Kandidaat verwachtingen vs. recruiters realiteit: hoe je dit gat dicht met personalisatie en AI cover

De verwachtingen van kandidaten veranderen razendsnel en recruiters moeten mee. Kandidaten willen snelle informatie, persoonlijk contact en communicatie op hun voorwaarden. Tegelijkertijd staan recruiters onder druk. Hoe voldoe je aan die torenhoge verwachtingen met beperkte tijd en middelen? Tijdens het gezamenlijke webinar van MrWork en Carerix bleek dat personalisatie en AI de sleutel vormen om dit groeiende gat te overbruggen. In dit artikel lees je hoe je met slimme, geïntegreerde software niet alleen de ervaring van kandidaten verbetert, maar ook het werk van recruiters efficiënter en effectiever maakt.

Dit verwachten kandidaten van jou

Met de blijvende krapte op de arbeidsmarkt en de opkomst van AI en andere tooling veranderen de verwachtingen van kandidaten in het recruitment proces. In het gezamenlijke webinar van MrWork en Carerix over de candidate experience revolutie hebben Erik en Arco onderzoeksresultaten over de candidate experience gecombineerd met de uitkomsten van de Stand van Werven 2025 en het MrWork RMA Trends Rapport. Daardoor zien zij dat de verwachtingen van kandidaten voor veel recruiters uitdagend zijn.

  1. Kandidaten willen snel en op elk moment toegang tot de juiste informatie. Dat stopt niet in het weekend of in de avonden. Tegelijkertijd is de werkdruk van recruiters erg hoog en hebben ze weinig tijd voor persoonlijk contact om zo die informatie te verstrekken.
  2. Kandidaten willen persoonlijke communicatie. Stuur je een standaard mailtje? Dan is het al snel einde verhaal. Recruiters willen hier graag in mee, maar velen beschikken niet over de juiste tooling om aan deze verwachting te kunnen voldoen.
  3. Werkgevers leren hun kandidaten pas kennen als ze reageren op een vacature. Tot dat moment blijft een kandidaat in de anonimiteit. Als je al eerder gegevens kunt verzamelen van kandidaten, dan kun je het contact rustig opbouwen en sollicitatiegedrag voorspellen, waardoor de concurrent er niet met de beste mensen vandoor gaat.
  4. De bereidheid tot solliciteren is nog altijd historisch laag, terwijl recruiters een hoog tempo nodig hebben om hun vacatures binnen afzienbare tijd te vervullen.
  5. Kandidaten willen communiceren via kanalen die ze normaliter ook gebruiken. Denk aan WhatsApp of social media. Tegelijkertijd zijn veel recruitment processen en -systemen nog altijd gebouwd rondom telefonisch contact en e-mailverkeer.

Met personalisatie dicht je deze gaten

Er zitten dus best wat gaps tussen de verwachtingen van kandidaten en de mogelijkheden van recruiters. Met personalisatie breng je de candidate experience naar nieuwe hoogten én ondersteun je recruiters. Om ervoor te zorgen dat recruiters niet nóg meer op hun bordje krijgen – contact onderhouden met kandidaten vraagt immers tijd als je dit handmatig doet – zet je slimme tooling in.

Er zijn al diverse oplossingen in recruitment land, maar dit zijn vaak statische oplossingen die slechts één deel van het proces oplossen. Nu de ontwikkeling van AI verder is, ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Een Recruitment AI Assistant is ideaal om je aan te passen aan de veranderende kandidaat verwachtingen én de recruiter experience te verbeteren.

Met AI personaliseren en je conversie boosten – praktijkvoorbeelden

In het webinar over de candidate experience revolutie laten Erik en Arco voorbeelden uit de praktijk zien. Hoe voldoe je aan de kandidaat verwachtingen door personalisatie en AI in te zetten?

Begeleid je kandidaat naar de best passende vacature

Grote corporates of staffing bureaus hebben vaak een lange lijst aan vacatures online staan. Zie dan als kandidaat maar eens de juiste vacature voor jou te vinden! Het gevolg van een overload aan aanbod? Kandidaten haken af.

Met een Recruitment AI Assistant los je dit op. Kandidaten kunnen een gesprek starten met de assistent en via enkele vragen (die je zelf bepaalt) en antwoorden schotelt de AI Assistant de best passende vacature voor. Specifiek voor die kandidaat. Vervolgens kan de digitale assistent vragen of de kandidaat wil solliciteren en de sollicitatie direct afhandelen. Zo wordt de kandidaat 24/7 op een persoonlijke manier in zijn informatiebehoefte voorzien, stijgt de conversie (want: minder afhakers) en heeft de recruiter er geen omkijken naar. Drie keer winst!

Pre-screening van kandidaten inclusief vervolgactie

Om de drempel tot solliciteren te verlagen worden regelmatig leadformulieren op Meta of Linkedin ingezet. Helaas komt daarop ook veel ruis binnen. Kandidaten die niet meer reageren, foutieve gegevens invullen of geen idee hebben waarvoor ze eigenlijk het formulier hebben ingevuld, veel recruiters worstelen er dagelijks mee. Op deze manier kost de opvolging namelijk veel tijd. Soms zelfs zoveel dat het ertoe leidt dat werkgevers afstappen van deze laagdrempelige sollicitatiemethode…

Maar dan mis je misschien ook die kandidaten die wél heel goed bij je organisatie en de vacature passen, maar de stap naar een traditionele sollicitatie te groot vinden. Door een Recruitment AI Assistant de pre-screening van kandidaten te laten doen, voorkom je ruis en vervuiling van je ATS en hoeven recruiters zich enkel nog te focussen op relevante kandidaten.

In de praktijk ziet zo’n proces er als volgt uit:

  1. Kandidaat vult een leadformulier in en een Recruitment AI Assistant wordt gestart.
  2. De AI Assistant checkt of de kandidaat aan de eisen voldoet voor de vacature met vooraf bepaalde kwalificatievragen.
  3. Afhankelijk van de reactie van de kandidaat, zet de Recruitment AI Assistant een vervolgstap.
    1. Groen licht na de pre-screening? De Recruitment AI Assistant plant een telefonische afspraak in tussen de recruiter en kandidaat. De assistent bevestigt deze afspraak, bijvoorbeeld per e-mail.
    2. Twijfelt de Recruitment AI Assistant aan de geschiktheid van de kandidaat, dan zet hij het gesprek door naar een recruiter.
    3. Voldoet de kandidaat niet helemaal, dan verwijst de Recruitment AI Assistant de kandidaat door naar andere relevante vacatures en/of vraagt hij de kandidaat of deze een job alert aan wilt maken voor toekomstige kansen.
  4. De Recruitment AI Assistant verwerkt de informatie in de MrWork Inbox en het gekoppelde ATS, zoals Carerix.

Het grote verschil met chatbots

Zo’n AI Assistant is niet hetzelfde als een chatbot. Waar een chatbot een statische dialoog voert met vooraf vastgestelde vragen en antwoorden, kan een AI Assistant zich aanpassen aan de kandidaat en het gesprek. De AI Assistant interpreteert antwoorden van de kandidaat, ook als deze afwijken van de verwachting. Er is geen script zoals bij een chatbot.

Daarnaast verwerkt een AI Assistant ook vervolgacties, zoals het aanmaken van een kandidaatprofiel in het ATS of het inplannen van afspraken.

Een gestroomlijnd proces voor kandidaten én recruiters

Kortom, met de juiste tooling kun je goed meebewegen met de huidige verwachtingen van kandidaten. Door vervolgens je ATS te koppelen aan een RMA platform met AI Assistant maak je écht meters in efficiëntie. Werkgevers en bureaus die zowel het ATS van Carerix als de RMA software van MrWork gebruiken, zien deze voordelen al. De kandidaten die zij aantrekken via recruitment marketing automation, worden direct in het ATS toegevoegd. Met de juiste details, tagging, bestanden, etcetera.

“Je zou kunnen zeggen dat MrWork de motor is voor het recruitment proces en Carerix de manager. Ons platform zorgt voor een constante stroom aan kandidaten, waarna Carerix zorgt voor structuur, opvolging en plaatsing. Ieder systeem doet waar het goed in is.” – Martin de Ruiter, CCO bij MrWork

Klaar voor een betere candidate experience én minder werkdruk?

De kloof tussen kandidaten en recruiters is te overbruggen – als je de juiste technologie slim inzet. Begin klein: kijk waar je nu al kunt personaliseren. En zet AI in als assistent, niet als vervanger. Zo win je aan beide kanten.

Meer lezen over de samenwerking tussen Carerix en MrWork en wat dit jou oplevert? Lees dit artikel of kijk het gezamenlijke webinar terug.

Ook interessant