Laat kandidaten jou benaderen
Zorg recruiters staan voor een serieuze uitdaging. Er is een groot tekort aan gekwalificeerd personeel, de sollicitatiebereidheid van kandidaten is laag, de druk op recruitment budgetten is groot en het traditionele sourcen levert onvoldoende op. Het is tijd voor vernieuwing. Een andere aanpak. Een oplossing voor al deze zorg recruitment uitdagingen is het genereren en nurturen van kandidaten op een laagdrempelige manier met hulp van tooling. Daarmee komen kandidaten naar jou toe!
Sourcing weinig effectief in de werving van zorgpersoneel
Er zijn maar zat zorg recruiters die van sourcing af willen. Het searchen en benaderen van kandidaten kost hartstikke veel tijd en onderaan de streep levert het weinig kandidaten op. Het probleem zit in de lage response ratio’s, een doelgroep die weinig actief is op bekende sourcingsplatformen – zoals Linkedin – en regelmatig ook de ongeschreven regel dat je geen zorgpersoneel bij andere zorginstellingen wegkaapt.
Maar ja, wat moet je dan? De sollicitatiebereidheid is in de gehele arbeidsmarkt erg laag en dat leidt tot lage conversies op werken-bij sites. Gemiddeld solliciteert slechts 1% van de bezoekers van een recruitmentsite. En dan heb je ook nog de alsmaar slinkende recruitment budgetten als gevolg van stijgende loonkosten en de veelvuldige inhuur van zzp’ers. Logisch dat veel zorg recruiters teruggrijpen naar sourcing, ook al is dit erg tijdrovend en niet altijd even succesvol.
Leadgeneratie als oplossing voor uitdagingen in zorg recruitment
Maar dankzij technologische innovaties is er een oplossing. Met leadgeneratie vangt de zorg recruiter 3 vliegen in één klap. Doordat je de drempel naar reageren verlaagt, stijgt de conversie op je werken-bij site. Deze gelijkwaardige manier van contact past ook nog eens beter bij de doelgroep van helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen, waardoor de kandidaten naar jou toe komen en sourcing dus (bijna) niet meer nodig is.
“Dankzij recruitment marketing software hebben we geen omkijken naar het gehele voortraject in de werving. We hoeven niet zelf te sourcen of andere wervingskanalen in te zetten om kandidaten binnen te halen. We krijgen op een geautomatiseerde manier reacties binnen voor onze vacatures.” – Sanne Schouten, HR adviseur bij Kinderopvang Mundo
Met leadgeneratie tooling bied je potentiële kandidaten een laagdrempelige mogelijkheid om contact met je op te nemen. Het is een mooie tussenstap voor veel kandidaten. Ze zijn er nog niet aan toe om te solliciteren, maar een vraag stellen of hun gegevens achterlaten om eens een keer vrijblijvend te bellen, dat willen ze misschien wel. Met leadgeneratie maak je het super simpel voor kandidaten om contact op te nemen. Denk bijvoorbeeld aan een Whatsapp pop-up op je werken-bij site. Daarmee ben je in één klap heel benaderbaar en toegankelijk.
Het laagdrempelig maken van reageren en contact leggen werkt erg goed bij zorgpersoneel. Je ziet dat bijvoorbeeld bij ‘s Heeren Loo, een landelijk opererende zorgorganisatie. In 2023 gooiden zij het traditionele solliciteren met een cv en motivatie overboord en maakten ze de drempel om te reageren zo laag mogelijk. Dat werpt nu al zijn vruchten af!
Deborah Hempenius, communicatieadviseur HR en arbeidsmarktcommunicatie, vertelt hierover: “Onze doelgroep zit weinig achter een computer. Zij staan aan het bed of op de groep en zien ons als werkgever even snel voorbij komen. Een cv is dan niet paraat, laat staan een motivatiebrief. Door onze nieuwe wervingsmethode zijn die documenten niet meer de eerste indruk. Dat werkt voor veel kandidaten enorm drempelverlagend.”
Haar collega Pamela de Man, recruitmentspecialist bij ‘s Heeren Loo, vult aan: “Kandidaten vinden het heel fijn dat ze makkelijk contact op kunnen nemen. We merken dat dit gewaardeerd wordt!”
Kortom, door het leggen van contact laagdrempeliger te maken, komen kandidaten naar jou toe in plaats van dat jij achter ze aan moet zitten. Daardoor wordt je recruitment funnel continu gevuld en kun je als zorg recruiter je sourcing op een laag pitje zetten!
De volgende stap: nurturing
Maar met alleen leads binnenhalen ben je er nog niet. Het is net zo belangrijk om dit eerste contact om te zetten naar een kandidaat die bereid is om te komen praten over een zorgfunctie. Dat doe je door leads stap voor stap kennis te laten maken met jullie als werkgever en ze steeds verder te enthousiasmeren. Dit is handmatig natuurlijk niet te doen. Je kunt niet met honderden potentiële kandidaten contact onderhouden. Dan wordt het onpersoonlijk en ben je die tijdwinst op sourcing alweer kwijt aan alle contactmomenten met leads.
Met recruitment marketing automation, gericht op lead nurturing, organiseer je dit op een efficiënte manier. Daarmee kun je contactmomenten in de vorm van campagnes inrichten waarbij de potentiële kandidaat geregeld iets van je hoort via Whatsapp of per mail. Denk bijvoorbeeld aan een ‘behind the scenes’ video van het team waar de kandidaat interesse in heeft getoond of een infographic naar aanleiding van jullie medewerkerstevredenheidsonderzoek. Je kunt allerlei soorten lead nurturing campagnes op touw zetten en doordat je die automatiseert, blijft het persoonlijk en efficiënt. Zo creëer je een talentpool met betrokken kandidaten waar je uit kunt putten bij de zorg vacatures van vandaag en morgen.
Het resultaat: meer kandidaten tegen een lagere cost-per-hire
Met leadgeneratie en -nurturing software vergroot je dus de effectiviteit en de efficiëntie van je recruitment inspanningen. Kandidaten nemen contact met jou op, zonder dat je hier – zoals bij sourcing – veel tijd aan kwijt bent. Dankzij die boost in efficiëntie en effectiviteit haal je meer kandidaten binnen in minder tijd en tegen lagere kosten. Win-win!