AI verandert niet alleen het werk van recruiters en marketeers, maar ook de manier waarop werkzoekenden een baan vinden. Met tools als ChatGPT en Gemini train je in no time je eigen ‘sollicitatie-agent’ die voor jou de best passende baan vindt. Hoe zorg je dat jouw organisatie of vacature dan genoemd wordt in de resultaten? Met GEO voor recruitment!
Snelle samenvatting
Steeds meer werkzoekenden gebruiken AI-tools als ChatGPT, Gemini en Perplexity om een nieuwe baan te vinden. In plaats van eindeloos te zoeken, stellen ze een vraag en krijgen ze direct een lijst van passende werkgevers of vacatures. Om daarin genoemd te worden, is GEO (Generative Engine Optimization) essentieel. Waar SEO draait om vindbaarheid in zoekmachines, gaat GEO over herkend en vertrouwd worden door AI. Dat vraagt om een werken-bij site met gestructureerde data en zo min mogelijk JavaScript, content die echt antwoord geeft op de vragen van je doelgroep en unieke verhalen die nergens anders te vinden zijn. Ook externe signalen tellen mee: brand mentions, reviews en medewerkers die hun ervaringen delen. En hoewel de meetbaarheid van GEO nog beperkt is, kun je zelf testen of AI je organisatie noemt en waar kansen liggen. Wie nu investeert in GEO, blijft zichtbaar in een wereld waar AI de oriëntatie van werkzoekenden bepaalt.
AI als oriëntatiebron voor een nieuwe baan
Eindeloos scrollen door vacaturelijsten, jobboards afstruinen, vacatureteksten doorspitten. En dan ontdekken dat de baan niet past. Voor werkzoekenden is dit allesbehalve efficiënt. Daarom oriënteren steeds meer mensen zich via AI-tools op een nieuwe baan.
Met bijvoorbeeld ChatGPT, Perplexity of Gemini is het een fluitje van een cent om een matchende werkgever of vacature te vinden. Je geeft al jouw criteria op en AI doet de rest! Niet gek dat steeds meer mensen deze tools gebruiken om zich te oriënteren op een overstap of de best passende vacatures te vinden.
Volgens cijfers van Intelligence Group gebruikt nu al zo’n 10% van de werkzoekenden en baanwisselaars een AI-tool in hun zoektocht. Bij de leeftijdsgroep onder de 30 jaar is dit zelfs nog hoger. De verwachting is dat dit percentage blijft stijgen en in 2027 al boven de 30% ligt, waardoor AI minimaal een top 5 kanaal wordt.
SEO vs. GEO
Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat je als recruitment marketeer niet enkel met SEO (Search Engine Optimization) bezig moet zijn, maar dat GEO (Generative Engine Optimization – gevonden en genoemd worden door AI) minstens zoveel aandacht verdient. De kern van SEO en GEO is hetzelfde: ervoor zorgen dat jouw organisatie naar boven komt op basis van de (zoek)vraag van een gebruiker.
Tegelijkertijd zijn er grote verschillen. Bij SEO draait het om zoektermen en linkstructuren. Het resultaat van een zoekopdracht is een lijst met sites die aansluiten bij de zoekopdracht. GEO combineert juist content uit verschillende bronnen tot één pasklaar antwoord.
Moet je SEO nu dan helemaal links laten liggen en je volledig storten op GEO? “Nee, GEO is een aanvulling op SEO. Niet in plaats van, maar het komt erbij,” vertelt Karlien Donders (CEO Floyd & Hamilton) tijdens hun webinar over GEO.
“GEO is een aanvulling op SEO. Je doet het niet in plaats van, maar het komt erbij.” – Karlien Donders, CEO Floyd & Hamilton
SEO, GEO & content specialist Chantal Smink ziet ook veel samenhang tussen SEO en GEO: “Ik denk dat je kunt zeggen dat wat je doet voor SEO overeenkomt met wat je moet doen voor GEO. Het gaat dan wel om SEO-nieuwe stijl. Als je SEO nog steeds ziet als keyword onderzoek, teksten rammen en linkbuilden, dan denk ik dat je niet de juiste dingen aan het doen bent. Als je SEO ziet als goede content maken over onderwerpen die leven bij je klant en het opbouwen van een online footprint, dan zit je op het juiste spoor voor GEO.”
5 praktische tips om gevonden te worden via AI
De basis blijft dus: achterhaal de intentie van je doelgroep en zorg dat je hier antwoord op geeft in je content. Om goed opgepikt te worden door AI-tools, focus je op de techniek van je site, de opbouw van je content, brand mentions, testimonials van medewerkers en multimediale content.
1. Techniek: geen JavaScript, wel schema mark-up
Technisch gezien zijn er elementen waar LLM’s (Large Language Models) goed op gaan en die ze minder fijn vinden. Uit een GEO-experiment van Doublesmart blijkt dat AI-crawlers moeite hebben met pagina’s met veel (complexe) JavaScript. Om ervoor te zorgen dat AI-tools jouw content goed begrijpen, wil je dit zo min mogelijk toepassen op je site.
Wat je wél wilt is het structureren van je data. Met schema mark-ups begrijpen zoekmachines en AI veel beter waar je content over gaat. Een belangrijke voor recruitment is het schema jobPosting voor vacatures, maar bijvoorbeeld ook de schema’s Review en FAQ zijn relevant voor recruitmentsites.
Kortom, trek je webbouwer aan het jasje en check of jouw werken-bij site technisch klaar is voor de AI-revolutie.
2. Content: weet wat je doelgroep zoekt en wil weten
Helpful content was al belangrijk, maar voor GEO is het de heilige graal. Helpful content is gemaakt voor de gebruiker – niet volgepropt met zoekwoorden, maar gericht op de vragen van je doelgroep. Denk aan vragen als:
- Hoe ziet de werkdag van een monteur eruit bij bedrijf X?
- Welke opleiding heb ik nodig om als verzorgende aan de slag te kunnen?
- Wat is een passend salaris voor een accountant?
- Welke werkgevers hebben duurzaamheid en inclusiviteit hoog op de agenda staan en hebben administratieve vacatures op dit moment?
Helpful content creëren begint met het achterhalen wat jouw doelgroep bezig houdt, naar welke informatie ze zoeken en wat hen triggert. Als je dit nog niet helder hebt, vraag het dan. Aan je eigen medewerkers, aan sollicitanten. Zij zijn een hele waardevolle bron van input om je content steeds beter aan te laten sluiten op de behoefte.
Let erop dat je een volledig en duidelijk antwoord geeft op de vragen van jouw doelgroep. Houd daarbij sub- en vervolgvragen in gedachten en neem die ook mee in je content. Als iemand bijvoorbeeld aan ChatGPT vraagt wat een passend salaris is voor een accountant, dan wordt de volgende vraag misschien wel wat andere arbeidsvoorwaarden zijn die gebruikelijk zijn in de markt. En daarna komt de vraag welke accountancykantoren nu een vacature hebben met deze arbeidsvoorwaarden. Denk dus verder dan de eerste vraag en richt daar je content op in.
Tot slot: unieke content – die nog nergens anders te vinden is – doet het opvallend goed bij AI-tools. Denk aan het publiceren van eigen onderzoek, het delen van content over jullie jaarlijkse kick-off met het gehele bedrijf of bijvoorbeeld een uitgebreid medewerkersverhaal.
3. Brand mentions in plaats van backlinks
Bij SEO draaide het vooral om het verzamelen van zoveel mogelijk backlinks. Voor AI-tools is dit veel minder van belang, maar ze kijken wel hoe vaak je merk genoemd wordt op externe sites: brand mentions. AI haalt het gros van zijn antwoorden namelijk niet van jouw eigen site, maar uit andere bronnen, zoals onafhankelijke blogs, nieuwssites, Wikipedia, Glassdoor en meer.
Focus je daarom op brand mentions in je GEO-strategie. Wees actief op fora, doe aan PR, ding mee naar titels als Best Workplace en verspreid je vacatures op meerdere kanalen.
4. De mening van medewerkers telt (heel zwaar!)
Employee advocacy – het inzetten van je medewerkers als ambassadeurs – was altijd al veelbelovend, maar met de sterke opkomst van AI kun je niet meer zonder. AI vertrouwt sterk op wat anderen over je zeggen. AI citeert soms zelfs letterlijk uitspraken van medewerkers die ze op LinkedIn delen.
Ook reviews op Glassdoor en Indeed worden bovengemiddeld vaak meegenomen. Kortom, stimuleer je collega’s om online te delen waarom ze graag bij jullie werken. Dat is overigens niet alleen voor GEO een goede zet, maar voor je gehele employer branding!
5. Niet alleen maar tekst
Alhoewel LLM’s onwijs veel tekstuele data gebruiken, bieden andere contentvormen ook toegevoegde waarde. Zo indexeert AI de alt-tekst bij je afbeeldingen en de titels, beschrijvingen en transcripts van je video’s. Daarnaast zijn de nieuwste AI-modellen in staat om audio en video te analyseren. Wat een medewerker vertelt in een video testimonial of een podcast, wordt dus straks ook indexeerbaar voor AI en kan bepalen welk antwoord de tool geeft.
Verspreid je helpful content daarom in diverse vormen: tekst, video, podcast, snippet. You name it! Belangrijk: structureer je content goed door de juiste titels en beschrijvingen toe te voegen, zodat AI de inhoud makkelijk en snel begrijpt.
Hoe meet je GEO-succes?
De meetbaarheid van GEO staat (nog) in de kinderschoenen. Je kunt niet met 1 klik op de knop zien of je genoemd wordt door AI, hoe vaak dan, op welke vraag. Helaas!
Je kunt dit wel zelf testen door vragen in te voeren waarop je gevonden zou willen worden en maandelijks bij te houden of je genoemd wordt, welke informatie wordt gebruikt en naar welke pagina’s wordt verwezen. Dit geeft je direct inzicht in je content gaps – op welke vragen van je doelgroep geef je nu nog geen (goed) antwoord? Tip: Test altijd in incognito of zonder account, anders krijg je gepersonaliseerde resultaten.
Daarnaast kun je bijhouden hoeveel verkeer je naar je website trekt via AI-tools. Kijk vanaf welke bronnen je websitebezoekers komen en trek je conclusies. Omdat je hiermee alleen doorklikken meet en niet hoe vaak je genoemd wordt, geeft het geen compleet beeld helaas. Hopelijk wordt dit alles in de toekomst beter meetbaar.
Aan de slag met GEO als werkgever
AI speelt een steeds grotere rol in de zoektocht naar een baan. Werkgevers en bureaus kunnen simpelweg niet achterblijven. Tijd om een GEO-strategie op te stellen en hiermee aan de slag te gaan. Zodat de beste kandidaten – nu en in de toekomst – bij jou terechtkomen voor hun volgende carrièrestap!




