Deel deze Blog
arrow

De drie belangrijkste voordelen van chat voor recruitment marketing

Even wat vragen over die leuke video die je net voorbij zag komen. Of wat extra info ophalen over die toffe vacature die je op je tijdlijn zag staan. Een berichtje sturen naar een recruiter is tegenwoordig zo gepiept. Een WhatsAppje of een berichtje via Facebook Messenger sturen, het is laagdrempelig en voor veel mensen een zeer vertrouwde manier van communiceren. Wij zien dat ook kandidaten dit steeds vaker doen en dit zorgt voor bijzonder veel mooie kansen voor recruitment, zeker in deze krappe arbeidsmarkt. 


Linkedin

Laagdrempelig contact met je doelgroep

Chat apps bieden de mogelijkheid om al eerder in de candidate journey, voor de conversie- of sollicitatiefase, persoonlijk in contact te komen met je kandidaten. En welke recruitment specialist wil in deze krappe arbeidsmarkt niet zo vroeg mogelijk in contact komen met een kandidaat die interesse heeft in jouw bedrijf en vacatures? Met chat apps in je recruitment marketing zorg jij ervoor dat je als potentiele werkgever makkelijk benaderbaar en bereikbaar bent.

En dan is er nóg een voordeel: niet alleen maak je persoonlijk kennis met jouw kandidaat, je leert jouw gehele online doelgroep ook beter kennen. Welke vragen leven bij jouw potentiele kandidaten? Welke behoeftes hebben ze? Je leert jouw doelgroep écht kennen en begrijpt beter wat hun drijfveren zijn. Door deze kennis kan je jouw communicatie richting je doelgroep eenvoudig optimaliseren.

Haal je kandidaat uit de anonimiteit

Met chatfuncties zorg jij ervoor dat je jouw kandidaten vroeg in de candidate journey uit de anonimiteit haalt. Dit biedt de ideale kans om je kandidaten al kennis te laten maken met je bedrijf en meer te vertellen over wat jullie als werkgever te bieden hebben. Je haalt het moment van persoonlijk contact naar voren, je spreekt een kandidaat niet pas voor het eerst wanneer hij daadwerkelijk solliciteert.

Anderzijds profiteert ook de kandidaat. Of je nu Whatsapp of Messenger gebruikt, het zijn makkelijke en laagdrempelige manieren voor kandidaten om in contact te komen met een potentiële nieuwe werkgever. Je stuurt nou eenmaal sneller een berichtje dan dat je de telefoon pakt om te bellen. Het past bij de tijd waarin wij leven, mensen zijn vertrouwd met deze manier van communiceren. Je kunt als kandidaat snel en gericht vragen stellen aan een recruiter en de barrières van een sollicitatie- of motivatiebrief met cv als eerste contactmoment worden hiermee weggenomen.

Open, flexibel en laagdrempelig

De kansen liggen voor het oprapen. Zo is het bijzonder interessant om bijvoorbeeld Whatsapp, Messenger of andere chat-apps op meerdere momenten binnen de candidate journey toe te voegen. Op deze manier is er al laagdrempelig contact mogelijk tijdens de kennismakingsfase en maak je op hetzelfde moment nog effectiever talent pipelines aan die je kunt aanvullen met waardevolle potentiële kandidaten.

Dat chat een belangrijke rol gaat spelen in de toekomst van recruitment staat vast. In welke vorm hangt sterk af van het soort campagne en uiteraard de doelgroep. Chat inzetten vraagt namelijk om een andere inrichting van recruitment processen dan we tot dusver gewend zijn. Opener, flexibeler en nog laagdrempeliger.

Wil jij meer weten over hoe je chat het beste kunt inzetten voor jouw doelgroep en recruitment vraagstuk? Laat het ons weten! Wij vinden het altijd leuk om met je mee te denken en je te helpen bij het uitzetten van een goede recruitment strategie voor jouw bedrijf zodat jij de beste kandidaten kunt werven.

 

Wil jij dit soort artikelen nooit meer missen?

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork en ontvang je portie inspiratie maandelijks in je mailbox! Een handige en vooral leuke manier om op de hoogte te blijven van belangrijke zaken rondom social recruitment.

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork