Focus jij je in jouw recruitment marketing strategie wel op de juiste inspanningen? Een analyse biedt uitkomst! Het succes van je strategie stopt namelijk niet bij het ontwikkelen en uitvoeren van een strategie. Juist door te blijven reflecteren en optimaliseren, ga je mee met de trends in de recruitmentmarkt en kun je jouw doelstellingen blijven behalen. Bij MrWork noemen we dit ‘Do the loop’, maar hoe gaat dit in zijn werk?
Kijk terug op wat werkt
Een recruitment marketing strategie wordt vaak opgesteld om meerdere jaren mee te gaan. Toch verandert het gedrag van je potentiële kandidaten vaak snel en beweegt de markt mee met deze trends. Om hier goed en snel op in te spelen, is het van belang om regelmatig te reflecteren. Het is raadzaam om bijvoorbeeld tweemaandelijks terug te kijken op de afgelopen periode en op basis van de resultaten te bepalen wat de richting moet zijn voor de nabije toekomst.
Maar pas op, analyseer niet te snel! Heb je bijvoorbeeld een week geleden nieuwe content ontwikkeld en lijkt de doelgroep nog niet veel interesse te tonen? Trek dan geen voorbarige conclusies, want recruitment marketing heeft vaak ook tijd nodig. Juist door dan wat langer te wachten, kan je beter analyseren wat er werkt. Pas je elke paar dagen je strategie aan met wat kleine wijzigingen? Dan zal jouw campagne elke keer opnieuw moeten opstarten en beperk je juist jouw mogelijkheid om te leren wat goed werkt.
Ons advies: voer 4 tot 6 keer per jaar een diepe analyse uit op jouw strategie en kijk tweewekelijks of er ontwikkelingen zijn waardoor je eerder in moet grijpen.
Bepaal vooraf jouw KPI’s
Maar hoe bepaal je tijdens deze tweemaandelijkse analyse nou of jouw strategie wel werkt? Dat is sterk afhankelijk van jouw recruitment vraagstuk. Zo wil de ene organisatie schaarse profielen werven en kandidaten betrokken laten raken met het werkgeversmerk, een andere werkgever kan juist binnen korte tijd op zoek zijn naar tientallen nieuwe kandidaten voor een specifieke functie. Het is daarom belangrijk om bij het bepalen van de strategie eerst zogenoemde KPI’s (Key Performance Indicators) te formuleren. Dit zijn metrics waar jij je de komende tijd op focust en die het succes van jouw campagne bepalen.
Stel: een bepaalde metric, zoals sollicitaties, is in jouw ogen heel belangrijk. Maar het doel van de campagne is juist om het werkgeversmerk te versterken onder een specifieke doelgroep, dan reken je jouw inspanningen dus op de verkeerde manier af. Het is daarom goed om hier aan de slag te gaan met een KPI-framework waarmee jij bepaalt wat alle succesindicatoren zijn van jouw campagne. Maar hoe doe je dat? Om je hierbij te helpen zal op 30 juli 2020 een webinar plaatsvinden waarin dit proces haarfijn wordt uitgelegd en je al jouw vragen live kunt stellen.
Stel altijd de waarom-vraag
Een sprong in de tijd: je weet nu wat het succes van jouw campagne bepaalt na het opstellen van een KPI-framework. En ondertussen zijn we twee maanden verder, tijd voor de uitgebreide analyse. Het moment van de waarheid. In de praktijk zijn er altijd resultaten die niet helemaal voldoen aan de verwachting, zeker wanneer je een analyse doet over alle data van de campagne. Tijd om de stekker eruit te trekken? Zeker niet, dit is juist het leermoment dat bepaalt wat jij de komende maanden gaat doen.
Zie je bijvoorbeeld de engagement op social afnemen? Of valt het aantal bezoeken op je werken-bij website iets lager uit dan verwacht? Vraag je dan af waarom dat zo is. Vaak is er een logische verklaring, zoals het inzetten van nieuwe content. Houd ook altijd in je achterhoofd dat je sommige dingen niet direct af kan lezen van de data. Zijn jouw sollicitaties afgenomen in de afgelopen maand? Dat kan goed komen doordat het aantal vacatures deze maand lager ligt. Bereik je in augustus veel meer mensen in jouw doelgroep? Als mensen vakantie hebben in de zomer, brengen ze meer tijd door op social media.
Ook wanneer de resultaten een stuk hoger zijn, is het belangrijk om de waarom-vraag te stellen. Soms leer je daar nog meer van dan wanneer resultaten tegenvallen. Brengt je doelgroep meer tijd door op de website in vergelijking met vorige maand? En heb je nu een blog van een medewerker laten zien in plaats van een artikel over een nieuw project? Dan is er een goede kans dat jouw kandidaten zich via deze blog beter kunnen identificeren met de rol die je zoekt. En op deze manier weet jij ook gelijk hoe je jouw recruitment strategie verder kunt optimaliseren.
Blijf optimaliseren, ook al heb je de perfecte cijfers
Die uitmuntende analyse heb je inmiddels onder de knie en je voert hem ook op het juiste moment uit. Je hebt daarnaast een duidelijk KPI framework en focust op wat écht belangrijk is. En na een half jaar gaat alles volledig volgens plan. Heb je nu de ideale recruitment strategie in handen? Wellicht. Toch zal er altijd ruimte voor verbetering zijn. Blijf dus alert op ontwikkelingen en blijf testen wat er werkt en wat er nóg beter werkt. Bovendien creëert succes ook ruimte. Ruimte om bijvoorbeeld eens te kijken of de inzet van WhatsApp iets is voor jouw bedrijf. Of is het een goed moment om de werken-bij site nog eens onder de loep te nemen? Blijf innoveren zodat jij over een paar jaar precies weet wie jouw nieuwe medewerkers zijn, nog voordat je een vacature voor hen open hebt staan.