Kennis

Hoe implementeer je leadgeneratie op een laagdrempelige manier in je recruitment strategie?

Blog

Gemiddeld solliciteert slechts 1% van jouw websitebezoekers. De overige 99% blijft anoniem terwijl deze mensen wel interesse hebben in jou als werkgever. Daarom kiezen veel bedrijven tegenwoordig voor leadgeneratie in hun recruitment strategie. Maar hoe implementeer je dat op een laagdrempelige manier?

In deze blog nemen we je mee in het waarom en hoe van leadgeneratie in jouw recruitment strategie. Waarom is het belangrijk, wat zijn de voordelen en hoe pak je het aan? Ook geven je drie belangrijke tips om zelf mee aan de slag te gaan!

Waarom leadgeneratie?

Waarom stappen momenteel zoveel bedrijven over op leadgeneratie in hun recruitment marketing strategie? Omdat de ontwikkelingen in de markt vragen om een andere manier van werven, nemen we jou mee aan de hand van de 3 belangrijkste pijlers binnen recruitment.


1. De wereld van de recruiter

Recruiters kampen met een hevig tekort aan kandidaten. In elke branche en voor elke functie. Sollicitaties lopen terug en vacatures opvullen is lastig. Om toch kandidaten aan te trekken, vallen recruiters vaak terug op LinkedIn sourcing. Dit is echter erg tijdrovend en vaak weinig effectief. Kandidaten hebben ten slotte niet gevraagd om persoonlijk (koud) benaderd te worden.

Ook zien we dat recruiters steeds meer (en vaker) bureaus inzetten. Dit leidt tot een hoge cost per hire en een hoger verloop omdat kandidaten niet vanuit intrinsieke motivatie solliciteren. Daarnaast bouw je op deze manier een relatie met het bureau op, in plaats van met je kandidaten!


2. De wereld van kandidaten

Ook kandidaten hebben last van de concurrentie tussen bedrijven. Zo hebben ze vaak een overvolle inbox met ongevraagde mails en LinkedIn berichten. Daarnaast moeten ze, als ze wel zelf willen solliciteren, 9 van de 10 keer een traditioneel sollicitatieproces doorlopen met CV en sollicitatiebrief, wat een drempel is voor vele.

Ook de manier van solliciteren kan een drempel zijn. Denk alleen al aan het verschil tussen generaties. Zo houden millennials minder van bellen en solliciteert gen Z het liefste zonder CV. En dat terwijl dat vaak de enige 2 manieren zijn om contact met recruiters op te nemen.


3. Verschuiving op de arbeidsmarkt

Ook vanuit de data zien we dat er een verschuiving gaande is. Het aantal vacatures is vervijfvoudigd sinds 2013 én tegelijkertijd zijn er nog nooit zoveel mensen van baan gewisseld volgens cijfers van Intelligence Group.


‘Bijna 40% van de mensen in de afgelopen 12 maanden van baan gewisseld is’



Er is dus een enorme mobiliteit op de arbeidsmarkt! Maar het aantal sollicitaties loopt terug. We zien dat kandidaten in steeds mindere mate bereid zijn om door een traditioneel sollicitatieproces te lopen. Zij willen een gelijkwaardig proces.


Het belang van leadgeneratie in je recruitment strategie

Door leadgeneratie te implementeren in jouw recruitment strategie benut je 100% van de bezoekers op jouw werken-bij website. Je verhoogt je conversie door gebruik te maken van andere manieren van solliciteren, waardoor je een continue doorstroom hebt van kandidaten. Hiermee vergroot je ook jouw talentpool, welke je met de juiste technologie om kan zetten van kandidaten naar werknemers. Zo heb je;

  • Als eerste toegang tot het beste talent voordat deze mensen actief gaan solliciteren

  • Een hogere conversie doordat kandidaten vragen kunnen stellen die ze ervan weerhouden om te solliciteren

  • Meer sollicitaties dankzij persoonlijk contact


3 tips voor de implementatie van leadgeneratie

Wil je zelf aan de slag met het laagdrempelige implementeren van leadgeneratie? Maak gebruik van de volgende 3 tips.


Tip 1: Kies 1 vorm van leadgeneratie en stuur op kwaliteit

Door te kiezen voor 1 vorm van leadgeneratie kun je klein beginnen en kwaliteit waarborgen. Hierna kun je ervoor kiezen om stap voor stap op te schalen. Het voordeel van klein beginnen is dat je weinig resources nodig hebt. Zet hiervoor het medium in dat het beste aanslaat bij jouw doelgroep.

Denk aan Whatsapp in de vorm van een pop-up op je website. Er zijn talloze tools beschikbaar (waaronder MrWork Leads) om dit laagdrempelig te implementeren. Door initieel te kiezen voor 1 medium, bespaar je tijd. Zo ben je maximaal 20 minuten per dag bezig met het beantwoorden van de eerste leads en kun je dit in een later stadium uitbouwen.


Tip: Zet de whatsapp pop-up niet alleen op je homepage, maar bijvoorbeeld ook bij je vacaturepagina’s.


Tip 2: Zorg voor auto-replies en goede opvolging

Zorg voor een goede auto-reply message om de verwachtingen te managen. Als kandidaten weten dat je binnen 24 uur reageert, weten ze wat ze kunnen verwachten. Vervolgens is het belangrijk om de opvolging tijdig te doen en niet per sé direct te sturen op sollicitatie, maar vooral te luisteren naar waar de informatiebehoefte ligt van de kandidaat. Zo kun je ervoor kiezen om autoreply in te schakelen. Op deze manier kun je inkomende leads direct een bericht sturen.


Tip 3: Laat technologie voor je werken.

Laat techniek voor je werken. Als je veel leads binnen krijgt, verlies je het overzicht in Whatsapp. De juiste tooling kan ervoor zorgen dat je een centrale plek hebt waar leads binnenkomen en de communicatie plaatsvindt. Zo houdt je overzicht en zie je kandidaten nooit over het hoofd. Zorg ook dat je zowel 1 op 1 contact als bulk creëert. Hierdoor kan je efficiënter werken én meerdere personen tegelijk benaderen.


Wil je meer weten?

Wil jij meer weten over hoe je leadgeneratie toe kunt passen in je recruitment strategie? Neem dan contact met ons op via Whatsapp (zie pop-up rechtsonder in beeld) voor een vrijblijvende online kennismaking met één van onze experts. Zij denken in 30 minuten vrijblijvend met je mee over jullie huidige situatie en waar de kansen liggen voor jouw organisatie.

Plan een gratis demo in bij Mees
Plan een demo in