Meten is weten. Een mantra dat geldt binnen de complete online wereld. Zeker voor social recruitment is het belangrijk om te weten hoe campagnes draaien en waar ze bijgestuurd en geëvalueerd kunnen worden. De cijfers achter de cijfers zijn cruciaal voor een geslaagde recruitment strategie. Toch is er doorgaans niet veel aandacht voor de rol van Google Analytics. In een Q&A neemt campagnemanager Sylvia Schmidt van MrWork ons mee in de wondere wereld van doormeten, monitoren en optimaliseren zodat je jouw kandidaten beter leert kennen.

Om maar met de deur in huis te vallen: waarom is Analytics onmisbaar voor een social recruitment campagne?

Google Analytics is essentieel om je doelgroep te leren kennen en begrijpen. Wanneer je een campagne volledig wilt doormeten en wilt analyseren wat er op de website gebeurd, kan je eigenlijk niet zonder deze tool. Het geeft insights waarmee je bijvoorbeeld een werken bij-website op een manier kunt optimaliseren die volledig aansluit op de wensen van je doelgroep. Want vaak denkt men wel te weten hoe een website eruit moet zien, maar met de onderbouwing van Analytics weet je het pas echt zeker.

Kan je schetsen hoe MrWork op dit moment Google Analytics inzet voor succesvolle campagnes?

Het begint met de voorbereiding. Voordat een campagne live gaat, vragen we onze klant om toegang tot Analytics. Dat werkt fijn omdat we op voorhand weten of het account goed is ingericht. Ook stellen we doelen in en maken we een nulmeting. Zo weten we wat de kwaliteit van de doelgroep voor livegang is. Met de nulmeting en de uiteindelijke resultaten van de campagne formuleren we learning en aanbevelingen voor onze klanten.

Tijdens een campagne gaat het voornamelijk om monitoren en optimaliseren. Via social zien we natuurlijk hoeveel mensen op een advertentie klikken, maar wat ze daarna doen blijft onduidelijk en is minstens zo belangrijk. Met Analytics zien we dat wel. Plus dat we kunnen monitoren of we te maken hebben met mis-clicks, laadt de pagina te langzaam en haken ze af, bereiken ze überhaupt de pagina en zo ja, wat doen ze daar? Stuk voor stuk relevante vragen om een campagne te optimaliseren.

Daarnaast hebben we meer zicht op het gedrag van een kandidaat. Als iemand bijvoorbeeld op de website informatie over de teams opzoekt en blogs leest, maar nog niet solliciteert, kan je concluderen dat deze kandidaat interesse heeft in de werkgever, maar wellicht meer behoefte heeft aan aanvullende informatie. Met deze inzichten kan je tegemoet komen aan de wensen van de doelgroep om zo de candidate journey nog beter in te richten. Google Analytics geeft je zoveel informatie over wat de doelgroep nou precies doet zodra ze op je advertentie via social hebben geklikt en dat is bijzonder waardevol.

Recruiters weten veel over de specifieke doelgroep, maar nog niet alles over hoe deze kandidaten zich gedragen op social en de website.

Google Analytics neemt nu dus al een belangrijke rol in binnen de campagnes. Hoe verwacht je dat dit zich in de toekomst zal ontwikkelen?

Het gaat alleen maar belangrijker worden voor social recruitment. Onze klanten willen steeds meer zien en leren als het gaat om data om hun doelgroep beter te leren kennen. Daarnaast is het zo belangrijk om voor ons om te laten zien wat voor impact een social campagne kan hebben op de awareness van de werkgever. Recruiters weten veel over de specifieke doelgroep, maar nog niet alles over hoe deze kandidaten zich gedragen op social en de website.

Heb je een praktijkvoorbeeld dat hier op aansluit?

Ja, intern bij een van onze klanten ontstond onlangs de vraag ‘Waarom gebruiken wij nog social advertisement als de doelgroep toch via websites als Indeed solliciteert?’ Een goeie vraag. We hebben toen in Analytics met behulp van Beste Conversiepaden laten zien welke wegen de verschillende doelgroepen afleggen voordat ze solliciteren. Ook hier bleek dat er inderdaad werd gesolliciteerd via Indeed of direct via de website van de klant. Er was echter een belangrijke maar. Voorafgaand aan de sollicitatie kwam de doelgroep eerst in aanraking met onze advertenties op social. Deze conversie was dus niet gebeurd wanneer de doelgroep niet als eerst in contact was gekomen met onze campagne. Daarom is het zo belangrijk om ook altijd goed te kijken naar first click.

Uiteindelijk bleek dat onze campagnes voor deze klant voor 75% ondersteund waren. Dus driekwart van de sollicitanten converteerden niet direct uit onze campagne, maar wel startten ze hun candidate journey met onze advertenties. Die directe bijdrage van MrWork is alleen aan te tonen met Analytics en daarom een belangrijk onderdeel van onze terugkoppeling aan klanten.

Tot slot, heb je nog een gouden Analytics-tip in de aanbieding?

Uiteraard valt of staat alles bij het goed inrichten van je account. Maar stel vooraf doelen in! Met doelen kan je op verschillende punten doormeten. Denk aan het doormeten van een afgeronde sollicitatie, maar ook het klikgedrag van een kandidaat kan zoveel inzichten geven. En met behulp van doelen krijg je ook inzicht in de verschillende conversiepaden van je doelgroep. Zo kunnen wij nóg beter bepalen wat voor waarde elk kanaal heeft en zo weer de journey optimaliseren.

Wil jij meer weten over Google Analytics en de social recruitment campagnes van MrWork? Geen probleem! Laat het ons weten via onderstaand contactformulier en we vertellen je graag meer.

Ook interessant

Plan een belletje

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief