Eén oplossing voor twee uitdagingen

Bij Kinderopvang Mundo hebben ze een behoorlijke instroom nodig om hun personeelsbestand stabiel te houden. In 2022 ging het om 100 nieuwe medewerkers, waaronder ook zij-instromers. “We hebben te maken met een vrij hoge uitstroom van personeel. Dit komt deels doordat er vooral starters bij ons instromen en je ziet dat zij vaak nog zoekende zijn naar wat ze willen in hun werk. Sowieso wisselt deze generatie vaker van baan en het is een uitdaging om hen langere tijd aan je te binden. We streven ernaar om wat ruimer in ons jasje te zitten qua personeel, zodat we niet direct in de spagaat komen als een medewerker tijdelijk uitvalt of zijn/haar baan opzegt. We willen namelijk een goede werk-privébalans voor onze mensen en voorkomen dat zij een te hoge werkdruk ervaren. Daarom is het voor ons heel belangrijk om vacatures snel in te vullen met goede kandidaten,” vertelt Sanne Schouten, HR adviseur bij Kinderopvang Mundo.

Sanne werkt sinds juli 2022 bij de stichting met tientallen opvanglocaties in regio Rijnmond. In diezelfde periode gingen de eerste campagnes via de MrWork software live. Daar was Sanne heel blij mee, want ondersteuning op het gebied van werving en selectie was echt nodig. Ze vertelt: “Destijds hadden we geen recruitment team en geen recruitment tooling om het proces makkelijker te maken. De managers moesten hun sollicitanten zelf opvolgen, maar in de praktijk hadden ze het daar veel te druk voor en bleef dit te lang hangen. We wilden een deel van het wervingsproces uitbesteden en tegelijkertijd toe naar een actieve manier van recruitment. De passieve ‘post & pray’ methode leverde namelijk onvoldoende op. De tooling van MrWork biedt één oplossing voor beide uitdagingen, namelijk een actieve benadering van de arbeidsmarkt die weinig tijd vraagt.”

Veel interesse vanuit kandidaten

Het effect van de recruitment campagnes via MrWork is overduidelijk bij Kinderopvang Mundo. De content spreekt een brede doelgroep aan en daarmee zorgen de campagnes voor veel traffic naar de werken-bij site. Zoveel dat ze tot voor kort een gamification tool gebruikten om alle aanwas geautomatiseerd te kunnen filteren.

Dit is typerend voor de manier waarop Kinderopvang Mundo werkt. Ze zijn innovatief en zetten regelmatig in op vernieuwende technologieën om hun processen te verbeteren.

Ze kijken naar de behoeften van kandidaten en passen hun processen hierop aan. Toen ze merkten dat hun doelgroep gewend is aan laagdrempelig solliciteren en graag persoonlijk contact wil in dit proces, zijn ze MrWork Leads gaan gebruiken.

De software het werk laten doen

“Dankzij de MrWork software hebben we met ons HR- & recruitment team geen omkijken naar het gehele voortraject in de werving. We hoeven niet zelf te sourcen of andere wervingskanalen in te zetten om kandidaten binnen te halen. We krijgen sollicitaties binnen dankzij onze zichtbaarheid met de campagnes die we via MrWork draaien. Dat is ideaal, vooral als je – net als wij – eigenlijk net te klein bent om hier iemand voor aan te nemen,” vertelt Sanne blij.

Ze laten de software voor hen werken bij Kinderopvang Mundo en daar zit in Sanne’s ogen nog een voordeel aan. Ze vertelt: “Ik vind het een fijn idee dat we niet van één persoon afhankelijk zijn die dit werk doet. Met een klein team ben je toch kwetsbaar. Als iemand bijvoorbeeld tijdelijk uitvalt, dan wil je niet dat de instroom van nieuwe kandidaten ineens opdroogt. Met software heb je dit probleem niet.”

De ideale balans tussen technologie en partnership

Het gaat Sanne niet alleen om de software, maar zeker ook om de samenwerking met het team van MrWork. “We hebben elke 3 weken een strategisch overleg met MrWork. Daarin bespreken we de resultaten van de campagnes en kijken we naar manieren waarop we de software nog efficiënter kunnen inzetten. Zo hebben we bijvoorbeeld ontdekt dat de meeste content maar een maand of 2 houdbaar is. Daarna lopen de resultaten terug. We hebben daarop ingespeeld met een contentplan en maken onze video’s nu voor een langere periode vooruit. Daardoor kunnen we – als het nodig is – direct contentwissels doorvoeren in onze campagnes en blijven de campagnes succesvol doorlopen. Door dit inzicht lopen we niet meer achter de feiten aan, maar erop vooruit,” geeft Sanne aan.

Het valt Sanne op dat MrWork flexibel is in de samenwerking en als een echte partner met je meedenkt en -beweegt.

De vervolgstappen van Kinderopvang Mundo

De komende periode gaat Sanne de recruitment strategie bepalen voor 2024 en de verdere toekomst. Ze wil duidelijk vaststellen wat de benodigde instroom is, het selectieproces verder vormgeven, zorgen voor een consistente stroom aan content creatie en bepalen hoe ze MrWork Leads het beste kunnen inzetten. “Als we dat allemaal hebben staan, dan kunnen we snel acteren op wat we zien gebeuren. We krijgen meer inzicht in welke content juist goed presteert en op welke kanalen we zichtbaar moeten zijn. Het advies van MrWork hierin is van grote toegevoegde waarde voor ons en gaat ons absoluut helpen om onze recruitment strategie strakker neer te zetten,” vertelt Sanne.

Meer inspiratie?

  • Groot- en detailhandel

    Grote organisaties

    1000+ FTE

    Aviko

    De techniek van MrWork helpt Aviko bij de werving van latente doelgroepen binnen Nederland & België.

    Aviko
  • Gezondheidszorg en -welzijn

    Grote organisaties

    1000+ FTE

    Triade Vitree

    Triade Vitree werft sneller door zelf regie te nemen met recruitment marketing automation.

    Triade Vitree