De 3 belangrijkste Recruitment Marketing trends van 2021

Januari! Dé tijd om te voorspellen wat het aankomende jaar ons gaat brengen. Door Covid is een groot gedeelte van de trends in een stroomversnelling geraakt. We hebben op sommige vlakken dan ook een sprong gemaakt die we eigenlijk pas in de komende jaren hadden verwacht. In dit blog vertellen we je welke 3 trends wij zien opkomen én versnellen binnen recruitment marketing in 2021.


Foto van de schrijver

Mees van Velzen
11 January 2021

share


Conversational Marketing

We zijn in een razend tempo gewend geraakt aan het communiceren online. Of dit nou per video of per chat is, we deden het allemaal véél vaker in 2020. Goed nieuws voor conversational marketing. Werkgevers en (latent)werkzoekenden verwachten namelijk dat persoonlijk contact tussen potentiële werkgevers en kandidaten in een vroegtijdig stadium van de candidate journey gaat toenemen. Dit zien we overduidelijk terug in zowel de data van onze conversational marketing campagnes als onderzoeken onder de doelgroep. Een laagdrempelig whatsapp of messenger gesprek over de inhoud van een nieuwe functie is de ideale manier om een kandidaat die interesse heeft getoond in je bedrijf over de streep te trekken. Persoonlijk, effectief én schaalbaar. Conversational Marketing is here to stay en zal in 2021 leidend worden in steeds meer recruitment strategieën.

Traditionele recruitment talentpools zijn terug

2020 was ook het jaar waarin de eerste recruitment CRM's voet aan de grond hebben gekregen in Nederland. Amerikaanse partijen betreden de markt en ATS aanbieders voegen steeds meer CRM-achtige functionaliteiten toe. Juist om mensen die hebben gesolliciteerd, en om wat voor reden dan ook zijn afgewezen, warm te houden voor jou als werkgever. Deze systemen stellen bedrijven in staat om via email en sms-campagnes de zogenaamde "zilveren medaille winnaars" binnen een talentpool te blijven benaderen. Zo worden ze gestimuleerd om nog een keer te solliciteren op een soortgelijke functie die op een later tijdstip beschikbaar komt. Het is natuurlijk wel van groot belang dat het proces bij de eerste sollicitatie prettig was ondanks de afwijzing. Met deze ontwikkeling wint de traditionele talentpool weer terrein. Maar wel met een essentieel verschil: dankzij deze nieuwe technologieën kunnen mensen ook op de juiste manier een journey doorlopen na een initiële afwijzing, waar deze vroeger vooral leefden in een excel document of de inbox van de recruiter.

Het genereren van deelconversies

De voorlopers in de markt zijn al een tijdje niet enkel gefocust op het genereren van sollicitaties binnen hun recruitment marketing aanpak. Zeker wanneer je je als bedrijf richt op latent werkzoekenden is het je doel kandidaten te verleiden om jouw bedrijf boven hun huidige werkgever te verkiezen. Dit gaat niet van de een op de andere dag. Mensen moeten aangetrokken zijn tot je organisatie, de klik voelen met de functie en de cultuur en dan nog de stap nemen om daadwerkelijk te solliciteren. Binnen dit proces is het snel genereren van sollicitaties, puur vanuit een marketing push, vaak een lastig karwei. Zeker bij schaarse doelgroepen. Deelconversies kunnen een effectieve oplossing zijn. Door mensen de gelegenheid te geven om via nieuwe manieren in contact te komen met jou als bedrijf zonder direct een sollicitatieproces te doorlopen, kun je veel bruikbare leads genereren. Denk aan aanmeldingen voor webinars of online events, specialistische whitepapers en trainingen. Mensen die zich hiervoor aanmelden kunnen vervolgens op een later moment worden bewogen tot daadwerkelijke sollicitatie. Deze mogelijkheden (zeker wanneer ze gecombineerd worden met conversational marketing) leiden bij onze klanten tot een resultaat dat vaak tussen de 60% en 100% hoger ligt dan bij klanten die deelconversies niet in hun strategie verwerken.

Einde van traditioneel solliciteren

De trends van zowel conversational marketing als deelconversies en talentpools zullen steeds meer gaan leiden tot het einde van het traditionele sollicitatieproces. Zeg de ouderwetse sollicitatiebrief en c.v. maar vaarwel. Tijdens de hele candidate journey zal er een match ontstaan tussen werkgever en kandidaat waarbij er verschillende momenten zijn van persoonlijk contact. Deze trend verloopt wel geleidelijker dan de eerder genoemde trends. Maar als je jouw recruitment strategie hier vroegtijdig op aanpast zal dit leiden tot een sterker employer brand, een betere ervaring voor de kandidaat en een gelijkwaardiger sollicitatieproces. Zo vind jij uiteindelijk betere kandidaten die een match zijn met je onderneming.

Wil je meer weten over deze trends en hoe deze impact kunnen hebben op het succes van jouw recruitment marketing strategie? Dinsdag 23 februari organiseren wij een webinar over dit onderwerp. Leuk als je erbij bent. Inschrijven doe je hier!

share


Wil jij dit soort artikelen nooit meer missen?

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork en ontvang je portie inspiratie maandelijks in je mailbox! Een handige en vooral leuke manier om op de hoogte te blijven van belangrijke zaken rondom social recruitment.

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork

Meld je aan voor Recruitment Stories by MrWork