Wat is een goede CTR? Wanneer is je CPM om over naar huis te schrijven? En hoeveel procent van je doelgroep kijkt je video nou écht uit? Recruitment marketing draait om data, maar zonder referentiepunten voelt dat al snel als schieten met hagel. Daarom hebben we de belangrijkste benchmarks voor 2025 op een rij gezet – én introduceren we een nieuwe feature waarmee je altijd actuele cijfers binnen handbereik hebt.
Recruitment marketing benchmarks in 2025
Binnen het MrWork platform worden jaarlijks gigantisch veel campagnes gedraaid. In 2024 bereikten onze klanten gezamenlijk 70% van heel Nederland en realiseerden samen meer dan 5 miljoen klikken. Met deze bulk aan data kunnen we hele betrouwbare benchmarks opstellen voor recruitment campagnes. En dat hebben we dus gedaan!
Alle benchmarks in dit artikel zijn gebaseerd op actuele data in het MrWork platform over een periode van 12 maanden.
Je kunt alleen niet zomaar één getal roepen voor een sterke CTR of CPM. Wat ‘goed’ is, is namelijk sterk afhankelijk van het kanaal en het type campagne. Een CTR van 0,5% is bij een employer branding campagne op Linkedin bijvoorbeeld netjes, maar op Meta is zo’n CTR ondermaats. Daarom splitsen we de benchmarks uit op kanaal, type campagne (branding of vacature) en campagnedoelstelling.
Benchmarks voor employer branding campagnes
Bij employer branding campagnes kun je onder andere optimaliseren voor videoweergaven of verkeer naar je recruitment website. Er zijn veel kanalen geschikt voor employer branding campagnes. LinkedIn, Meta en Youtube zijn veel gekozen media, maar Snapchat en TikTok worden onder de jonge doelgroep ook steeds vaker ingezet.
Voor 2025 kun je de volgende benchmarks gebruiken bij het analyseren van je employer branding campagnes.
Campagnedoelstelling videoweergaven
8509_195a3f-c4> |
|
Meta 8509_503ef8-de> |
YouTube 8509_e782d3-8f> |
TikTok 8509_ad0592-29> |
Snapchat 8509_fc26d6-de> |
---|---|---|---|---|---|
CTR 8509_5dca88-1d> |
0,21% 8509_5eafd0-98> |
0,11% 8509_848eb6-9f> |
0,16% 8509_3a4f40-74> |
0,26% 8509_d6b0e3-65> |
0,42% 8509_ace497-8a> |
CPM 8509_b3c74a-a0> |
€10,22 8509_ae6ee4-b3> |
€4,89 8509_b78dad-4c> |
€2,38 8509_9280d0-57> |
€1,35 8509_b61bb6-52> |
€0,73 8509_8ce5c3-20> |
CPC 8509_e46de6-fe> |
€4,84 8509_671497-bc> |
€4,26 8509_eb0219-cb> |
€1,46 8509_574857-c2> |
€0,51 8509_b1e88c-32> |
€0,18 8509_873b93-19> |
CPV 8509_b72de2-10> |
€0,04 8509_21ba12-2d> |
€0,01 8509_36ecd1-3f> |
€0,00 8509_d1693e-26> |
€0,01 8509_d67553-d7> |
€0,01 8509_898041-af> |
VTR 8509_e56dfa-8e> |
9,66% 8509_e08aab-30> |
23,71% 8509_cbdbcb-19> |
31,35% 8509_5b7051-60> |
8,85% 8509_ab3768-11> |
11,81% 8509_fbd8be-29> |

Uitleg afkortingen:
CTR = click through rate, ofwel het percentage dat doorklikt na het zien van je advertentie
CPM = cost per mille, ofwel de advertentiekosten per 1.000 weergaven
CPC = cost per click, ofwel de advertentiekosten per gerealiseerde klik
CPV = cost per view, ofwel de advertentiekosten per videoweergave
VTR = view through rate, ofwel het percentage van de mensen dat je video volledig afkijkt
Campagnedoelstelling verkeer naar website
8509_ef7818-2c> |
|
Meta 8509_e31354-89> |
YouTube 8509_91d854-9b> |
TikTok 8509_fde83a-bc> |
---|---|---|---|---|
CTR 8509_f831bd-ee> |
0,37% 8509_47bbcd-42> |
1,10% 8509_c2f357-12> |
0,60% 8509_454ea6-90> |
0,76% 8509_4db2a4-24> |
CPM 8509_e577cc-a5> |
€28,82 8509_f3b808-01> |
€3,28 8509_567fbe-fc> |
€5,05 8509_7d16e3-27> |
€0,68 8509_fb7976-60> |
CPC 8509_bc2c4b-8f> |
€7,74 8509_8b18c4-48> |
€0,30 8509_3c622d-af> |
€0,84 8509_a3fee1-5b> |
€0,09 8509_74a035-aa> |
CPV 8509_9030c0-a7> |
€0,15 8509_9b1f3b-ac> |
€0,03 8509_e88965-da> |
€0,01 8509_86a31d-ee> |
€0,01 8509_b4988e-42> |
VTR 8509_9550d7-f8> |
9,51% 8509_7f6f2b-cf> |
15,54% 8509_b4d181-0d> |
22,67% 8509_66712d-f5> |
12,06% 8509_446d42-c3> |
Benchmarks voor vacature campagnes
Bij vacature campagnes worden voornamelijk LinkedIn en Meta ingezet. Ook hierbij is het belangrijk om te letten op de verschillende campagnedoelstellingen. In onderstaande tabel maken we onderscheid tussen de meest gebruikte doelstellingen: verkeer naar de website, conversie (op de website, gemeten met een pixel) en leadgeneratie.
8509_19966d-7f> |
Doelstelling verkeer: LinkedIn 8509_2d77dd-04> |
Doelstelling verkeer: Meta 8509_2887c9-2c> |
Doelstelling conversie: LinkedIn 8509_9921a2-ad> |
Doelstelling conversie: Meta 8509_ef9c6e-d3> |
Doelstelling leadgeneratie: LinkedIn 8509_3ee635-2a> |
Doelstelling leadgeneratie: Meta 8509_6a939e-1d> |
---|---|---|---|---|---|---|
CTR 8509_9a470e-44> |
0,45% 8509_41b927-f9> |
0,84% 8509_08e946-bd> |
0,67% 8509_bf0670-07> |
0,92% 8509_eeebf9-9c> |
0,45% 8509_22162f-47> |
1,21% 8509_8a26f4-0d> |
CPM 8509_adef26-fb> |
€40,64 8509_0d65f7-ed> |
€3,23 8509_207c25-ac> |
€45,60 8509_e14459-80> |
€7,94 8509_7e435d-8a> |
€25,59 8509_5eb1f4-e6> |
€15,87 8509_781c52-e7> |
CPC 8509_d865e3-06> |
€8,94 8509_b7d81d-21> |
€0,39 8509_9b7328-a2> |
€6,77 8509_dbc7ea-3b> |
€0,86 8509_3768d5-c9> |
€5,96 8509_220fb5-9f> |
€1,32 8509_9936ee-52> |
Benchmarks voor Google Display en Google Search
Google Display en Google Search kunnen ingezet worden in diverse fases van de candidate journey, maar hebben altijd als doelstelling om klikken naar de website te genereren. De benchmarks bij recruitment campagnes via Google Display en Google Search zijn als volgt.
8509_b7b31a-35> |
Google Display 8509_e9f64c-7d> |
Google Search 8509_6c688c-e9> |
---|---|---|
CTR 8509_8b727d-52> |
0,57% 8509_8b2788-4b> |
12,30% 8509_9ce6fe-ac> |
CPM 8509_d1d090-f0> |
€2,01 8509_174822-55> |
€70,61 8509_ff55c7-b3> |
CPC 8509_12475a-e6> |
€0,35 8509_23cba2-83> |
€0,57 8509_5891fd-5e> |
Benchmarks voor conversie op werken-bij site
Het uiteindelijke doel van een recruitment campagne is vrijwel altijd: meer kandidaten. Je wilt daarom niet alleen naar het doorklikpercentage en de kosten per klik kijken. Het is minstens net zo belangrijk wat deze websitebezoekers vervolgens op je recruitment site doen. Bekijken ze vacatures? Starten ze een sollicitatie? Of zijn ze na 2 seconden alweer weg?
Dit zijn de benchmarks voor conversie op je werken-bij site:
- Vacatureweergave per sessie: 13,90%
Gemiddeld bekijkt één op de zeven bezoekers een vacature. - Engagement ratio: 79,99%
Een groot deel van de bezoekers onderneemt iets op je site – van klikken tot scrollen. Een goede indicatie van betrokkenheid. - Sollicitatiestart per sessie: 1,91%
Bij ongeveer 2 op de 100 sessies klikt een bezoeker op ‘solliciteer’. - Afgeronde sollicitaties t.o.v. gestarte sollicitaties: 40,11%
Niet iedereen maakt de sollicitatie af: 4 op de 10 sollicitaties worden daadwerkelijk afgerond. - Conversie naar sollicitatie per sessie: 0,52%
Uiteindelijk solliciteert gemiddeld 1 op de 200 bezoekers van je site. - Sollicitatie na bekijken van vacature: 3,76%
Heb je eenmaal de aandacht? Dan solliciteert bijna 4% na het bekijken van een vacature.
Een conversie naar sollicitatie van 0,52% lijkt laag, maar ligt in lijn met wat we gemiddeld zien. Toch kun je hier vaak de grootste impact maken: kleine aanpassingen aan je strategie zorgen voor relatief grote stijgingen in resultaat.
Recruitment campagnes optimaliseren op basis van benchmarks
Nu je een beter beeld hebt van de gemiddelde campagneprestaties, kun je de juiste keuzes maken om jouw campagnes te optimaliseren. Let daarbij wel op het volgende:
- Staar je niet blind op de procentuele data. Het kan gebeuren dat advertenties maar heel weinig worden vertoond. Ook al heeft zo’n advertentie dan bijvoorbeeld de hoogste CTR, dan betekent dit niet dat dit de best presterende advertentie is. Als een andere advertentie 0,1 procentpunt lager scoort in CTR, maar wel duizenden keren is weergegeven, dan is deze advertentie onderaan de streep succesvoller dan degene die maar enkele tientallen keren op de tijdlijn van je doelgroep is verschenen.
- Kwaliteit boven kwantiteit. Naast het aantal klikken, de CTR en de CPC is het goed om te kijken naar het websitegedrag om zo te bepalen welke advertenties, kanalen of campagnes het meeste opleveren. Als je bijvoorbeeld via Meta heel veel klikken naar de website krijgt, maar dit verkeer eigenlijk direct weer afhaakt, dan kan de campagne via LinkedIn – met een lagere CTR, maar waarbij websitebezoekers wél solliciteren – toch beter zijn.
Met de juiste inzichten kun je campagnes optimaliseren door bijvoorbeeld de targeting aan te passen, je teksten en/of visuals te veranderen, advertenties die het minst presteren uit te schakelen en/of je mediabudget te herverdelen. In dit blog lees je wat de best practices zijn voor content per kanaal en type campagne.
Actuele benchmarks ophalen in het MrWork platform
Benchmarks zijn van onschatbare waarde bij het analyseren en optimaliseren van je recruitment marketing inspanningen. Daarom hebben we onlangs een nieuwe feature toegevoegd aan het MrWork platform: de data benchmark tool.*
Met één blik zie je waar je campagnes lekker gaan – en waar ze achterblijven. Onze nieuwe benchmark feature zet jouw prestaties direct naast de marktgemiddelden. Geen eindeloos zoeken meer naar vergelijkbare data of twijfelen of jouw resultaten ‘oké’ zijn: je ziet het gewoon. Daarnaast is het een fijne extra om je mooie resultaten kracht bij te zetten in management rapportages of kwartaalmeetings.
De MrWork benchmarks worden elke maand geüpdatet, dus je kunt er zeker van zijn dat je met actuele data werkt. Je kunt jouw resultaten vergelijken met de benchmark op het niveau dat je wilt: van alle totalen tot type campagnes of juist per specifieke campagne. Je tast nooit meer in het duister!
Met het vernieuwde data dashboard inclusief benchmarks hebben we heel goed overzicht over de prestaties van onze campagnes. Dankzij de benchmarks is direct duidelijk welke advertenties of kanalen goed lopen en waar we extra aandacht aan moeten besteden. – Niels van Harten, Recruitment Marketeer bij Enexis
De komende tijd gaan we dit dashboard met benchmarks verder ontwikkelen, zodat je straks ook kunt filteren op sector / doelgroep. Want het kan veel uitmaken of jij in de techniek of de zakelijke dienstverlening werft bijvoorbeeld.
Wil je altijd actuele benchmarks tot je beschikking hebben? En veel tijd besparen bij de uitvoering van campagnes? En je conversie boosten? Zet de eerste stap naar een sterkere recruitment strategie met behulp van automations en data: unlock onze demo video’s of plan je persoonlijke tour door onze software.
*In de data benchmark tool in het MrWork platform vind je alle bovengenoemde benchmarks die campagne gerelateerd zijn. De benchmarks omtrent conversie op werken-bij sites worden niet in dit dashboard bijgehouden.