Port of Opportunities vaart op volle kracht vooruit met RMA

Een wereld vol mogelijkheden

Als vluchteling of statushouder in Nederland aan de slag in de havenindustrie? Port of Opportunities maakt het mogelijk. Door hun expertise, netwerk en persoonlijke begeleiding weten zij nieuwkomers in Nederland een wereld aan mogelijkheden te bieden. 

Max Sips, oprichter van Port of Opportunities, vertelt: “Toen de oorlog in Oekraïne uitbrak begin 2022, kwamen er onwijs veel vluchtelingen naar Nederland. Zij mochten gelijk werken. Samen met mijn ambitie om meer persoonlijk contact met mensen te hebben in mijn werk en mijn ervaring in de havenindustrie hebben we toen – onder de vleugels van Watertalent (vacaturesite voor de havenindustrie, red.) – Port of Opportunities opgericht. In augustus 2022 zijn we begonnen. Nu werken we met een team van 8 personen en zijn wij dé go-to partner als het gaat om de bemiddeling van statushouders en vluchtelingen naar een baan in de haven.”

Plug & play software van Nederlandse bodem

Ook al konden ze bij Port of Opportunities de custom-built software van Watertalent gebruiken, na 1,5 jaar ontstond toch de behoefte aan tooling die specifiek gebouwd is voor recruitment doeleinden. “Het CRM dat we eerst gebruikten was niet gebouwd voor het benaderen van kandidaten, het opslaan van profielen, etcetera. Ik verloor het overzicht toen we gingen groeien en daarom wilde ik over naar een ATS. Dat kwam tegelijk met het vertrek van een collega die alle recruitment marketing voor ons deed. Zij had alles in haar hoofd zitten en het zou ongelooflijk veel tijd kosten om dat over te nemen en later weer aan iemand anders over te dragen. Het zou veel makkelijker zijn om onze recruitment marketing te realiseren met een plug & play tool waar iedereen zijn weg in zou kunnen vinden. Toen ik in contact kwam met MrWork is dat balletje gaan rollen,” aldus Max.

Vanaf dat moment ging het razendsnel. Erik, Account Executive bij MrWork, vertelt: “Op een vrijdag sprak ik Max voor het eerst over de mogelijkheden van RMA. De dinsdag erna hadden we een demo en business case en op woensdag was het een signed deal. Welgeteld 4 werkdagen! Dat laat zien dat ze bij Port of Opportunities van doorpakken houden.”

Max licht zijn keuze toe: “Ik heb bewust gekozen voor software van Nederlandse makelij. MrWork is gevestigd in Rotterdam, net als wij, en ik vind het prettig dat ze een Nederlandse klantenservice bieden en we een vast contactpersoon hebben. Dat is allemaal een stuk persoonlijker dan bij die gigantische internationale softwareclubs.”

In no-time eerste hires

Eind 2024 ging Port of Opportunities live met campagnes via MrWork. “We begonnen met een awareness campagne en enkele job campagnes. Daar zijn interessante kandidaten uit gekomen en van 1 plaatsing weet ik zeker dat die via de campagne kwam. Van een tweede hire heb ik ook sterk dat vermoeden, maar omdat ons ATS toen nog niet was ingericht, kon ik dat niet meten. Ik ben heel tevreden met de resultaten. Er komt veel uit, zeker als je dat in verhouding zet tot wat je erin stopt,” vertelt Max.

Laagdrempelig reageren zorgt voor grootste instroom ooit

In april heeft Port of Opportunities hun eerste leadcampagne uitgerold en de resultaten zijn – na slechts 1,5 week looptijd – verbluffend. Max vertelt enthousiast: “We krijgen tientallen reacties per dag binnen en meer dan 80% daarvan valt binnen onze doelgroep. De targeting werkt dus heel goed. Deze campagne levert ons nu veruit de grootste stroom aan kandidaten op. Meer dan andere kanalen die we al langer gebruiken, zoals direct via onze website en de samenwerking met gemeenten, instanties en jobcoaches. Social advertising stelt ons in staat om onze gehele doelgroep bereiken.”

Op de vraag of de kwaliteit van deze kandidaten hoog is, heeft Max nog geen antwoord, maar al wel een sterke voorspelling: “We hebben nog niet alle aanmeldingen kunnen opvolgen en het is daarom nog lastig om harde uitspraken te doen over de kwaliteit. Maar de kans dat hier minstens 1 goede kandidaat tussen zit is erg groot. Dan is de campagne al een succes, want we hebben nog geen €200 aan advertentiebudget uitgegeven en zijn daarmee in contact gekomen met meer dan 140 potentiële kandidaten.”

Meer aandacht, minder werk dankzij automatisering

Door de grote aantallen reacties via de campagne heeft Port of Opportunities nu automatische pre-screening ingezet. “Dat is een zegening. Door aan de voorkant alvast wat vragen te stellen over interesses en beschikbaarheid besparen we zoveel tijd. We krijgen direct een goed beeld bij de kandidaat en zijn/haar motivatie. Soms stuurt een kandidaat bijvoorbeeld uit zichzelf nog extra informatie door. Dan weet je dat diegene oprecht gemotiveerd is,” aldus Max.

De automatische kwalificatie levert niet alleen tijdwinst, maar ook een betere kandidaatbeleving op. Max licht toe: “Onze bemiddeling valt of staat met oprechte aandacht en begeleiding. Het lijkt misschien contrasterend, maar juist door de automations kunnen we persoonlijker zijn naar onze kandidaten. We kunnen nu geautomatiseerd een schifting maken en de relevante kandidaten meer begeleiding geven. Zo zorgt RMA ook voor een betere candidate experience.”

Een breekijzer voor sales

De extra instroom van kandidaten zorgt daarnaast voor een onverwacht resultaat: het dient als breekijzer voor sales om nieuwe klanten binnen te halen. “Soms krijgen we via onze campagnes kandidaten binnen met heel specialistische kennis. Met die niche profielen kunnen we contact leggen met werkgevers waar we nu nog geen zaken mee doen en zo nieuwe klanten realiseren. Vervolgens kun je vaak ook op andere functies bijdragen aan de werving,” vertelt Max.

De koers voor de komende tijd

Hoe Max naar de toekomst kijkt? “Een verhuizing zal over 1 tot 2 jaar wel weer nodig zijn. Ik denk dat we groeien naar een team van meer dan 10 personen en dan letterlijk uit ons jasje knappen in ons huidige kantoor. Daarnaast willen we onze dienstverlening uitbreiden en gaan we een nieuwe website lanceren. Er is de afgelopen 6 maanden al veel gebeurd – zoals het werken met een ATS en RMA software – en nu willen we doorpakken,” geeft Max aan.

“Het is daarbij heel fijn om MrWork aan onze zijde te hebben. Omdat we zo snel groeien en er veel nieuw is, is het extra handig om korte lijntjes te hebben met de MrWork specialisten. Zij bieden ons altijd een helpende hand,” sluit Max af.

Meer inspiratie?

  • Bouw, installatie en infrastructuur

    Grote organisaties

    1000+ FTE

    Breman Installatiegroep

    Breman zet de technologie van MrWork in om processen verder te automatiseren.

    Breman Installatiegroep
  • Bouw, installatie en infrastructuur

    Grote organisaties

    1000+ FTE

    Dura Vermeer

    Dura Vermeer zet in op recruitment marketing automation om de ‘war for talent’ te winnen.

    Dura Vermeer