Een sterk werkgeversmerk zonder EVP? Vergeet het maar. De Employer Value Proposition, kortweg EVP, is het fundament van jouw employer branding. Zonder kun je eigenlijk niet. Toch blijft het voor veel organisaties een vaag begrip. Wat is het precies, waarom is het zo belangrijk en waaraan voldoet een krachtige EVP? In dit eerste deel van onze blogreeks geven we je de antwoorden.
Snelle samenvatting
Een sterke employer branding valt of staat met je Employer Value Proposition (EVP). De EVP is de belofte die je als werkgever doet aan je huidige en potentiële medewerkers. Het geeft antwoord op de vraag waarom iemand bij jou zou willen (blijven) werken en vormt daarmee de kern van je werkgeversverhaal. Zonder heldere EVP verlies je kandidaten, want onderzoek laat zien dat 72% eerder kiest voor een werkgever met een sterke EVP. Een goede EVP is écht onderscheidend, komt grotendeels overeen met de situatie zoals die nu is en leeft binnen je organisatie. Met een krachtige EVP trek je de juiste mensen aan én houd je ze langer vast. Zonder kun je dus eigenlijk niet!
Wat is een Employer Value Proposition?
Simpel gezegd: de Employer Value Proposition (EVP) is de belofte die je als werkgever doet aan huidige en potentiële medewerkers. De EVP vertelt waarin jullie uniek zijn en waarom iemand voor jullie organisatie zou willen (blijven) werken. Het vormt de kern van je werkgeversverhaal en employer branding.
Enkele voorbeelden van werkgevers met een krachtige EVP:
- Patagonia: dit outdoor kledingmerk focust zich in hun EVP op duurzaamheid, milieuactivisme en een goede werk-privébalans. Met hun pay-off ‘People. Planet. Purpose.’ weet je direct waar zij als werkgever voor staan.
- Lidl: met een aantrekkelijk pakket aan voorwaarden, groeikansen en een focus op duurzaamheid stelt Lidl toekomstgericht werkgeverschap centraal. Hun motto ‘Samen maken we Lidl’ zegt het al: medewerkers staan centraal en succes bereik je alleen samen.
- Etos: met de slogan ‘Dat voelt goed’ spelen ze in op emotie, gekoppeld aan hun bedrijfscultuur. Ze maakten hun EVP zelfs tastbaar met een eigen productlijn voor medewerkers.
Waarom je niet zonder EVP kunt
“Zonder fundering geen stevig huis.” Dat is precies de reden dat je een EVP nodig hebt: het vormt de basis voor je gehele recruitment marketing. Succes in recruitment marketing draait niet alleen om slimme campagnes of de keuze voor de juiste kanalen. Alles begint bij je boodschap. Hetgeen waarmee jij je kop boven het maaiveld uitsteekt. Waarin je anders bent dan andere werkgevers.
Als je dat niet helder hebt én communiceert, dan verlies je kandidaten. Onderzoek toont dit duidelijk aan. Zo geeft 72% van de kandidaten aan eerder een werkgever te overwegen die zijn EVP goed op orde heeft. En het gaat verder: 82% zegt dat de reputatie en het employer brand zwaar meewegen in de beslissing om wel of niet te solliciteren. Met andere woorden: zonder sterke EVP verlies je de strijd om talent al voordat het sollicitatieproces begint.
Wander Wierda – eigenaar van 2 online mediabureaus – gaat nog een stap verder en zegt tijdens een interview met Werf&: “Als je nu niets aan je EVP doet, besta je in 2030 niet meer. Want dan bloedt je hele personeelsbestand leeg. En vliegen je kosten door het dak vanwege zzp’ers en recruitment fees. Dus eigenlijk heb je als bedrijf twee keuzes. Of je ontwikkelt een EVP en investeert nu volop in je recruitment marketing automation. Of je bent er straks niet meer als bedrijf. Punt.”
Kortom: werk aan de winkel!
Check the boxes: hieraan voldoet een goede EVP
Echt onderscheidend zijn
Een gezellig familiebedrijf, de organisatie waar je je razendsnel kunt ontwikkelen, werk en privé goed in balans. Het zijn beloften die vrijwel elke organisatie maakt. Echt bijzonder ben je hiermee dus niet. En dat is wel wat nodig is. Leuk gevonden worden is niet goed genoeg. Je moet ergens voor staan. In uitblinken. Je EVP mag best een beetje stof doen opwaaien en sommige kandidaten niet aanspreken.
Dat is namelijk precies wat je wilt dat je EVP doet: blijven hangen en de mensen aantrekken die zich thuis voelen bij jouw organisatie. Want juist die personen blijven lang bij je werken!
Doen wat je belooft
Een sterke EVP bestaat voor 80% uit de realiteit van nu en 20% uit ambitie voor de toekomst. Is die verhouding scheef en vooral gericht op wie je als werkgever wilt zijn (maar nog niet bent), dan trek je misschien op korte termijn wel kandidaten aan, maar ben je die ook zo weer kwijt. Want kandidaten prikken zo door jouw bubbel aan beloftes heen als deze niet de werkelijkheid weerspiegelt.
Leeft bij je medewerkers
Last but not least: je EVP moet gevoeld worden door je medewerkers. De directie draagt dit uit en handelt ernaar en medewerkers herkennen zich in het verhaal. Is dat niet zo, dan val je al snel door de mand. Je EVP kan nog zo sterk verwoord zijn, maar als het niet leeft in je organisatie, dan voelen kandidaten dit snel genoeg. En ruilen ze je in voor een andere werkgever.
Hoe je ervoor zorgt dat je EVP intern draagvlak heeft? Door je medewerkers te betrekken bij het opstellen daarvan! Zij zijn de perfecte personen om te bevragen over hun drijfveren. Waarom werken ze bij jou? Wat doen jullie anders dan andere organisaties? Waarin blinken jullie uit en hoe merken ze dat in de praktijk? Door in gesprek te gaan met je personeel creëer je een EVP die niet alleen dient als externe boodschap voor potentiële medewerkers, maar die je huidige mensen ook betrokken en tevreden houdt. Win-win!
Hoe kom je tot een topper van een EVP?
In deel 2 van deze blogserie laten we je zien hoe je zelf een EVP bouwt die blijft plakken. Houd onze kennisbank en socials dus in de gaten. Dan weet je zeker dat je dit stappenplan niet mist!