Recruitment verandert razendsnel. Van arbeidsmarktkrapte en stijgende lonen tot technologische innovaties en de inzet van AI. Ook nieuwe generaties met hun eigen verwachtingen op de arbeidsmarkt zorgen voor nieuwe dynamiek.
Hoe gaan organisaties hiermee om? Welke strategieën werken in de praktijk? En welke rol speelt recruitment marketing automation en AI hierin? Daar willen wij samen met jou antwoorden op vinden.
Als recruitment software specialist spreken wij dagelijks recruiters, arbeidsmarktcommunicatie adviseurs, recruitment marketeers, bureau recruiters en recruitment managers. We zien uitdagingen, succesverhalen en slimme oplossingen – en geloven dat kennis delen de sleutel is tot vooruitgang. Daarom starten we opnieuw ons jaarlijkse onderzoek: het Recruitment Marketing Automation & AI Trends Onderzoek 2026.
Waarom meedoen?
- ⏱ Het kost je slechts 5 minuten
- 📊 Begin 2026 ontvang jij als eerste het RMA & AI Trends Rapport 2026
- 💡 Je krijgt inzicht in uitdagingen, kansen en best practices van vakgenoten
- 🛠 Handige grafieken, tabellen en learnings voor jouw eigen business cases
Resultaten in het RMA & AI Trends Rapport 2026
Begin 2026 zullen we de onderzoeksresultaten publiceren en verspreiden. Zo kun je de inzichten raadplegen op onze website, kun je slides downloaden met grafieken en tabellen om te gebruiken in eigen documenten, zoals business cases, en lichten we de resultaten toe in een webinar.
Door data over groei en recruitment succes te koppelen aan de recruitment strategieën van deze organisaties, wordt duidelijk wat de way to go is in het huidige recruitment landschap. In het RMA & AI Trends Rapport 2026 krijg jij inzicht in de best practices rondom recruitment, recruitment marketing en de inzet van technologie hierbij. Doe er je voordeel mee!
Over het RMA & AI Trends Onderzoek 2026
We voeren dit onderzoek jaarlijks uit onder organisaties in Nederland en België. Van klein tot groot en van non-profit tot high-tech werkgevers, elk type organisatie is vertegenwoordigd. Ook recruitment bureaus, uitzendorganisaties en intermediairs nodigen we van harte uit om deel te nemen aan het onderzoek.
Uiteraard zijn je antwoorden volledig anoniem en worden deze op een geaggregeerde manier weergegeven. Je reactie wordt enkel voor dit onderzoek en in de bijbehorende communicatie (o.a. in rapportage en webinar) gebruikt.
Het onderzoek bestaat uit een vragenlijst met onder andere stellingen waarbij jij kunt aangeven in hoeverre dit van toepassing is binnen jouw organisatie. Denk daarbij aan jouw visie op recruitment uitdagingen, prioriteiten en kansen.
Benieuwd naar de resultaten van vorig jaar? Bekijk hier het RMA Trends Rapport 2025.