RMA: de kosten vs. de opbrengsten cover

Er zijn talloze manieren om je vacatures te vervullen: van externe bureaus tot slimme software die je ondersteunt. Maar wat is nu de beste investering? In dit blog zoomen we in op het effect van recruitment marketing automation op je recruitment uitgaven. Wat kost RMA en wat levert het op?

TLDR | Recruitment marketing automation (RMA) is een slimme en rendabele investering. Hoewel de licentiekosten afhankelijk zijn van je wensen en het aantal gebruikers, zijn ze altijd helder en voorspelbaar. Iets wat meestal niet geldt voor de kosten van mediabureaus. Met RMA bespaar je op de inhuur van externe mediabureaus, verhoog je het aantal reacties dankzij soft conversions en verbeter je campagne resultaten door continu te optimaliseren met realtime data. Ook het recruitment proces zelf wordt efficiënter door automatisering van repeterend werk. En dankzij goed onderhouden talentpools hoef je niet steeds opnieuw te beginnen met werven. Al deze factoren verlagen je cost-per-hire en dus kun je veel meer doen met je budget!

De investering in RMA software

Je kunt niet zomaar één prijskaartje plakken op RMA software. Uiteraard hanteert elke leverancier zijn eigen prijsmodel, maar de investering is vaak ook afhankelijk van allerlei factoren. Denk aan:

  • Het aantal gebruikers van de software
  • De configuratie van de software – wil je complexe features gebruiken of enkel de standaardopties?
  • De mate waarin je ondersteuning en advies krijgt

Om je een idee te geven: bij MrWork beginnen de tarieven voor de 2 populairste features – Job Campaigning + de Soft Conversions Toolbox – bij €950 per maand. Met deze vormen van RMA kun je eenvoudig zelf recruitment campagnes uitvoeren en laagdrempelig reageren mogelijk maken. En ja, je krijgt daarbij professionele support en proactief advies. Ook bij ons geldt natuurlijk: hoe meer je wilt, hoe hoger je investering. Maak je bijvoorbeeld gebruik van onze AI Recruitment Assistant? Werkt één persoon in de software of tientallen recruiters? Koppel je je ATS aan de RMA software? Laat ons weten wat je nodig hebt en wij doen jou een voorstel op maat.

Wat je in ieder geval wél zeker weet, is dat je licentiekosten vast zijn. Ze groeien niet mee naarmate jij meer recruitment marketing in gaat zetten, zoals dat bij een mediabureau wel het geval is. Bij het kiezen voor RMA software, weet je dus precies waar je aan toe bent. Geen verrassingen of gedoe.

“Bij het mediabureau zouden onze uitgaven maandelijks fluctueren. Ze konden ons geen abonnement met een vaste prijs aanbieden. Bij software zijn de licentiekosten helder en vast. Dat geeft rust.” – Marieke van den Bosch, Corporate Recruiter bij Bochane Groep

De opbrengsten van RMA software

Met RMA kun je tijd (en dus geld) besparen, vergroot je de effectiviteit van je recruitment marketing en besteed je minder aan externe (media)bureaus, waardoor je daar geld overhoudt. Het mes snijdt dus aan alle kanten!

Minder geld naar de inhuur van mediabureaus

Laat je recruitment marketing over aan een mediabureau, dan betaal je niet alleen voor het inkopen van advertentieruimte, maar ook flink voor de uren die het bureau maakt. Denk aan het opzetten en beheren van campagnes, rapportages bouwen, analyseren en afstemmen met jou als klant. In de praktijk gaat al snel 30% van je totale recruitment marketing budget op aan deze bureaukosten. Dat tikt aan.

Ga je in plaats van uitbesteden zelf aan de knoppen draaien van je recruitment marketing, met behulp van RMA software? Dan ben je niet alleen sneller en flexibeler, je bespaart ook zomaar duizenden euro’s. Je hebt zelf namelijk in no-time een campagne ingericht (door alle automations in het platform) en hoeft niet te betalen voor externe partijen die dit handmatig voor je doen. Een lekkere besparing!

“Dankzij RMA software kunnen recruiters zelf – binnen 10 minuten – een vacature campagne live zetten. We hebben daar geen externe bureaus meer voor nodig. Dat scheelt.” – Niels van Harten, recruitment marketeer bij Enexis

Rekenvoorbeeld: grote corporate

Een organisatie met 14.000 medewerkers geeft jaarlijks €450.000 uit aan recruitment marketing via een bureau. Zo’n 30% daarvan – €135.000 – gaat op aan bureaukosten. Met een uitgebreide RMA implementatie (inclusief ATS-koppeling, contentbibliotheek en meerdere gebruikers) besparen zij meer dan 50% op die kosten. En groeit hun behoefte? Dan blijven de softwarekosten vrijwel gelijk.

Lagere cost per applicant dankzij soft conversions

Conversie, conversie, conversie. Het is één van de grootste frustraties van recruitend Nederland. Want ook al presteert je campagne nog zo goed qua bereik, interactie en CTR, sollicitaties blijven vaak uit en het ATS blijft leeg. De gemiddelde conversie op recruitmentsites ligt tussen de 1% en 3%. Van de 100 bezoekers haken er dus minstens 97 af, terwijl ze wél interesse hebben. Ze zijn alleen nog niet klaar om te solliciteren.

Eén van de krachtigste toepassingen van RMA is soft conversions. Deze laagdrempelige reactiemogelijkheden – zoals het starten van een WhatsApp gesprek – geven conversiecijfers een flinke boost. Vaak stijgt dit naar 5%, soms wel naar 10%. Je hebt daardoor veel minder mediabudget nodig om meer kandidaten te spreken.

Stel, je hebt een mediabudget van €750 voor een campagne. Je realiseert daarmee 500 klikken naar je vacaturepagina.

  • Zonder soft conversions is je conversie 2%. Dat betekent dat je 10 reacties binnenkrijgt.
  • Met soft conversions stijgt je conversie naar 6%. Je spreekt nu dus 30 kandidaten. 3x zoveel!

“We hebben op dit moment een campagne met laagdrempelig reageren lopen (leadformulier) en krijgen hierdoor tientallen reacties per dag binnen. We hebben nog geen €200 aan advertentiebudget besteed en zijn in contact gekomen met meer dan 140 kandidaten.” – Max Sips, oprichter bij Port of Opportunities

Meer kandidaten door geoptimaliseerde campagnes

Campagnes opzetten is één ding, maar zonder inzicht in de prestaties blijft het gissen wat wel en niet werkt. En dat is zonde van je tijd en budget. Recruitment marketing is continu meten en bijsturen. Als je dat moet doen met allerlei losse dashboards of handmatig data in Excelbestanden moet zetten, dan geeft dat weinig overzicht.

Met recruitment marketing software heb je dat inzicht wél. Altijd. Hoog over en op detailniveau. Alle data staat klaar op één plek en dat geeft je de mogelijkheid om razendsnel bij te sturen. Werkt een advertentie niet? Dan pas je die direct aan. Presteert een kanaal juist opvallend goed? Dan schaal je dat eenvoudig op.

Zo haal je het maximale uit je mediabudget. Dat levert je meer kandidaten op voor minder geld.

Meer efficiëntie, lagere kosten

Traditioneel recruitment is arbeidsintensief. Er gaat veel tijd verloren aan handmatige klussen, zoals het ATS updaten, kandidaten screenen, gespreksverslagen maken en nog veel meer. Door software enkele taken over te laten nemen, kun je een hoop tijd besparen. Denk aan het automatisch pre-screenen van kandidaten of een AI Assistant die vragen van kandidaten beantwoordt.

“De grootste reden voor mij om met RMA software te werken is heel duidelijk: tijdbesparing. Toen ik de campagnes handmatig inrichtte, was ik daar dagen mee kwijt. Nu heb ik in een uur meerdere campagnes ingericht en gepubliceerd. Dankzij dit soort automatiseringen werk ik nog maar 3 dagen per week voor Securitas Technology in plaats van 5.” – Thom Oudhuis, recruitment marketeer bij De Selectie

Het automatiseren van processen zorgt dus voor meer efficiëntie en daarmee voor lagere kosten. Bijvoorbeeld omdat:

  • Een snel en gestroomlijnd proces aansluit bij de kandidaat verwachtingen en daardoor minder kandidaten afhaken tijdens de selectieprocedure.
  • Een klein recruitment team een serieuze workload aan vacatures kan vervullen, omdat ze weinig handmatig werk hoeven te doen.
  • Een strakke recruiter experience biedt recruiters meer werkplezier en daarmee een hogere productiviteit.

Niet steeds opnieuw werven dankzij betrokken talentpools

Een van de snelste manieren waarop recruitment marketing automation (RMA) zichzelf terugverdient, is via het slim opbouwen en onderhouden van talentpools. Bijna elke recruiter beschikt over een waardevolle, maar vaak vergeten bron: kandidaten die je al kent. Denk aan eerdere sollicitanten, oud-medewerkers of mensen die ooit interesse toonden, maar net niet over de streep gingen.

In plaats van telkens opnieuw budget te steken in het bereiken van nieuwe mensen, kun je met RMA juist inzetten op het warm houden van bestaande contacten. Met gepersonaliseerde updates, inspirerende content of vakinhoudelijke tips houd je deze talenten actief en betrokken. Dankzij automated communicatieflows is het contact persoonlijk, maar hoef je hier als recruiter geen tijd in te steken.

En komt er dan een passende vacature vrij? Dan heb je een actieve pool van geïnteresseerden die jou al kennen en vertrouwen. Dat scheelt flink wat geld aan advertentiekosten en externe wervingskanalen.

Een lagere cost-per-hire door RMA

Kortom, met RMA verbeter je de efficiëntie én effectiviteit van je recruitment strategie. Je haalt alles uit je mediabudget, bespaart op de inhuur van bureaus, bent minder tijd kwijt aan handmatige klussen, stuurt campagnes op de juiste manier bij en kunt putten uit een betrokken talentpool. Er zijn niet veel recruitment oplossingen die zich op zoveel manieren terugverdienen. No-brainer!

Auch interessant