Kennis

Hoe trek je nieuw talent aan in een krappe arbeidsmarkt?

Blog
Het nieuws staat er tegenwoordig vol mee; de arbeidsmarkt is oververhit. Door de toenemende krapte zijn steeds meer bedrijven dringend op zoek zijn naar nieuwe manieren om vacatures op te vullen. Sollicitaties blijven echter in veel gevallen uit en recruiters zitten met de handen in het haar. De conclusie is dan al snel: ‘er is niemand op zoek naar een (nieuwe) baan’. Maar is dat ook echt zo en wat kan je doen om toch nieuw talent te werven?

In het eerste deel van deze tweedelige blogserie nemen we je mee in de huidige situatie op de arbeidsmarkt en geven we je tips om toch nieuw talent aan te trekken terwijl de concurrentie moordend is.


Steeds meer beweging op de arbeidsmarkt

Met de huidige spanning op de arbeidsmarkt denken mensen al snel dat er geen mensen beschikbaar zijn. Als we naar de trend in de markt kijken, blijkt echter het tegenovergestelde waar. Uit onderzoek van Intelligence Group blijkt dat er nog nooit zoveel mensen van baan veranderden als in het tweede kwartaal van 2022. Het is dus niet zo dat mensen niet meer op zoek zijn naar een baan, ze solliciteren gewoon minder. Waar je eerst gemiddeld 10 sollicitaties op een vacature ontving, zijn dat er nu maximaal 2. En dat maakt het opvullen van je vacatures een grote uitdaging.

Potentieel talent blijft anoniem

Het hoeft echter geen probleem te zijn. Met een sterk employer brand, een professionele recruitment marketing aanpak en de juiste software kan je nog steeds mensen werven. Alleen het aantal (klassieke) sollicitaties is drastisch afgenomen. Mensen hebben geen zin meer om ‘ouderwets’ een CV op te stellen en een uitgebreide motivatiebrief te schrijven. Ze willen met 1 klik op de knop contact kunnen opnemen, het liefst met zo min mogelijk gedoe. Veel recruiters hebben hun sollicitatieproces nog niet aangepast op deze verandering in de markt. Daarmee raken ze veel geïnteresseerde mensen aan de voorkant (pre-apply) al kwijt. Je weet niet wie ze zijn en waarom ze niet hebben gesolliciteerd. Je verliest ze uit het oog en je kan ze niet nurturen en motiveren om toch te solliciteren.

Kansen blijven onbenut

Dat betekent dat er grote kansen liggen met een creatieve en/of innovatieve aanpak. Bij veel bedrijven komen er namelijk nog genoeg mensen op de werken-bij of career website. Mensen die interesse hebben in de organisatie, maar – om wat voor reden dan ook – niet solliciteren. Een gemiste kans. Eentje die je in deze krappe arbeidsmarkt kan inzetten om meer kandidaten te werven. Wist je bijvoorbeeld dat maar liefst 97-99% van de bezoekers op een werken-bij website niet solliciteert? En dat uiteindelijk slechts 10% van de sollicitanten wordt aangenomen? Dat zijn bizarre cijfers, want dat betekent dat je met 99.7% van de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw organisatie niets doet. Maar hoe pak je dit aan?

Blijf de concurrentie voor

Het aantrekken van nieuw talent in de huidige arbeidsmarkt is niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk. Hieronder hebben we drie tips voor je neergezet die je helpen om in een krappe arbeidsmarkt je concurrentie voor te blijven.

1. Investeer in een recruitment marketing strategie

Een goede marketingstrategie is tegenwoordig niet meer weg te denken uit je recruitment aanpak. Maar liefst 88% van de mensen op de huidige arbeidsmarkt is latent werkzoekend. Een enorm aantal dus. Om jouw organisatie als werkgever onder de aandacht te brengen van deze grote groep, is het van belang dat je aanwezig bent op de kanalen waar je doelgroepen zich bevinden. Op het juiste moment, met de juiste intensiteit én met het unieke verhaal van jouw missie en waarden. Zo raakt de kandidaat steeds meer vertrouwd met jouw organisatie en het bijbehorende Employer Brand, een belangrijk onderdeel van een goede recruitment marketing strategie.

2. Personaliseer de candidate journey

Wanneer een potentiële kandidaat op een advertentie klikt of op jouw werken-bij website komt, betekent dat nog niet dat hij/zij direct wil solliciteren. Vaak hebben mensen meerdere contactmomenten nodig om over te gaan tot solliciteren. Van de 10 mensen die de candidate journey beginnen, halen er uiteindelijk maar maximaal 2 de eindstreep. Hoe beter je de content binnen alle contactmomenten toespitst op de informatiebehoefte van een kandidaat, hoe groter de kans dat hij/zij solliciteert. Het is dus belangrijk om verdieping in je content aan te brengen en zo de candidate journey te personaliseren. 

3. Bied andere manieren van informeren en solliciteren

De traditionele manier van solliciteren, met een CV en motivatiebrief, levert niet voldoende op. Dit sollicitatieproces is ongelijkwaardig, waardoor mensen steeds vaker een drempel ervaren om te solliciteren. Dat maakt goede kandidaten werven nóg lastiger, maar hoe los je dat op? Door te kijken naar andere manieren om in contact te komen met nieuw talent. Je kan de drempel om te solliciteren verlagen, door websitebezoekers de kans te geven eerst nog vragen te stellen. Met bijvoorbeeld een chatfunctie kunnen kandidaten op een laagdrempelige manier met je in contact komen. 

Door eerder in contact te komen met potentiële kandidaten kan je ook eenvoudig bouwen aan een duurzame talentpool. Op het moment dat je een nieuwe vacature hebt, kan je deze pool van geïnteresseerde mensen activeren. Bijvoorbeeld door een vacature naar een specifieke groep te sturen via mail en/of Whatsapp. Dit vergroot jouw kans op een goede sollicitant én match tot wel 6x! 

Hoe bouw je aan deze talentpool? Dat lees je in deel twee van deze blogserie!

Meer weten?

Wil jij meer tips en handvatten om de tekorten binnen jouw organisatie terug te dringen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende online kennismaking met één van onze experts. Zij denken in 30 minuten graag met je mee over jullie huidige situatie en waar de kansen liggen voor jouw organisatie.

Plan een gratis demo in bij Mees
Plan een demo in