Kennis

Werven in een kandidatenmarkt: Zo maak je het de sollicitant én jezelf makkelijk

Blog

Snel en makkelijk in contact komen met kandidaten wordt steeds belangrijker. Logisch dat steeds meer bedrijven chat integreren in hun recruitment marketing strategie. Een berichtje sturen naar een recruiter is immers zo gepiept. Maar er zijn meerdere voordelen die je kunt bereiken met een chattools, we hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Laagdrempelig in contact met je doelgroep

Chat apps bieden de mogelijkheid om al eerder in de candidate journey, voor de conversie- of sollicitatiefase, persoonlijk in contact te komen met je kandidaten. Je communiceert direct met een kandidaat die interesse toont in jouw bedrijf. Ideaal om je doelgroep écht te leren kennen. Zo achterhaal je direct wat de drijfveren zijn. Maar er is nóg een voordeel: je krijgt namelijk ook direct beter zicht op je hele online doelgroep. Welke vragen leven bij die mensen? Welke behoeftes hebben ze? Met deze kennis kan je jouw communicatie richting je doelgroep eenvoudig optimaliseren.

Haal je kandidaat uit de anonimiteit

Chatfuncties zorgen ervoor dat jij je kandidaten vroeg in de candidate journey uit de anonimiteit haalt. Dit biedt de ideale kans om je kandidaten kennis te laten maken met je bedrijf en meer te vertellen over wat jullie als werkgever te bieden hebben. Je haalt het moment van persoonlijk contact naar voren, je spreekt een kandidaat niet pas voor het eerst wanneer hij daadwerkelijk solliciteert. Op deze manier neem je dus een drempel weg.

Anderzijds profiteert ook de kandidaat. Wat voor chat tools je ook gebruikt, je kandidaten kunnen eenvoudig in contact komen met hun potentiële nieuwe werkgever. Je stuurt nou eenmaal sneller een berichtje dan dat je de telefoon pakt om te bellen, zeker voor een millennial. kandidaten stellen zo snel en gericht vragen aan een recruiter en zeg maar doei tegen de barrières van een sollicitatie- of motivatiebrief met CV als eerste contactmoment.

Open, flexibel en zichtbaar

De kansen liggen voor het oprapen. Zo is het interessant om Whatsapp, Messenger of andere chat-apps op meerdere momenten in de candidate journey uit te rollen. Op deze manier is er al laagdrempelig contact mogelijk tijdens de kennismakingsfase en maak je op hetzelfde moment nog effectiever talent pipelines aan die je kunt aanvullen met waardevolle potentiële kandidaten. Waardevol voor de korte én lange termijn dus.


Meer weten?

Wil jij meer tips en handvatten om zelf aan de slag te gaan met marketing automation? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende online kennismaking met één van onze experts. Zij denken graag met je mee over jullie huidige situatie en vertellen je in 30 minuten waar de kansen liggen voor jouw organisatie.

Plan een gratis demo in bij Mees
Plan een demo in