Kennis

Hoe voeg je de conversation fase toe aan je recruitment strategie?

Blog

In veel sectoren is de sollicitatie bereidheid laag. Dat is niet heel gek natuurlijk. We leven in een onzekere tijd en veel mensen koesteren wat ze momenteel hebben. Zeker in de Zorg, IT en Finance zien we weinig mensen die overwegen om van baan te wisselen. Toch is er een eenvoudige en laagdrempelige manier om met deze mensen in contact te komen: conversational marketing! In deze blog vertellen we je wat de voordelen zijn en hoe je deze conversation fase effectief kunt inzetten binnen jouw recruitment strategie.

Met conversational marketing geef je potentiële kandidaten de kans om op een heel eenvoudige manier in contact te komen met jouw organisatie. Nog voordat solliciteren überhaupt ter sprake is gekomen. Komen ze bijvoorbeeld in aanraking met content van jouw organisatie en hebben ze een vraag? Wanneer je ze een chatmogelijkheid geeft, kan er direct een dialoog opgestart worden. Het inrichten is eenvoudig. Vermeld in je content een link. En dan niet naar een website, maar direct naar een chatmogelijkheid. Bijvoorbeeld WhatsApp of Facebook Messenger en het gesprek met je doelgroep kan beginnen. Kanalen die veel mensen al op hun smartphone hebben staan. Lekker laagdrempelig.

Inspelen op behoeften

Voor je potentiële kandidaten heeft dit veel voordelen. Er kan informatie ingewonnen worden zonder er actief naar op zoek te moeten gaan, er kan gechat worden met een recruiter maar ook met een medewerker. Het inzetten van een zogeheten ambassadeur om vragen te beantwoorden kan zeer goed uitpakken. Vakinhoudelijke vragen van potentiële kandidaten zijn niet altijd te beantwoorden door een recruiter. Maar vaak wel iemand die een soortgelijke functie bekleedt als de potentiële kandidaat. Op een simpele manier ‘levelen’ met je kandidaat is een eenvoudige, maar zeer doeltreffende manier om in te spelen op de behoeften van je doelgroep.

Gemak dient de mens

Daarnaast speelt conversational marketing ook heel handig in op het elimineren van obstakels voor de kandidaat. De kans is erg groot dat je doelgroep de meeste tijd online doorbrengt op een smartphone. Het is ook heel aannemelijk dat kandidaten op een smartphone in aanraking komen met je vacature. Maar wie heeft een cv of een motivatiebrief op zijn telefoon staan? Inderdaad, bijna niemand. Door het contact te leggen met een chatfunctie heb je de kans om informatie te bieden, maar ook om iemand te enthousiasmeren. En hiermee maak je stap een stuk kleiner om in een later stadium alsnog dat cv en die motivatiebrief op te sturen.

Waardevolle data binnen handbereik

Maar uiteraard kent conversational marketing ook veel voordelen voor jouw organisatie. Door een chatfunctie aan te bieden, leer je al in een heel vroeg stadium je kandidaten kennen. Door de dialoog aan te gaan, heb je de kans om te ontdekken of er sprake is van een cultural fit. Past deze kandidaat bij jouw organisatie? Daarnaast krijg je waardevolle data in handen. Wanneer kandidaten een chat starten geven ze automatisch een data consent. Data als naam, leeftijd en contactgegevens kunnen daarom opgenomen worden in een talentpool vol warme leads. Ideaal voor jouw recruiters om op een later moment opvolging aan te geven! Zeker wanneer het lastig blijkt te zijn om kandidaten te vinden die aan solliciteren denken.

Een enorme workload?

Een logische vraag is natuurlijk of het chatten met potentiële kandidaten niet een negatief effect heeft op je workload. Dat probleem is eenvoudig te tackelen met verwachtingsmanagement. Jij hebt namelijk zelf de mogelijkheid om aan de voorkant te communiceren wat de verwachte reactietijd is. Dat betekent dus dat je echt niet binnen 5 minuten een volledig antwoord hoeft op te lepelen. Sterker nog, een reactie binnen 24 uur is heel gangbaar. Bovendien is het ook mogelijk om een chatbot in te zetten om de eerste vragen af te vangen. Zo start je de dialoog, maar hoef je niet direct te handelen. En houd je zelf de regie in handen zonder de workload onnodig te verhogen. Easy does it!

Een voorbeeld van conversational marketing? Komt ie: wil je meer weten over conversational marketing? Stuur dan gerust een appje naar Tom Pruysen op +316 37 56 31 59. Simpel toch?

Plan een gratis demo in bij Mees
Plan een demo in