste resultaat maak je het reageren voor kandidaten zo makkelijk mogelijk. Van baan veranderen is namelijk niet zomaar iets. Het is een beslissing waarbij men niet over één nacht ijs gaat en de eerste stap zetten kan spannend zijn voor kandidaten. Zeker als je als kandidaat het idee hebt dat je direct in een traditionele sollicitatieprocedure wordt gezogen, terwijl je eigenlijk alleen nog aan het rondkijken bent.
Daarom heb je soft conversions nodig. Dat zijn laagdrempelige acties die je talent biedt, zoals aanmelden voor een job alert, het inplannen van een (digitaal) kopje koffie of het starten van een gesprek via WhatsApp. Naast de ‘enge sollicitatiebutton’ creëer je zo een andere manier voor kandidaten om te reageren op jouw advertentie of website. Je maakt in actie komen voor hen daarmee snel, makkelijk en vrijblijvend en daardoor zullen veel meer kandidaten die eerste stap zetten. Elkaar leren kennen en een band opbouwen, dat volgt daarna.
Je haalt het maximale uit je recruitment campagnes door soft conversions, ofwel leadgeneratie, in te zetten. We zien de conversie op recruitment sites en vanuit campagnes met wel 300% toenemen door deze toevoeging. Onmisbaar dus!
Stap 2: leer de kandidaten in je talentpools kennen
Nu je inbox volstroomt met berichten en vragen van potentiële kandidaten, is het zaak om deze leads accuraat en snel op te volgen. Om de tijd die je besteedt aan het opvolgen van contact in de hand te houden, zet je ook hiervoor automations in. Je kunt dan denken aan:
- Een welkomstbericht dat zich automatisch aanpast aan de dag en tijd waarop de kandidaat contact opneemt. Stelt een kandidaat in de avond een vraag, dan kun je bijvoorbeeld laten weten dat je er de volgende werkdag op terugkomt.
- Vragen over de interesses en mogelijkheden van de kandidaat. Zo kun je automatisch achterhalen in welk vakgebied of welke regio de kandidaat wil werken of hoeveel uur per week hij/zij beschikbaar is. Op basis van de antwoorden kun je de kandidaat zelfs aan een specifieke talentpool toewijzen, zodat dit door de juiste recruiter wordt opgevolgd. Dat scheelt weer een tussenstap!
- Met kwalificatievragen kun je direct checken of een kandidaat goed aansluit bij de vacature. Als iemand bijvoorbeeld reageert op een vacature als assistent accountant, dan kun je automatisch vragen naar de diploma’s en softwarekennis van de kandidaat. De beste kandidaten bied je gelijk de mogelijkheid om een kennismaking in te plannen. Kandidaten die niet over de juiste kwalificaties beschikken, kun je wijzen op andere vacatures of laat je automatisch afwijzen.
Op deze manier hoeven recruiters zich alleen maar bezig te houden met relevante kandidaten. Dat scheelt veel tijd en bijkomend voordeel: kandidaten zijn vaak blij met deze snelheid en duidelijkheid in het proces. Vooral als je de automatische opvolging zo persoonlijk mogelijk inricht.
Stap 3: kandidaten aan je bureau verbinden
Niet elke kandidaat in je talentpool zal gelijk toe zijn aan het starten van een daadwerkelijk sollicitatieproces. Daarnaast zul je kandidaten in je talentpool krijgen die wel degelijk interessant zijn, maar waarvoor je nu geen passende vacatures in je portefeuille hebt. Laat deze contacten niet verloren gaan, maar bouw aan een band met dit talent. Handmatig contact onderhouden met honderden of misschien wel duizenden kandidaten is niet werkbaar, maar met recruitment marketing automation kan dit wel.
Je kunt voor talentpools namelijk nurturing campagnes inzetten. Dat zijn simpel gezegd geautomatiseerde contactmomenten, steeds na een door jou gekozen periode of op basis van een andere trigger. Via e-mail, sms en/of WhatsApp stuur je de talenten in jouw database waardevolle content, zoals een infographic met marktontwikkelingen, tips en tricks voor het optimaliseren van het Linkedin profiel of een uitnodiging voor een vakinhoudelijk webinar. Op deze manier hoort de kandidaat regelmatig van de recruitment consultant, waardoor diegene zich meer verbonden voelt met jullie bureau.
En kandidaten die merken dat jullie als recruitment bureau betrokken zijn, veel weten over de markt en een uitgebreid netwerk hebben aan interessante werkgevers, die zullen vaker reageren op jullie berichten over nieuwe vacatures. Of zelfs uit zichzelf contact opnemen als ze klaar zijn om een overstap te maken! Dankzij de nurturing campagnes is jullie bureau immers top-of-mind.
Het resultaat: meer en sneller plaatsingen realiseren
Met RMA software is het opbouwen en onderhouden van talentpools ineens wel een haalbare strategie, omdat het op een efficiënte en toch persoonlijke manier kan. Je spreekt meer kandidaten dankzij soft conversions en leadgeneratie tooling, onderscheidt snel de relevante van de niet-passende kandidaten en wordt top-of-mind bij de talenten in je pools. Allemaal grotendeels automatisch!
Daardoor hoef je bij nieuwe vacatures niet steeds van vooraf aan te beginnen met werven, met de benodigde investering in tijd en geld die daar normaliter bij hoort. Je kent de beste kandidaten in de markt namelijk al! Dat betekent sneller plaatsingen realiseren (minder tijd nodig voor het wervingsproces) en vaker plaatsingen realiseren. Je bent je concurrenten namelijk een stap voor.
Meer toepassingen van RMA ontdekken die jou als recruitment bureau laten groeien? Lees ons blog over RMA als de succes booster voor staffing bureaus of bekijk onze demo video’s.