Kennis

Latent werkzoekenden aantrekken met recruitment marketing? Zo doe je dat!

Blog

Maar liefst 88% van de mensen op de huidige arbeidsmarkt is niet actief of latent werkzoekend. Een enorm aantal dus. Een goede manier om jouw (passieve) doelgroep aan je te binden is een gerichte recruitment marketing strategie. Waar zo’n recruitment marketing strategie allemaal uit bestaat, vertellen we je graag in ons nieuwe blog!

Creëer je unieke verhaal

Om jouw organisatie als werkgever onder de aandacht te brengen van deze grote groep niet actief of latent werkzoekenden, is het van belang dat je aanwezig bent op de kanalen waar je doelgroepen zich bevinden. Het doel is om je potentiële kandidaten weg te kapen voor de neus van de concurrent. Op het juiste moment, met de juiste intensiteit én met het unieke verhaal van jouw missie en waarden. Zo raakt de kandidaat steeds meer vertrouwd met jouw organisatie en het bijbehorende Employer Brand, een belangrijk onderdeel van een goede recruitment marketing strategie. Stel jezelf de vraag waarom kandidaten jou moeten overwegen als werkgever en laat zien wat de unieke aspecten zijn van jouw organisatie. Wat zou je vertellen als het een persoonlijk gesprek zou zijn? Alleen zo geef je een echte inkijk in jouw organisatie!

Candidate Journey

Wanneer een potentiële kandidaat jouw content voor het eerst ziet, wil dat nog niet betekenen dat hij/zij direct wil solliciteren. Sterker nog, tussen het eerste contactmoment (touchpoint) en een daadwerkelijke sollicitatie zitten soms wel 20 of meer (!) touchpoints. Deze reis, de candidate journey, is dan ook voor iedere kandidaat verschillend. Genoeg reden om verschillende lagen met verdieping in je content aan te brengen. Wanneer er bijvoorbeeld op LinkedIn een blog met een doorlink naar de website gepost wordt, is het belangrijk dat je doelgroep ook op een pagina landt waar verdiepende informatie staat. Dit versterkt de relevantie en is dan ook van essentieel belang voor een recruitment marketing strategie. De hoeveelheid touchpoints die een kandidaat met gepersonaliseerde content heeft gehad, is bepalend voor de sollicitatie bereidheid van de kandidaat.

Creëer inzichten

Daarnaast is het van belang dat er inhoudelijk gekeken wordt naar de resultaten die voortvloeien uit de online inspanningen. Hierbij kijk je niet alleen naar conversie, maar bijvoorbeeld ook naar hoe lang mensen op de website zijn, of de inspanningen leiden tot een toename van verkeer op website en of er sprake is van een toename terugkerend verkeer. Kandidaten die uit zichzelf solliciteren, na een langer oriëntatieproces, interacties met meerdere vormen van content, de career page en het EVP (Employer Value Proposition) hebben doorgaans een hogere intrinsieke motivatie om bij jouw organisatie te komen werken. Het resultaat? Ze blijven vaak langer bij je organisatie en leveren beter werk.

Verlaag de drempels in het sollicitatieproces

De laatste stap binnen de candidate journey is de stap naar de uiteindelijke sollicitatie. Om dit proces te versnellen kun je met nieuwe mogelijkheden kandidaten de kans geven om eerst nog vragen te stellen die voor hen van belang zijn. Met bijvoorbeeld een chatfunctie geef je kandidaten de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier in contact te komen met jouw organisatie. Dit biedt je de kans om de dialoog aan te gaan met kandidaten. Handig, want spreek je een kandidaat voorafgaand aan de volledige sollicitatieprocedure, dan ontdek je eenvoudiger of er een cultural fit is. Een mismatch in persoonlijkheid en/of ambities van een kandidaat en een organisatie resulteert vaak in een kort dienstverband of een sollicitatieproces dat voor beide kanten veel tijd kost.

Al deze tips & tricks dragen bij aan het bereiken van jouw (passieve) doelgroep. Benieuwd hoe je dit in de praktijk kan brengen? Wij helpen je graag goed op weg! Laat het onze consultant Tom Pruysen weten via tom@mrwork.nl of bel/chat met hem via +31 6 37 56 31 59

Plan een gratis demo in bij Mees
Plan een demo in