De zomer komt er weer aan, maar voordat recruiters van hun welverdiende vakantie kunnen gaan genieten, hebben ze in sommige branches eerst een flinke klus te klaren. De werving van vakantiekrachten in de zorg, schoonmaak, horeca, logistiek en retail is elk jaar weer een tijdrovende en soms stressvolle opgave. Met deze 10 tips maak je het jezelf een stuk makkelijker!
1. Forecasten en plannen
Het begint met een plan. Zorg dat je enkele maanden voordat je piekperiode start in kaart brengt hoeveel vakantiekrachten je nodig hebt en bereken wat ervoor nodig is om deze aantallen te werven. Je kunt daarbij gebruik maken van historische data, bijvoorbeeld over de conversie naar sollicitatie, sollicitatie-aanname ratio en gemiddelde time-to-hire van andere jaren. Zo kun je precies uitdenken hoeveel vacatureweergaven, kandidaten en tijd je nodig hebt om alle vakantiebanen in te vullen.
2. Stel een compleet en duidelijk profiel op
Een duidelijke vacature-omschrijving is altijd belangrijk, maar bij vakantiebanen nog net iets meer dan anders. Vakantiekrachten zoeken namelijk heel gericht naar zomerwerk dat bij hen past. Beschrijf daarom concreet wat iemand gaat doen, maar ook wat je verwachtingen zijn qua beschikbaarheid, op welk salaris de vakantiekracht kan rekenen en hoe er gepland wordt. Kan de vakantiekracht zelf wekelijks de beschikbaarheid doorgeven of zijn er vaste werkdagen? Hoe concreter en completer jouw vacature, hoe meer goede reacties je krijgt.
3. Werk het gehele jaar aan je naamsbekendheid
Vakantiekrachten zijn gewild en kunnen vaak kiezen waar ze aan de slag gaan. Om ervoor te zorgen dat ze voor jouw vakantiebaan kiezen, wil je al gedurende het jaar naamsbekendheid opbouwen. Met social media campagnes ben je zichtbaar en kun je alvast wat vertellen over jullie als werkgever, de werkzaamheden en waarom anderen graag bij jullie werken. Zo plant je vroeg in het jaar alvast een zaadje in het hoofd van je doelgroep, zodat je in de piekperiode kunt oogsten!
4. Gebruik de juiste content en kanalen
Veel vakantiebanen worden ingevuld door Gen Z, de generatie geboren tussen 1997 en 2012. Je bereikt hen niet met een jobpost op traditionele kanalen, maar juist wel op social media kanalen als TikTok, Instagram en Snapchat. Ook Youtube leent zich uitstekend voor het bereiken en enthousiasmeren van jouw potentiële vakantiekracht.
Houd er daarnaast rekening mee dat visuele, snackable content het beste werkt op deze kanalen. Zeker bij Gen Z geldt: wie scoort met video, scoort bij kandidaten.
5. Werk met talentpools
Als je op moment suprême tientallen sollicitaties moet binnenhalen en kwalificeren, dan stijgt de stress je waarschijnlijk snel naar het hoofd. Door te werken met talentpools voor seizoenswerk kun je het jezelf een stuk makkelijker maken, want je hebt dan al een database van passende kandidaten opgebouwd. Het enige wat je moet doen is contact onderhouden totdat je precies weet wat je nodig hebt aan vakantiekrachten en dat kun je makkelijk doen met geautomatiseerde flows, bijvoorbeeld in het MrWork platform.
6. Een vakantiebaan met een vriend(in)
Het hebben van vrienden op je werk speelt een grote rol in werkplezier en loyaliteit, blijkt uit de Randstad Workmonitor. Daarnaast vinden jongeren solliciteren en voor het eerst gaan werken nog best spannend. Speel daarop in door de mogelijkheid te bieden om samen te solliciteren met een vriend(in) en aan de slag te gaan. De #Vriendenteam campagne van Kruidvat laat zien hoe krachtig dit is voor je werving van vakantiekrachten!
7. Blijf in contact met oud-vakantiekrachten
Het is zonde om ieder jaar weer van vooraf aan te beginnen met de werving van vakantiekrachten. Als je gedurende het jaar betrokken blijft bij je vakantiekrachten van vorige jaren, dan kun je daar ongetwijfeld een paar vakantiebanen mee opvullen. Gebruik recruitment marketing automation software om periodiek in contact te blijven, zonder dat je dit veel handmatig werk kost.
8. Liever een appje
Sollicitatieformulieren waarbij je allerlei gegevens invult en misschien zelfs een cv moet uploaden? Niet van deze tijd! Uit de State of Hiring 2025 van Tellent blijkt dat 40% van dit soort sollicitatieformulieren niet volledig ingevuld wordt. Wat dan wel werkt bij de werving van vakantiekrachten? Laat ze reageren via WhatsApp. Dat is laagdrempelig, snel en informeel. Exact wat je doelgroep zoekt.
9. Automatische screening
Grote aantallen werven betekent ook veel kandidaten screenen. Een tijdrovende klus, tenzij je je laat ondersteunen door software. Met automatische kwalificatievragen over bijvoorbeeld beschikbaarheid, interesses en ervaring ontdek je direct wat de best passende kandidaten zijn. Zo focus jij je alleen nog op relevante kandidaten, wat niet alleen tijd scheelt, maar ook zorgt voor een positievere kandidaatbeleving. Want kandidaten zijn alleen maar blij met een proces waarin ze binnen no-time weten waar ze aan toe zijn.
10. Sla de handen ineen met andere werkgevers
Je hoeft niet altijd te concurreren met andere werkgevers op de arbeidsmarkt, je kunt ook de samenwerking opzoeken. Door op te trekken met soortgelijke organisaties in de regio, kun je de krachten bundelen. Denk aan een zorgorganisatie en schoonmaakbedrijf die gezamenlijk een pool opbouwen van vakantiekrachten die willen schoonmaken. Waarschijnlijk maakt het voor de vakantiekrachten niet veel uit of ze hun werk doen bij hulpbehoevende mensen thuis of in kantoorpanden en vakantieparken. Door vakantiekrachten met elkaar uit te wisselen en eventueel zelfs een stuk training gezamenlijk op te pakken, kun je flink besparen op je wervingsuitgaven!
Tot slot: begin op tijd en maak het jezelf makkelijk
De werving van vakantiekrachten hoeft geen stressvolle race tegen de klok te zijn. Door slim te plannen, je doelgroep gericht te benaderen en gebruik te maken van de juiste tools, kun je het jezelf makkelijker maken én ook nog eens betere matches maken. Begin dus op tijd, zet in op een goede voorbereiding en laat de zomer maar komen!