Deel deze Blog
arrow

De kracht van een goed sollicitatieformulier

We besteden veel aandacht aan het verleiden van potentiële kandidaten, het zorgvuldig wegzetten van een employer brand en het zo efficiënt mogelijk inrichten van een candidate journey. Maar hoe zit het met de finish? Hoe zorg je er voor dat de laatste stap in de reis van jouw nieuwe werknemer, het daadwerkelijk solliciteren, eenvoudig en vooral prettig verloopt? Alles over de kracht van een goed sollicitatieformulier lees je in ons nieuwe blog.


Linkedin

Afhaken of doorzetten

Hoe je een sollicitatieformulier inzet, hangt af van veel factoren. Uiteindelijk draait het om de conversie dus is het belangrijk om eerst de route naar het formulier zorgvuldig onder de loep te nemen. De kans is groot dat je recruitment campagne leidt naar een werken-bij website. De landing op deze website, de inrichting van de pagina’s en de kwaliteit van de content: allemaal van groot belang of en wanneer jouw kandidaat doorzet naar het invullen van een sollicitatieformulier. Blijkt dat bezoekers afhaken voordat ze hebben gesolliciteerd? Gelukkig is het met tools als HotJar of Google Analytics mogelijk om de candidate journey uitgebreid te analyseren en te optimaliseren.

Het effect

Toch komt het effect van een sollicitatieformulier vaak pas aan het licht wanneer een formulier niet goed is ingeregeld. Dat ben je natuurlijk liever voor. Met een goede website analyse voorafgaand aan een campagne, een effectief ingerichte werken-bij website en een heldere communicatie verhoog je zonder meer de conversie van je formulier. Maar ook binnen het sollicitatieformulier zijn er gelukkig genoeg zaken om te optimaliseren of rekening mee te houden.

Wat werkt?

Het succes van een sollicitatieformulier is dus afhankelijk van veel factoren. De beste tips hebben we voor je op een rijtje gezet:

1. Maak je sollicitatieformulier mobile-proof.

Solliciteren via mobiel blijft groeien. In 2019 solliciteerde de helft van alle sollicitanten al via een smartphone. Een sollicitatieformulier dat niet aansluit op deze trend is daarom een gemiste kans. Waarom zou je bijvoorbeeld een cv verplicht maken? Daar kan je later altijd nog om vragen. Ook handig, laat de kandidaat de vacature naar zichzelf mailen. En een motivatiebrief? Een invulveld in je formulier doet wonderen. Een eerder geschreven document heb je op je telefoon niet altijd bij de hand. Afhaakmomentje!

2. Eenvoudig, kort én duidelijk

Een goed sollicitatieformulier is zo ingericht dat je er doorheen vliegt. Een duidelijke uitleg, maar niet teveel poespas. Zo minimaliseer je die afhaakmomenten van jouw kandidaat. Het is dan ook altijd handig om een telefoonnummer uit te vragen, zodat je kan nabellen. Dan is de dialoog tussen jou en je potentiële medewerker direct gestart! Maar geef je kandidaat ook zeker de optie om contact met jou op te nemen. Een goed voorbeeld? Bekijk dit sollicitatieformulier van Sogeti eens.

3. Solliciteren met LinkedIn? Ja, graag!

Wie wil nou ál zijn gegevens invullen in een formulier? Niemand. Daarom is het handig om te weten dat je een sollicitatieformulier kan koppelen aan LinkedIn. Zo kan jouw kandidaat al zijn/haar relevante gegevens van een LinkedIn profiel met een druk op de knop automatisch laten invullen op jouw sollicitatieformulier. En maak je het je kandidaat nóg eenvoudiger om te solliciteren. Gemak dient de mens!

4. Het proces: zo gaan we het doen

En tot slot, laat je kandidaat weten wat hij/zij kan verwachten van deze sollicitatie. Wat gebeurt er na het indienen van het formulier? Hoeveel sollicitatierondes zijn er? Is er een assessment? Met wie worden de gesprekken gevoerd? Voor een kandidaat altijd prettig om te weten.

Hoe verder?

Het is te verwachten dat de trend van snelheid en gemak in sollicitatieformulieren blijft doorzetten. Dit past natuurlijk bij onze huidige samenleving. Een sollicitatieformulier zal daarnaast steeds meer als een contactformulier gaan fungeren. Waarbij nabellen of appen de logische volgende stap is. Ook de koppeling met LinkedIn zal een steeds grotere rol gaan spelen. Want de verwachting is dat mensen steeds minder een document met cv zullen hebben en steeds vaker kiezen voor het cv op LinkedIn.

Ben je benieuwd naar het effect van een geoptimaliseerd sollicitatieformulier? We vertellen je graag meer over hoe een goed formulier jouw campagne kan ondersteunen. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Wil jij dit soort artikelen nooit meer missen?

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork en ontvang je portie inspiratie maandelijks in je mailbox! Een handige en vooral leuke manier om op de hoogte te blijven van belangrijke zaken rondom social recruitment.

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork