Van de 100 bezoekers op je werken-bij website solliciteert er slechts één. En dat terwijl die overige 99 bezoekers wel interesse hebben getoond in jou als werkgever. Dat is waar leadgeneratie een essentiële rol in kan spelen, zodat je al die potentiële kandidaten (ook wel leads) kunt benutten. Voor deze potentiële kandidaten is contact onderhouden een ideale manier om hen warm te houden en te informeren. Maar ja, hoe doe je dit nou – leads warm houden?

Sinds de product launch van MrWork Leads in september, stromen de potentiële leads binnen voor onze klanten. Vooral het effect van het contact via WhatsApp is direct zichtbaar. Potentiële kandidaten kunnen vragen stellen aan recruiters en/of alvast meer inzicht bieden in wie ze zijn en wat hen motiveert. Het vergt hier en daar wat omdenken bij werkgevers, want deze zijn veelal nog gewend te denken in een cv en een motivatiebrief. Hieronder delen we onze 5 tips voor het opvolgen en warm houden van je leads.

1. Laagdrempelig loont

Steeds meer kandidaten zien het traditionele sollicitatieproces met een cv en motivatiebrief als een enorme drempel. In contact komen via tools zoals WhatsApp wordt (gelukkig) steeds normaler en past ook beter binnen de belevingswereld van de jongvolwassenen en de 30+ers van nu. Neemt iemand contact op via de chat? Verzamel dan de basisgegevens die je nodig hebt en nodig de kandidaat bijvoorbeeld uit voor een kopje koffie om kennis te maken. Blijf vooral weg van het opvragen van cv’s en motivaties, want deze hebben 9 van de 10 sollicitanten niet op hun mobiel. En juist die mobiele telefoon is de voornaamste verkeersbron, volgens onze data. Stuur ze ook niet naar je vacatureoverzicht, want deze weten zij zelf ook te vinden.

2. Houd het luchtig

Laat jouw identiteit als werkgever doorschemeren in jouw tone of voice. Probeer vooral een persoonlijke touch te verwerken in je reacties, óók in je automatische replies. Maak hierbij slim gebruik van een vleugje humor en/of emoji’s. Dit zorgt er namelijk voor dat je al een voorproefje geeft van de sfeer op de werkvloer. Belangrijker nog, het biedt jou ook de kans om een band op te bouwen met je potentiële kandidaat. Die persoonlijke maat zorgt er vaak voor dat een lead zich gezien en gehoord voelt. En dat vormt de basis voor meer vertrouwen, waardoor een lead sneller geneigd is om vragen te stellen of om over te gaan tot het drinken van een kop koffie om kennis te maken.

3. Rustig aan met de automatische replies 

Dat er een minuut geleden een bericht binnen is gekomen, betekent niet dat je direct hoeft te reageren. Dat voelt misschien krom, want snelheid wordt veelal gewaardeerd. Maar veel organisaties verwarren snelheid met het inzetten van automatische replies. En dat is zonde. Want een reactie die iets langer op zich laat wachten, maar wél voorzien is van een persoonlijke noot is zoveel effectiever. Probeer daarom de haast uit je eigen systeem te krijgen. Dit kan bijvoorbeeld door van tevoren duidelijk te maken dat je doorgaans binnen een bepaald aantal uur reageert. Jouw potentiële kandidaat zal dit zelden tot nooit een probleem vinden. We hebben het namelijk over iemand die overweegt om over te stappen van werkgever. Dat is een life changing event waar goed over nagedacht is/wordt. Dan maken die paar uur wachttijd weinig verschil. Maar het geeft jou wel de kans om een persoonlijke reactie te versturen.

4. Denk mee met je doelgroep

We hebben het eerder gehad over gezien en gehoord voelen. Geeft een waardevolle lead aan gevoelig te zijn voor de werkcultuur? Nodig ze dan bijvoorbeeld uit voor een kopje koffie om de sfeer te proeven. Solliciteert iemand naar een functie, maar is een andere functie een betere match? Wees proactief en leg dit voor. Maar zorg ook dat je eerlijk bent op het moment dat een persoon (nog) niet matcht met waar je naar zoekt. Geef bijvoorbeeld aan waarom iemand wordt afgewezen of hoe deze persoon nog in aanmerking kan komen. Zorg in het laatste geval voor een follow-up en spreek deze met elkaar af. Door welwillendheid te tonen en mee te denken, vergroot je het vertrouwen in jou als werkgever.

5. Blijf zichtbaar op de juiste platformen

Zeker bij latent werkzoekenden zijn er veel contactmomenten nodig om ze over te laten stappen van werkgever. Het is namelijk een doelgroep die niet actief op zoek is naar een baan, maar een doelgroep die echt verleidt moet worden. Een employer branding campagne is een effectieve manier om jouw kandidaat meerdere malen te herinneren aan het bestaan van jouw organisatie. Met een conversational strategie – ofwel, het inzetten van tools als WhatsApp – stel je de kandidaat vervolgens in de gelegenheid om laagdrempelig contact op te nemen. Zo zorg je er voor dat jouw werkgeversmerk steeds meer top of mind wordt én blijft bij de kandidaat.

Het geheim achter het opvolgen van leads is dus met name de menselijke maat. Per doelgroep werkt dit natuurlijk verschillend. De één waardeert humor, de ander wil liever direct informatie. Het belangrijkste is dus echt het vertrouwen met de doelgroep opbouwen zodat beide partijen het goede gevoel krijgen en de juiste vragen kunnen stellen voor een goede match.

Meer weten?

Benieuwd geworden hoe je lead generation in de praktijk kan brengen? Wij helpen je graag goed op weg! Neem contact met ons op. We denken graag met je mee over jullie huidige situatie en vertellen je in 30 minuten waar de kansen liggen voor jouw organisatie. We reageren binnen aantal uur, dan weet je wel zeker dat het een persoonlijke reactie is. 😉

Ook interessant