Je kan er niet meer omheen, social media is niet weg te denken uit hedendaagse communicatie. Binnen een bedrijf kan het voor van alles ingezet worden en dat gebeurt dan ook vaak. Maar je kunt ook de plank volledig misslaan met social media uitingen, en dat terwijl je voorheen met een soortgelijke post op veel goede reacties kon rekenen. Het online landschap verandert constant en daarom leggen we in deze blog uit hoe je jouw doelgroep kan blijven bereiken via social media.
Richtlijnen voor elke social media post
Een algemene tip voor het plaatsen van zakelijke berichten op social media: hou het simpel. Plaats posts die natuurlijk overkomen op het platform. Past deze stijl niet bij jouw bedrijf? Forceer het dan niet want dit werkt namelijk averechts.
De posts hoeven geen enorme producties te zijn. Een simpel kijkje binnen een afdeling gemaakt op een telefoon met een goede camera is meestal al genoeg om een goede indruk achter te laten. McDonalds maakt mooi gebruik van deze strategie door werknemers aan het woord te laten op Snapchat. Ze geven een kijkje achter de schermen en laten weten welke vacatures er beschikbaar zijn.
Hoe bereik ik scholieren op social media?
De middelbare scholieren van tegenwoordig zijn opgegroeid met het internet. Zij hebben vaak al op jonge leeftijd een smartphone en hebben dus al op vroege leeftijd te maken met de druk die de online wereld met zich meebrengt. Scholieren staan constant in contact met elkaar en dit is ook terug te zien in hun gebruik van social media. Alles wat je deelt, wordt gelijk beoordeeld en als het niet in de smaak valt krijg je dit ook direct te horen.
Het is dan ook niet gek dat scholieren onzeker zijn over hun toekomst, en daarom willen ze bevestiging dat ze de juiste keuzes maken en horen ze graag dat hun werkgever blij met ze is. Focus in social media posts voor deze doelgroep dus op zekerheid en vertrouwen.
Scholieren zijn het beste te bereiken via Instagram, Snapchat en YouTube. Een goede manier om je eigen ruiten in te gooien is door een gepolijste reclameboodschap op een van deze platformen te plaatsen. Prachtige reclamepraatjes worden namelijk niet getolereerd en eerlijkheid wordt gewaardeerd. Verdiep je in hoe de scholieren het platform gebruiken en speel hierop in.
Studenten bereiken op social media doe je zo
De meeste studenten kunnen het zich nog herinneren dat mensen met een walkman en Nokia steen op straat liepen. Toch zijn ook zij online opgegroeid en ze zijn zich daarom erg bewust van de ontwikkelingen in de wereld en wat het teweeg brengt. Ze maken zich zorgen om de wereld, het klimaat, de verkiezingen en mentale gezondheid. Ze gebruiken social media om kennis te vergaren en om actie te voeren.
Hun ideale werkgever draagt iets bij aan de wereld en helpt ze met persoonlijke ontwikkeling. Want persoonlijke aandacht is voor hen enorm belangrijk. Ze willen via deze ontwikkeling ontdekken wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Feedback en waardering spelen dus ook een grote rol in het werkgeluk.
Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling kan je benadrukken in een post op Instagram en YouTube. Ook voor de studenten geldt dat eerlijkheid gewaardeerd wordt. Zoek uit wat ze willen weten over een werkgever en licht dit uit in een simpele video die een eerlijk beeld geeft van het bedrijf. Omdat de studenten opgegroeid zijn met technologie zijn zij gewend aan korte duidelijke berichten. Dus geen langdradige mails maar een whatsappje met een compliment over het geleverde werk. Dat motiveert!
Wat willen starters zien op social media?
Starters zijn de millennials die ‘volwassen zijn geworden’. Hard aan het werk om carrière te maken maar ook zij hebben nog een lange weg te gaan. Ze zijn daarom bang om vast te komen staan. Privé, mentaal of op de werkvloer. Persoonlijke en mentale ontwikkeling is voor deze groep dus erg belangrijk.
De starters voelen zich gelukkig bij een bedrijf dat staat voor hun principes en teruggeeft aan de maatschappij. Omdat de mentale gezondheid en werkgeluk voor deze groep heel belangrijk is, streven ze naar een goede werk en privé balans. Laat dit ook terugkomen in de social media posts van je bedrijf.
Starters bereik je via Facebook, Instagram en LinkedIn. Social media wordt gebruikt om op de hoogte te blijven van vrienden en van de ontwikkelingen in de wereld. Een reclame post in de tijdlijn is daarom vaak een doorn in het oog. Laat de post natuurlijk overkomen. Een ervaring van een medewerker of een video van een presentatie spreekt deze doelgroep aan.
Kortom, bedenk je voor het maken van een social media uiting goed wie je doelgroep is en wat zij willen zien. Want uiteindelijk bereik je hier het meeste mee!