Jouw campagnes draaien, de database zit vol contacten, maar de reacties blijven uit. Herkenbaar? Voor veel recruitment bureaus en staffers zit de crux in conversie. Want bereik is leuk, maar daar vul je nog geen vacatures mee. Gelukkig zijn er slimme manieren om meer kandidaten in beweging te krijgen. In dit blog laten we zien hoe je dit aanpakt en wat het doet voor je kandidaat conversie. Soms zie je die dan ineens keer 4 gaan!
Snelle samenvatting
Veel recruitment bureaus en staffers halen nog te weinig rendement uit hun campagnes en database, omdat de conversie achterblijft. Reacties blijven uit, kandidaten haken af of worden weggekaapt door concurrenten. Met slimme tactieken zoals laagdrempelig solliciteren, automatische opvolging en gepersonaliseerde communicatie met je talentpool kun je dit doorbreken. Bureaus die dit goed aanpakken, zien hun conversie verdubbelen of zelfs verviervoudigen. De tools en technieken zijn er al, het is aan jou om ze slim te gebruiken en meer kandidaten in beweging te krijgen.
Conversie als bottleneck
Veel recruiters weten precies welke kanalen ze moeten inzetten om hun doelgroep te bereiken, maar de vervolgstap (conversieoptimalisatie) blijft vaak een black box. Hoe krijg je kandidaten zover dat ze daadwerkelijk in actie komen en reageren op een vacature of sollicitatieproces instappen? Dat is andere koek. Voor staffing- en recruitment bureaus is een te lage kandidaat conversie zelfs challenge nummer 1, zo blijkt uit het MrWork RMA Trends Rapport 2025.
Gelukkig zijn er methoden waarmee je die conversie flink kunt stuwen. Soms wel verviervoudigen! Op basis van klantervaringen en onderzoeksresultaten zetten we de beste conversieboosters voor recruitment bureaus en staffers op een rij.
1. Laagdrempelig solliciteren
Verplicht je het uploaden van een cv bij het solliciteren? Of vraag je om een motivatiebrief te schrijven? Dit werkte jaren geleden misschien prima, maar nu zijn dit elementen die je conversie om zeep helpen. In een arbeidsmarkt waar actieve sollicitanten schaars zijn, is één ding cruciaal: reageren moet snel en makkelijk zijn. Daarom kiezen steeds meer werkgevers en bureaus voor soft conversions: een eenvoudige en snelle actie, denk aan een WhatsAppje, een ‘bel mij terug button’ of een leadformulier op de socials, om het gesprek te starten.
Harm van Wichen van Job Personeelsmakelaar ziet het effect van laagdrempelige reactiemogelijkheden dagelijks: “Onze doelgroep (technische vakmensen in uitvoerende rollen) is zeer actief op WhatsApp en reageert sneller via dat kanaal. Het scheelt bovendien een hoop heen-en-weer gebel, want mensen nemen de telefoon tegenwoordig toch minder vaak op. Via WhatsApp zien we een veel hogere conversie dan via e-mail.”
Ook andere bureaus zien de conversie snel klimmen door de drempel te verlagen. Bij een MrWork klant steeg de conversie op de werken-bij site van 2% naar 5%, simpelweg door soft conversions toe te voegen. En dat heeft direct impact op de hele funnel: omdat er meer inbound leads binnenkomen, richten sourcers zich bij deze organisatie op opvolging in plaats van koud benaderen.
Kortom: hoe makkelijker je het maakt om te reageren, hoe meer kandidaten je spreekt. Begin liever met een laagdrempelige kennismaking en kijk daarna of het een match is.

“Dankzij onze recruitment campagne met laagdrempelig reageren krijgen we tientallen reacties per dag binnen. Meer dan 80% daarvan valt binnen onze doelgroep. Zo levert deze campagne ons nu veruit de grootste stroom aan kandidaten op, meer dan andere kanalen die we al langer gebruiken.”
– Max Sips, oprichter Port of Opportunities
2. Minimaliseer uitval door snelheid
Snel reageren maakt het verschil tussen een plaatsing en een gemiste kans. Duurt het te lang voordat je een gesprek inplant? Dan ben je 4 van de 10 kandidaten alweer kwijt.

“In de huidige arbeidsmarkt draait alles om snelheid, want als je te laat reageert, dan is de kandidaat al in gesprek met een ander.”
– Soeraja Baars, Triade Vitree
Meer plaatsingen realiseren is dus onlosmakelijk verbonden met snelheid in het proces. Hoe zorg je ervoor dat je er altijd bovenop zit? Zelfs op momenten dat recruiters even offline zijn? Met automatische opvolging en kwalificatie! Door kandidaten geautomatiseerd vragen te stellen over hun beschikbaarheid, werkervaring of certificaten haal je snel de krenten uit de pap. Voeg je hier ook nog AI aan toe, dan beantwoordt jouw digitale collega zelfs vragen van kandidaten en pakt hij de vervolgacties na kwalificatie op. Sneller dan dat wordt het niet!
Bijkomend voordeel: het is voor jou als recruiter veel efficiënter. Met automatische kwalificatie heb je als recruiter minder handmatig werk en kun je je richten op waardevolle interacties. Een staffing bureau uit de MrWork-klantenkring realiseerde zelfs een tijdsbesparing van 90% door deze automations.
3. Blijf top-of-mind bij je talentpool
Veel bureaus focussen op het aantrekken van nieuwe kandidaten. Logisch, want daar zie je een concreet resultaat van je inspanningen. Maar in het eigen ATS schuilt meestal minstens zo’n waardevolle goudmijn aan kandidaten. Kandidaten die ooit hebben gesolliciteerd, benaderd zijn of interesse toonden, maar het toen net niet zijn geworden. De enige uitdaging: je hebt geen idee of ze nu openstaan voor iets nieuws, of hun gegevens nog actueel zijn en hoe je opnieuw contact legt. Het waren ‘warme contacten’, maar je hebt ze laten afkoelen. Zonde!
Hoe voorkom je dat je uit beeld verdwijnt bij deze kandidaten? Door in gesprek te blijven. Het liefst zonder dat dit veel handmatig werk vraagt. Dat is waar recruitment marketing automation je bij helpt. Zoals Harm van Wichen van Job Personeelsmakelaar zegt: “Met RMA kun je geautomatiseerde berichten sturen naar je talentpools. Als je zorgt dat deze berichten relevante content bevatten – afgestemd op de behoeften van je doelgroep – dan bouw je aan een talentpool met betrokken kandidaten. En dat is goud waard, want die kandidaten zijn nog niet benaderd door je concurrenten.”
Het heractiveren van je database levert niet van de ene op de andere dag 10 sollicitaties op, maar het maakt je wel veel minder afhankelijk van dure jobboards en tijdrovende sourcing. En als jouw ideale kandidaat dan ineens openstaat voor een volgende stap? Dan weet jij hem als eerste voor te stellen bij een opdrachtgever, lang voordat de concurrentie aan de deur klopt.
Conversie is waar je de winst pakt
Recruitment draait allang niet meer alleen om bereik. Het gaat erom wat je met die aandacht doet. Als je nu inzet op conversie, met laagdrempelig reageren, razendsnelle opvolging en blijvend contact met talent, zitten morgen de beste kandidaten bij jou aan tafel. Het mooie is: de tools en technieken zijn er al. Je hoeft ze alleen maar slim te gebruiken.