Zo maak je van jouw recruitmentsite, ATS en RMA een krachtige recruitment machine cover

Een recruitmentsite? Check. Een ATS waarin je alles netjes bijhoudt? Ook geregeld. En misschien heb je zelfs al stappen gezet met recruitment marketing automation (RMA). Maar toch loop je tegen de bekende recruitment uitdagingen aan. Herkenbaar? In het webinar dat MrWork samen met PADDAP gaf, werd duidelijk dat de synergie tussen je recruitmentsite, je ATS en RMA cruciaal is om deze uitdagingen te tackelen. Als deze drie systemen écht samenwerken, ontstaat er een krachtige recruitment machine die kandidaten aantrekt, verleidt én bindt.

3 struikelblokken voor iedere recruiter

Het bleek al uit het MrWork RMA Trends Rapport en ook tijdens het webinar met PADDAP komt het nog eens naar voren. Recruiters lopen vrijwel allemaal tegen dezelfde uitdagingen aan. Of je nou werkt bij een corporate of scale-up, bij een directe werkgever of een recruitment bureau, de meest genoemde pijnpunten in recruitment zijn:

  1. Je krijgt te weinig (relevant) verkeer op je recruitmentsite
  2. Bezoekers haken af zonder te solliciteren
  3. Het ontbreekt aan een efficiënte opvolging van kandidaten en heractivatie van talentpools

RMA + recruitmentsite + ATS = de winnende formule

De oplossing zit hem niet in het toevoegen van nog een tool of het kiezen van een andere aanpak. Het zit hem in de synergie tussen je werken-bij site, ATS en RMA. Dat zijn de 3 schakels die – als je ze slim samen laat werken – het werk voor jou als recruiter een stuk makkelijker en leuker maken.

  • Je recruitmentsite is de plek waar je werkgeversmerk tot leven komt en waar bezoekers converteren tot kandidaten.
  • Je ATS is de centrale database waar je sollicitaties, talentpools en processen beheert.
  • Met RMA breng je alles in beweging: je trekt kandidaten aan, legt het eerste contact, volgt ze automatisch op en blijft in gesprek – ook als ze (nog) niet solliciteren.

1. Meer relevant verkeer naar je site? Pak de regie met RMA

Je recruitmentsite is jouw online etalage. De plek waar je jouw verhaal vertelt, actuele vacatures toont en kandidaten motiveert om te solliciteren. Maar dan moet jouw doelgroep je website wel weten te vinden. Met die eerste stap worstelen veel organisaties. Want hoe zorg je dat jouw verhaal opvalt tussen alle andere geluiden online?

Dit gaat vaak mis:

  • Je richt je alleen op actieve baanzoekers door vacatures te promoten op jobboards, zoals Indeed. Het aandeel actieve baanzoekers is nog altijd klein (13,5% in Q1 2025, Intelligence Group) en dus mis je hiermee een heel groot deel van je doelgroep.
  • Je hebt geen tools of expertise om zelf campagnes op te zetten en te optimaliseren.
  • Advertenties pushen vooral vacatures, terwijl je doelgroep jou nog niet (goed) kent als werkgever en dus nog niet geneigd is om door te klikken en te reageren.

RMA helpt om dat anders aan te pakken, namelijk met slimme campagnes via de juiste kanalen, op het juiste moment. En belangrijker nog: met een duidelijke funnel die mensen stap voor stap meeneemt in hun oriëntatieproces. Niet iedereen is klaar om meteen te reageren en dat hoeft ook niet. Met full-funnel campagnes creëer je touchpoints in de gehele candidate journey, word je top-of-mind als werkgever en met retargeting leid je geïnteresseerden steeds weer naar nieuwe content op je recruitmentsite. Dan volgt die sollicitatie vanzelf.

2. Meer conversie op je site? Een mix van branding, UX en soft conversions

De motor is gestart: met RMA is het bezoek op je recruitmentsite goed voor elkaar. Maar nu wil je op stoom komen en sollicitaties ontvangen. Met conversiecijfers van enkele procenten is dat waar het regelmatig stokt. Hoe los je dat op?

  • Vertel jouw unieke verhaal. Waarom zou iemand bij jullie organisatie willen werken? Of via jouw bureau bemiddeld willen worden? Wat maakt jullie anders dan de rest? Laat dat door je medewerkers vertellen, het liefst aan de hand van een creatief concept. Thijs van den Berg, co-founder van PADDAP, vertelt tijdens het webinar: “We zien veel clichés voorbij komen op recruitmensites. Bijvoorbeeld een recruitment bureau dat aangeeft dat zij écht luisteren en voor de lange termijn gaan. Vermijd dat soort open deuren, maak je beloftes concreet. Dat is vele malen krachtiger.”
  • Een feilloze gebruikerservaring. Ook technisch wil je dat alles klopt. Denk aan een site die snel laadt, prettig werkt op mobiel en een strakke sollicitatieflow biedt zonder gedoe. Met een sticky sollicitatiebutton (die mee scrollt) maak je het kandidaten nog makkelijker en vergroot je de kans op conversie.
  • Gebruik soft conversions. Hoe goed je ook optimaliseert voor conversie, mensen hebben simpelweg tijd nodig. Ze willen het nog eens laten bezinken, hebben nog een vraag of twijfelen over de juiste vervolgstap in hun carrière. Zorg dat je deze kandidaten niet verliest door soft conversions aan te bieden. Denk daarbij aan een WhatsApp pop-up of het aanmaken van een job alert.

“Wij vinden dat je altijd – waar je ook bent op de site – binnen 3 klikken een sollicitatie moet kunnen indienen op een recruitmentsite.” – Thijs van den Berg, PADDAP

3. Altijd in gesprek zijn met kandidaten? Automatiseer en personaliseer communicatie

De eerste 2 uitdagingen heb je getackeld, maar dan volgt het proces na de sollicitatie. Ook daar ervaren veel organisaties uitdagingen. Recruiters screenen kandidaten vaak handmatig, waardoor ze een flinke workload hebben en het lang duurt voordat kandidaten iets horen. Actief solliciterende kandidaten doen dat vaak niet bij één partij tegelijk, dus als jij te lang wacht met reageren, dan is de kandidaat al in gesprek met je concurrent.

Snelheid in de opvolging is dus essentieel. Laat je daarbij helpen door RMA en AI. Met deze tooling automatiseer je het beantwoorden van vragen, het begeleiden van kandidaten in hun proces en de pre-screening. Allemaal gepersonaliseerd, want met een AI Recruitment Assistant creëer je geen statische chatbot, maar een digitale collega die context begrijpt en zich aanpast aan de kandidaat.

Dat geldt trouwens ook voor alle interessante kandidaten die je al eens hebt gesproken. Denk aan referrals, oud-collega’s, silver medalists of mensen die je ontmoette op een event. Zorg dat het contact niet verwatert, maar blijf top-of-mind. Door deze talentpools uit je ATS te koppelen aan automatische communicatieflows in je RMA platform, blijf je op een slimme en persoonlijke manier met hen in gesprek.

Martin de Ruiter, CCO bij MrWork, maakt een belangrijke kanttekening tijdens het webinar: “Personaliseer deze communicatie per kandidaat(groep). Vermoei mensen niet met ‘one size fits all’ content, want daar bereik je eerder het tegenovergestelde mee. Wees relevant, alleen dan bouw je een band op met jouw kandidaten van morgen.”

De kracht van synergie

Een goede recruitmentsite, een betrouwbaar ATS en slimme marketing automation zijn afzonderlijk waardevol, maar samen vormen ze een recruitment machine die nooit stilstaat. Organisaties die deze geïntegreerde aanpak omarmen, zien hun resultaten aanzienlijk verbeteren.

  • 2 tot 3 keer meer conversie op de website
  • 80% minder mediabudget nodig voor hetzelfde aantal reacties
  • 80% tijdbesparing in het recruitment proces
  • Meer grip en inzicht in data en ROI

Met deze toekomstbestendige strategie ben je altijd in gesprek met de juiste talenten!

Misschien heb je bij het lezen al ideeën gekregen over hoe jouw recruitment machine soepeler kan gaan draaien. Of je vraagt je juist af: hoe begin ik hieraan? In het webinar met PADDAP en MrWork delen we heldere inzichten, voorbeelden en antwoorden op veelgestelde vragen. Terugkijken kan gewoon. Liever even sparren over jouw situatie? We denken graag met je mee.

Ook interessant