Recruitment marketing blijft een veelbesproken onderwerp. En hoe je het ook bekijkt, we doen er allemaal een beetje aan. De één voert campagnes uit op LinkedIn, de ander richt zich op lead generatie. Maar waarom is recruitment marketing niet simpelweg hetzelfde als online marketing? En waarom kunnen we standaard marketing toepassingen en technologieën niet zomaar loslaten op een recruitment strategie? In dit blog laten we je de 4 belangrijkste redenen zien waarom recruitment marketing niet te vergelijken is met online marketing.
1. Life changing event als eindpunt
Bij online marketing ligt aan het einde van je marketing journey vaak een product op je te wachten, bijvoorbeeld een paar schoenen. Een duidelijk verschil met recruitment marketing. Aan het eind van de candidate journey wacht immers een nieuwe baan op je. Oftewel, een Life Changing Event. Doordat de waarde en impact van zo’n event zo anders en persoonlijk is, verandert dit het volledige marketingproces. Een proces met een ander soort content, andere informatiebehoefte en vooral een dynamiek tussen bedrijf en kandidaat i.p.v. tussen bedrijf en consument.
2. Persoonlijk contact heeft een andere waarde
De meest succesvolle buyer journey voor de online marketeer is er één waarbij er geen persoonlijk contact is. Wanneer iemand een product vindt en ook overgaat tot aankoop zonder dat hij/zij overtuigd hoeft te worden door een ander persoon, is dat ‘mission accomplished’. Hoe anders is dit bij recruitment marketing. Hier wil je als recruiter juist zo snel mogelijk persoonlijk contact om de potentiële match te onderzoeken. Op papier beslissen of een kandidaat een fit is met jouw onderneming is natuurlijk niet te doen. Een bijkomend voordeel van het snel in contact komen met je talent is dat je jouw potentiële kandidaat eerder bereikt dan je concurrentie. Het snel bereiken van je doelgroep heeft dan ook duidelijke gevolgen voor je leadgeneratie, content strategie en call to actions in je content.
3. Niet iedere koper is een fit
Iedere recruiter kent het probleem van irrelevante sollicitaties. Bij online marketing maakt het weinig uit wie je producten koopt, maar bij recruitment marketing is het wel degelijk van belang wie er bij je solliciteert. Daarom is de recruitment marketing funnel aan de bovenkant (de mensen die je target) het liefst smaller dan de online marketing funnel. Daarnaast wil je tijdens de candidate journey ervoor zorgen dat de mensen die geen fit zijn, dit ook ontdekken voordat ze solliciteren. Dit heeft impact op alles wat je binnen marketing doet. Van je contentstrategie tot de software die je inzet voor je marketing automation.
4. Andere technologie infrastructuur
Naast bovenstaande redenen zijn er in de candidate journey ook technische beperkingen die ervoor zorgen dat standaard marketing technologie niet toepasbaar is op recruitment strategieën. Bedrijven gebruiken voor recruitment namelijk andere systemen om hun doelen te bereiken. ATS’en, HR ERP’s en Recruitment CRM’s staan niet op de lijst waarmee de meeste marketing tools integreren. Dit maakt het inzetten van standaard marketing technologie zeer onpraktisch.
Een vak apart
Conclusie? Recruitment marketing is een vak apart. Binnen de recruitmentmarkt kunnen we nog veel leren van de methodieken en technologie voor online marketing. Maar altijd gericht op een oplossing die recruitment specifiek zal zijn.
Wil je meer weten wat recruitment marketing kan betekenen voor jouw candidate journey? Let’s talk! Onze specialisten beantwoorden je vragen graag.