Het is voor veel recruiters een herkenbaar dilemma: je investeert tijd en geld in het genereren van bezoekers naar je werken bij website, en eenmaal daar… leidt je website niet tot het gewenste resultaat. Kandidaten vertrekken weer, nog voordat ze contact hebben gezocht.
Zonde, en duur betaald. Zeker als je bedenkt dat bezoekers trekken, bijvoorbeeld met advertenties, steeds duurder wordt. Voor elke sollicitant verlaten 99% van bezoekers je site (zonder dat je weet wie het zijn!). Bijvoorbeeld omdat zij niet vinden wat ze zoeken of met vragen zitten. Jammer, want wat als ze de informatie zouden krijgen die ze nodig hebben om te bepalen of de uitdaging bij hen past?
Het vormt een uitdaging: hoe zorg je ervoor dat ze wél overgaan tot actie? Wie bezoekers een makkelijke manier biedt om contact op te nemen, vergroot de kans op meer interesse om te solliciteren.
Laagdrempelig contact is belangrijk omdat…
…het voor kandidaten niet voelt als solliciteren
In een wereld waarin vrijwel alles op onze telefoon binnen handbereik is, cv’s praktisch gelijk zijn aan LinkedIn-profielen en motivatiebrieven als tijdrovend worden ervaren, hebben kandidaten behoefte aan een ander sollicitatieproces dan voorheen.
Uit cijfers uit een onderzoek van Intelligence Group (2023) blijkt dat:
- 81% van de kandidaten het sollicitatieproces als tijdrovend en inefficiënt ervaart.
Het opstellen van een cv, het schrijven van een motivatiebrief, het zoeken naar en reageren op vacatures kost veel tijd. Zeker als dit allemaal al van je verlangd wordt vóórdat je zeker weet dat het bedrijf en de vacature bij je past.
- 71% het sollicitatieproces eenrichtingsverkeer vindt.
Bij de ouderwetse manier van solliciteren heeft de kandidaat weinig inspraak in het proces. Daarbij komt dat als je gevraagd wordt om een cv en motivatiebrief te uploaden, dit maar weinig kans biedt om jezelf écht te onderscheiden.
- 65% van de kandidaten het proces onpersoonlijk vindt.
Papier is beperkt. Het traditionele cv en de motivatiebrief ook: het geeft de kandidaat weinig kans om een écht persoonlijke indruk achter te laten. Doordat de arbeidsmarkt de afgelopen jaren veranderd is, willen kandidaten niet urenlang bezig zijn met het opstellen van een cv, het schrijven van een motivatiebrief en het reageren op vacatures. Ze willen snel en gemakkelijk weten of er een match is met het bedrijf.
…kandidaten niet met onbeantwoorde vragen blijven zitten
Als kandidaten interesse hebben in een vacature, hebben ze vaak nog vragen. Vergelijk het met een datingsite: op basis van een profiel alleen weet je niet of er een klik is. Door het gesprek aan te gaan wordt duidelijk of er een match is. Voor kandidaten is dit niet anders. Ze willen meer weten over het bedrijf, de functie en de arbeidsvoorwaarden om te bepalen of er een wederzijdse match is.
Zorg daarom dat je vragen snel beantwoordt, eventuele drempels wegneemt en verkeerde aannames voorkomt.
… je geïnteresseerde kandidaten niet wilt laten lopen
Als iemand je website bezoekt heeft hij of zij al interesse getoond in je bedrijf. Het is daarom belangrijk om deze bezoekers zo goed mogelijk te informeren en te begeleiden in hun zoektocht naar een baan. Door laagdrempelig contact te faciliteren, kun je ze helpen om die baan bij jóu te verkennen. En om snel te beoordelen of er een match tussen jullie is.
Zó activeer je laagdrempelig contact op je website
Er zijn verschillende manieren om contactmomenten laagdrempeliger te maken. Bijvoorbeeld:
- Plaats een live chat functionaliteit, bijvoorbeeld een WhatsApp-button op je website. Nodig bezoekers uit om vragen te stellen aan één van de medewerkers van HR of de desbetreffende afdeling – misschien wel je toekomstige collega’s! -.
- Gebruik contactformulieren niet alleen op je website, maar ook in advertenties. Kandidaten hoeven dan niet door te klikken naar je website, en kunnen direct een reactie achterlaten.
- Bouw persoonlijke relaties met kandidaten via social media. Integreer deze kanalen op je website en moedig bezoekers aan op deze manier contact met je op te nemen.
Laagdrempelig contact is belangrijk om in de huidige krappe arbeidsmarkt de juiste kandidaten te vinden. En wanneer je eenmaal contact hebt kun je jouw talentpool uitbreiden, kandidaten sneller helpen en warme contacten opbouwen.