blog
arrow

Google for Jobs: wat is de impact?

En de volgende grote speler meldt zich op de recruitmentmarkt. Waar Facebook Jobs vorig jaar gelanceerd werd, is het nu de beurt aan Google For Jobs om ten tonele te verschijnen. Vanzelfsprekend is het bereik van Google enorm en daarom is deze lancering zeker iets om bij stil te staan. Maar wat kunnen we verwachten van Google For Jobs? Een vooruitblik. 

Nieuwe ingang

Nu Google For Jobs is gelanceerd in Duitsland en as we speak wordt getest in Nederland getest, kan een launch niet lang op zich laten wachten. De grote vraag is natuurlijk wat dit voor online en social recruitment gaat betekenen. Google For Jobs betekent een nieuwe ingang voor je doelgroep op weg naar je vacaturetekst. Dat lijkt positief nieuws want hoe meer ingangen hoe beter. Toch? Zeker, maar er kleven wel een aantal mitsen en maren aan. Want Google (for Jobs) speelt volgens haar eigen bekende spelregels. “Volg onze richtlijnen en je (vacature) wordt gevonden”. Maar buiten dit verhaal dat veel aan SEO doet denken, is het belangrijker om te kijken wat Google for Jobs betekent voor werkzoekenden. En dan is het antwoord: niet zo gek veel. 

Actief of latent

Mees van Velzen (CEO MrWork): “Van de doelgroep is nog steeds 75% latent werkzoekend en slechts 25% actief. Dus voor bedrijven gaat Google for Jobs niet direct heel veel verschil maken.” Het belangrijkste is dus om onderscheid te maken tussen deze latent en actief werkzoekenden. De tweede groep profiteert direct. Zij zijn op zoek naar een nieuwe baan en met Google for Jobs wordt de zoektocht naar die baan eenvoudiger, overzichtelijker en wellicht sneller. Maar als we kijken naar de latent werkzoekenden is er niet direct sprake van een enorme impact. Want alles begint nog altijd bij de juiste candidate journey. Vacatures in Google zijn voor deze doelgroep pas echt relevant in een later stadium. Want met of zonder Google for Jobs, voor latent werkzoekenden is het startpunt nog altijd het zaadje geplant krijgen door een potentiële werkgever, kennismaken met hun brand, een gevoel krijgen bij een bedrijf. Zonder deze cruciale fase is een vacature in Google nietszeggend en een van de velen.

“In tijden van krapte op de arbeidsmarkt wil je juist de latente kandidaten aan je binden.”
- Mees van Velzen

Sla dus je slag in het traject voorafgaand aan het plaatsen van die job-omschrijving!

Opboksen

Met de juiste aanpak heb je dus nog altijd kans om je te onderscheiden van je concurrentie. Want met de komst van Google for Jobs wordt dat nog belangrijker. Immers, iedereen heeft straks de gouden formule van Google in handen om een vacature hoog in de zoekresultaten te krijgen. Toch biedt Google for Jobs weldegelijk kansen. Met het correct opstellen van de vacaturetekst kun je nu opboksen tegen de vindbaarheid van traditionele vacaturebanken. Daarnaast kan je vacatures zo inrichten dat ze aansluiten op je candidate journey. Zo creëer je een goede vindbaarheid maar ook die cruciale herkenning vanuit de doelgroep. Het sleutelwoord is samenspel. Google for Jobs is pas echt effectief wanneer het een aanvulling is op je overige bestaande social platformen.

Wil je met ons in gesprek over de laatste ontwikkelingen binnen recruitment? Ons team met specialisten vertelt je graag meer.

Geplaatst door Mees van Velzen