Journey builder
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Scelerisque bibendum vestibulum magna adipiscing.

Van enkel job marketing naar full funnel recruitment campagnes
Zoals het een innovatieve organisatie met focus op technologische oplossingen betaamt, zocht Royal HaskoningDHV de oplossing al snel in de hoek van software. Daarmee kun je namelijk een flinke efficiëntieslag maken zonder dat je hoeft uit te breiden in het aantal fte. “Ik wilde campagnes kunnen inrichten en laten draaien vanuit één centrale tool, want dat zou me een hoop tijd besparen. Tegelijkertijd wil ik wel zelf aan de knoppen draaien en realtime inzicht hebben in de prestaties van de campagnes. Als je het gehele proces compleet uit handen geeft aan een bureau, dan heb je die realtime inzichten meestal niet en voelt het toch een beetje als een black box waar je je geld in gooit. Ik wilde een tool die mij zou ontzorgen, maar waarbij ik wel ‘in control’ zou zijn. Dat vond ik in MrWork!”
Toen Esmée Maton, werkzaam als Employer Brand en Recruitment Marketeer bij Royal HaskoningDHV, in 2021 in dienst trad, moest recruitment marketing vanaf nul worden opgezet in de organisatie. Tegelijkertijd was (en is) de vraag vanuit de business hoog, want bij vrijwel elke divisie lag er een serieuze recruitment uitdaging. “In de eerste periode deed ik alles zelf. Op elk kanaal moest ik de campagnes aanmaken, monitoren en bijsturen. Ook de technische inrichting, zoals het instellen van pixels en tracking, moest ik zelf inregelen. Het kostte allemaal veel tijd op deze manier,” vertelt Esmée. Daarom ging Esmée al snel op zoek naar methoden om haar werk sneller en makkelijker te kunnen doen om zo – met de beperkte capaciteit – toch in de behoefte van de business te kunnen voorzien.


Royal HaskoningDHV heeft een mooie transformatie doorgemaakt op het gebied van employer branding en recruitment marketing. In eerste instantie zetten ze vooral job campagnes in, omdat men vooral bezig was met het concrete resultaat van elke recruitment investering: sollicitanten. “Sollicitanten zijn natuurlijk een belangrijk resultaat om op te sturen in recruitment marketing campagnes, maar alleen het aantal sollicitanten meten is niet de heilige graal. Zichtbaar zijn en je werkgeversmerk opbouwen zorgt er – zeker op de lange termijn – voor dat je campagnes steeds succesvoller worden, ook in het aantal sollicitanten. Daarom ben ik steeds meer full funnel recruitment campagne met een awareness-, consideration- en action-fase gaan inzetten. Stap voor stap heb ik het management en HR meegenomen in het belang van employer branding en het effect van full funnel campagnes. Het is heel tof om te zien dat die bewustwording intern groeit en we steeds meer inzetten op onze bekendheid en ons verhaal als werkgever. Naast conversiegerichte campagnes uiteraard,” vertelt Esmée.