De 5 grootste uitdagingen in recruitment en hoe automation hierbij helpt cover

Met de juiste tools verhoog je conversie, maar verbeter je ook de ervaring voor kandidaten aanzienlijk. Dat is dé win-win situatie waar je naar op zoek bent. Het vinden van de perfecte match tussen opdrachtgever en kandidaat is tegenwoordig namelijk een flinke uitdaging. Niet alleen duren sollicitatieprocessen vaak erg lang, ook de manier waarop je communiceert en je kandidaten op de hoogte houdt kan van invloed zijn op hun beslissingsproces. Recruitment marketing automation helpt je hier een handje bij. In dit artikel zoomen we dieper in op de vijf meest voorkomende en grootste uitdagingen in recruitment en laten we zien hoe recruitment marketing automation je kan helpen om deze te overwinnen.

1. Langdurige sollicitatieprocessen verkorten

Het aannemen van nieuwe medewerkers kan tijdrovend zijn. Denk aan het plaatsen van vacatures tot het voeren van gesprekken en het doen van aanbiedingen. Dit kan leiden tot frustratie bij jezelf, maar ook bij je kandidaten. Uiteindelijk kan dit ervoor zorgen dat een topkandidaat afhaakt, en dat wil je niet.

→ Oplossing met automation: recruitment automation helpt je met repetitieve taken zoals CV-screening, het versturen van bevestigingsmails en het plannen van gesprekken automatiseren. Hierdoor verkort je de doorlooptijd van sollicitatieprocessen aanzienlijk, wat resulteert in een snellere plaatsing van kandidaten.

2. Kwaliteit van de kandidaten verhogen

Je kandidaten selecteren op de juiste vaardigheden en ervaring is niet zo’n lastige klus. Maar kandidaten vinden die vervolgens ook nog passen binnen de bedrijfscultuur, is vaak wat moeilijker. Als je een mismatch maakt, kan dit leiden tot een hoog verloop.

→ Oplossing met automation: door het gebruik van AI-gedreven tools kun je beter afgestemde kandidaten vinden door geavanceerde matching en predictive analytics. Dit zorgt voor een betere kwaliteit van de kandidaten die worden geselecteerd voor interviews, wat uiteindelijk leidt tot een hogere tevredenheid en retentie.

3. Communicatie met kandidaten efficiënter maken

Consistente en tijdige communicatie met kandidaten is cruciaal, maar kan lastig zijn bij grote volumes sollicitaties. Slechte communicatie kan leiden tot een negatieve kandidatenervaring en reputatieschade voor het bedrijf.

→ Oplossing met automation: chatbots en geautomatiseerde e-mailcampagnes kunnen direct antwoorden op veelgestelde vragen geven en updates sturen over de status van sollicitaties. Dit zorgt ervoor dat kandidaten op de hoogte blijven en betrokken zijn gedurende het hele proces. Die berichtgeving kun je zelf instellen, zodat het niet ‘nep’ of te formeel overkomt. En dat scheelt een hoop!

4. Kandidaten betrekken en een positieve ervaring bieden

Wanneer je een kandidaat hebt aangenomen, betekent dit niet dat jouw taak erop zit. Het bieden van een positieve kandidatenervaring is essentieel voor employer branding, en loopt continu door. De downside is dat dit tijdrovend kan zijn om persoonlijk te beheren.

→ Oplossing met automation: geautomatiseerde onboarding tools en gepersonaliseerde communicatiestrategieën kunnen helpen om kandidaten zich gewaardeerd en geïnformeerd te laten voelen. Dit verbetert de algehele kandidatenervaring en versterkt de merkperceptie.

5. Data-analyse en rapportage optimaliseren

Het verzamelen en analyseren van gegevens uit verschillende fasen van het recruitmentproces kan complex zijn. Zonder inzicht in deze gegevens is het moeilijk om processen te optimaliseren en strategische beslissingen te nemen.

→ Oplossing met automation: geavanceerde analytics tools kunnen gegevens automatisch verzamelen en analyseren, waardoor je als recruiter real-time inzicht krijgt in de prestaties van hun processen. Dit helpt bij het identificeren van knelpunten en het nemen van datagedreven beslissingen om de efficiëntie te verbeteren.

Recruitment marketing automation: zo doe je dat

Na het lezen van bovenstaande voordelen, denk je natuurlijk: oké, en hoe nu verder? Begrijpelijk. MrWork kan je helpen met het opzetten van recruitment marketing automation, aangezien het dé all-in-one automation tool is om moeiteloos kandidaten te werven. Met de nadruk op moeiteloos, want sneller de beste kandidaten vinden is wat we allemaal willen. Zo ook Esmée:

“Dankzij recruitment marketing automation hebben wij van campagne aanvraag vanuit de recruiter tot livegang maar een half uurtje nodig.”

Esmée Maton, Employer Brand en Recruitment Marketeer bij Royal HaskoningDHV

De recruitment marketing automation technologie van MrWork biedt doelgerichte mogelijkheden om doorlopende zichtbaarheid te creëren bij kandidaten en om op het juiste moment in beeld te komen met de vacature. Tijdsbesparend én effectief. Meer weten? Bekijk onze demo video’s om het platform te leren kennen of plan een afspraak.

Ook interessant

Plan een belletje

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief