Kennis

Meer sollicitaties dankzij een duurzame talentpool

Blog
Het sollicitatieproces is al 50 jaar lang hetzelfde. Met CV en motivatiebrief. Maar deze manier van solliciteren is in deze arbeidsmarkt niet meer voldoende. Waar je eerst 10 sollicitaties binnenkreeg, zijn dat er nu nog maximaal 2. Het huidige sollicitatieproces is ongelijkwaardig, waardoor mensen steeds vaker een drempel ervaren om te solliciteren. Dat maakt goede kandidaten werven nóg lastiger, maar hoe los je dat op?

In het tweede deel van deze tweedelige blogserie nemen we je mee in het bouwen van een talentpool. Wat is een talentpool precies, hoe krijg je mensen in jouw talentpool en hoe onderhoud je contact? We geven je drie tips om zelf aan de slag te gaan!


Wat is een talentpool?

Een talentpool is eigenlijk niets meer en niets minder dan een groep mensen die interesse hebben getoond in jou als werkgever. Een lijst als het ware met potentiële kandidaten voor jouw (toekomstige) vacatures. Een lijst is echter nog geen talentpool zonder dat je de mogelijkheid hebt om deze mensen als groep of individueel (opnieuw) te bereiken. Voor het opbouwen van een talentpool is het dus belangrijk dat je de mensen kan en mag bereiken.

Verschillende talentpools

In recruitment marketing kennen we verschillende soorten talentpools. Elk met hun eigen functie en voordelen. De bekendste talentpool is die van de ‘silver medallists’: potentiële kandidaten die ooit eerder hebben gesolliciteerd, maar niet zijn aangenomen. Maar wist je dat je ook talentpools kunt opbouwen met mensen die interesse tonen in jouw als werkgever, maar niet eerder hebben gesolliciteerd? Deze waardevolle bron van contacten is in een tijd van schaarste op de arbeidsmarkt natuurlijk zeer welkom.

Voordelen van een talentpool

Met een talentpool krijg je eerder toegang tot talent dan de concurrentie. Door het eerdere contact dat je hebt gehad ben je top-of-mind bij jouw belangrijkste kandidaten. Ook kan je beter inspelen op (acute) vraag naar nieuwe medewerkers aangezien je al warme contacten hebt die je kunt benaderen. Dit betekent ook dat je jouw time to hire kan verkorten en cost per hire kan verlagen. Je bent namelijk voortdurend bezig met het verleiden van jouw doelgroep en het genereren van interesse in jou als werkgever, waardoor het minder tijd en geld kost om goede sollicitanten te vinden.

Krijg meer sollicitaties met een talentpool

De voordelen van een talentpool zijn binnen recruitment al langer bekend, maar het opbouwen en benutten van een talentpool is vaak nog lastig. Wij geven je drie stappen om in contact te komen met kandidaten, ze warm te houden en uiteindelijk te activeren om te solliciteren!

Stap 1: Connect

In het huidige sollicitatieproces ervaren veel kandidaten een drempel om in contact te komen met een bedrijf. Hiervoor moeten ze namelijk vaak direct solliciteren of met een recruiter bellen. Dat schrikt af, waardoor kandidaten besluiten niet te solliciteren. Je leert ze nooit kennen en weet niet wat ze ervan heeft weerhouden om te solliciteren. Hoe los je dit op? Door te kijken naar andere manieren om in contact te komen met de mensen op jouw social media (ad) campagnes en jouw career page. Je kan de drempel om te solliciteren verlagen, door bezoekers de kans te geven eerst nog vragen te stellen of hun gegevens achter te laten. Met bijvoorbeeld een chatfunctie, Whatsapp pop-ups of een formulier op je career page kunnen kandidaten op een laagdrempelige manier met je in contact komen. Zo connect je met kandidaten nog vóór ze actief solliciteren.

Stap 2: Engage

Deze connectie is de eerste stap in het bouwen van jouw talentpool. De talentpool op zich zorgt niet voor meer sollicitaties. Deze mensen zijn binnengekomen met een vraag of een aanmelding voor bijvoorbeeld een event. Dat betekent nog niet dat ze er klaar voor zijn om te solliciteren. Als je eenmaal in contact bent met kandidaten is het belangrijk om hen te managen en te engagen. Dat kan heel simpel in een gedeelde Excel-lijst of gestructureerd binnen een softwaretool. In beide gevallen heb je een overzicht van alle kandidaten waar je als organisatie mee in contact bent op één plek beschikbaar voor alle recruiters.

Om met kandidaten te engagen, is het belangrijk om met hen in contact te blijven. Dit kan bijvoorbeeld door hen op de hoogte te houden met interessante content van jouw bedrijf. Dit wordt ook wel lead nurturing genoemd. De interactie van kandidaten met deze content en contact momenten, geeft je veel informatie. Deze data is zeer waardevol en kan je gebruiken om het profiel van de kandidaten uit te breiden. Denk daarbij aan data als; welke kandidaten hebben veel contact met jouw organisatie, welke kandidaten zijn er extra interessant en bij welke vacatures sluit hen profiel aan? Door met hen in contact te blijven op basis van deze informatie (en dus te engagen/nurturen), kan je ze activeren om te solliciteren.

Stap 3: Activate

Hoe doe je dat? Vanuit je talentpool kan dat op verschillende manieren. Nu je weet welke kandidaten interessant zijn voor een specifieke functie en interesse hebben getoond in jouw organisatie, kan je speficieke content met ze delen die passen bij hun behoefte. Handmatig via de mail of Whatsapp of juist geautomatiseerd met marketing automation flows (geplande automatisch verstuurde berichten via bijv. mail, Whatapps, Messenger, et cetera). Op het moment dat je een nieuwe vacature hebt, kan je die met jouw talentpool delen. Dit vergroot jouw kans op een goede sollicitant én match tot wel 6x!

Zelf aan de slag

Wil jij meer tips en handvatten om zelf aan de slag te gaan met het opbouwen van een talentpool? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende online kennismaking met één van onze experts. Zij denken in 30 minuten graag met je mee over jullie huidige situatie en waar de kansen liggen voor jouw organisatie.

Plan een gratis demo in bij Mees
Plan een demo in