Kennis

Zo zorgen tracking cookies voor jouw succesvolle recruitment marketing

Blog
Tracking cookies, ze passeren iedere dag de revue. En ook binnen recruitment marketing spelen ze een belangrijke rol. Helaas hebben cookies de afgelopen jaren wel te kampen met een hardnekkig imago probleempje. Met alle berichtgeving rond privacy, AVG/GDPR en tracking is het een complex onderwerp geworden. Hoogste tijd om je vanuit onze recruitment marketing en campagne ervaring mee te nemen in de wereld van tracking cookies. Want wat zijn die cookies nu precies? Wat doen tracking cookies? En minstens zo belangrijk: hoe zet je ze goed in?

Niet meer dan een kort tekstbestandje

In de basis is een cookie niets meer dan een kort tekstbestand wat in jouw browser is opgeslagen en alleen hier geldig is. Zit je nu op je computer, dan is deze cookie niet aanwezig in de browser op je telefoon. Ook als je een andere browser opent, is deze cookie niet actief. Maar wat is dan de functie van zo’n cookie? De website die jij bezoekt leest dit bestandje en kan die informatie gebruiken. Als jij bijvoorbeeld een website bezoekt en aangeeft deze in het Nederlands te willen bezoeken, wordt dit opgeslagen in een cookie en zal je de volgende keer gelijk de Nederlandse versie zien. Veel cookies zijn dus ook functioneel of worden gebruikt om jouw website ervaring te verbeteren.

Cookie vs. tracking cookie

Maar wat is dan het verschil tussen zo’n cookie en een tracking cookie? Tracking cookies zijn eigenlijk hetzelfde als de functionele cookies, met als grote verschil dat er een derde partij is die mee kan kijken. Een goed voorbeeld is Facebook. Zij kunnen op deze manier hun cookie uitlezen op jouw website. Daardoor weet Facebook welke pagina’s de bezoeker bekijkt en wat diegene hier allemaal doet. En is die gebruiker automatisch ingelogd bij Facebook? Dan weten ze ook gelijk wie deze gebruiker is. Het grote voordeel: deze informatie kan jij weer gebruiken om kandidaten die een bepaalde actie uitvoeren een specifieke advertentie wel of niet te laten zien. Klikt een gebruiker bijvoorbeeld op de vacature-button op je website? Een tracking cookie stelt jou dan in staat om content aan te bieden die perfect aansluit op deze stap van je potentiële kandidaat. Je hebt dus nog meer inzicht in de behoeften en het online gedrag van je doelgroep.

Accepteren of weigeren

Er geldt een eenvoudige maar belangrijke regel rond cookies: gebruik je data die uniek is voor de websitebezoeker, bijvoorbeeld een e-mailadres, naam of gebruikers id? Dan heb je toestemming van de bezoeker nodig om een cookie te plaatsen. Voor een tracking cookie dien je altijd vooraf toestemming te vragen, bijvoorbeeld met een cookiebanner. Je bezoeker is dan op de hoogte gebracht welke cookies op de website geplaatst worden en waar deze voor gebruikt kunnen worden. Hij krijgt de keuze om te accepteren of te weigeren. En dat is belangrijk voor de online privacy van je potentiële kandidaat.

Hoe nodig zijn tracking cookies?

Een tracking cookie zonder toestemming is onbruikbaar. Allereerst mag je de cookie niet plaatsen en heeft je bezoeker geen akkoord gegeven, dan wordt hij of zij ook niet herkend. Het maakt het aanbieden van de perfecte volgende stap in de candidate journey direct een stuk lastiger. Voor jou als recruitment professional zijn tracking cookies dus heel waardevol, maar als jouw bezoekers ze niet accepteren, heb je er niets aan.

Ook als we het omdraaien blijkt dat tracking cookies van waarde zijn. Voor je websitebezoeker, jouw potentiële kandidaat, is het niet ideaal om elke keer een advertentie van bijvoorbeeld een blog te zien die hij al heeft gelezen. Veel liever ziet hij nieuwe content die aansluit op zijn interesses en die aansluit op de content die hij vorige keer heeft gelezen. Door tracking cookies te accepteren kan op basis van zijn gedrag de juiste content getoond worden in plaats van op basis van profiel.

Vele voordelen

Ondanks de ophef rondom tracking cookies zijn er dus vele voordelen. Zowel voor je recruitment marketing strategie als voor de websitebezoeker. Het blijft wel van groot belang dat je niet vergeet je kandidaat goed te informeren over het gebruik van cookies en waarom je toestemming nodig hebt. Uiteindelijk ligt de keuze bij de kandidaat. Dus hoe beter je jouw websitebezoeker kan overtuigen om toestemming te geven, hoe effectiever jij tracking cookies kunt inzetten en succesvol kunt gebruiken voor je recruitment marketing.

Wil jij graag meer weten over tracking cookies en recruitment marketing? Wij denken graag met jou mee. Laat het ons weten via nicetomeetyou@mrwork.nl

(* Dit artikel is puur informatief. MrWork geeft geen juridisch advies m.b.t. privacy/AVG/GDPR)

Plan een gratis demo in bij Mees
Plan een demo in