Op 6 februari vond het RMA Trends in actie event plaats op het MrWork kantoor. Met zo’n 40 bezoekers gingen we dieper in op de resultaten uit het MrWork RMA Trends Rapport 2025, wisselden we ervaringen uit en inspireerde Jildert Huitema ons met een interessante sessie over de toekomst van werk. Een middag waarin netwerken, inspiratie en praktische tips samen kwamen!
Een deep dive in het RMA Trends Rapport
Rond half 4 stroomt het MrWork kantoor vol met genodigden. Een leuke mix van klanten, relaties, partners en zzp’ers die zijn aangesloten bij onze community. We beginnen het programma met een presentatie van Mees waarin hij de belangrijkste inzichten uit het RMA Trends Rapport doorneemt.
Jaap en Joost nemen het stokje vervolgens over om in te zoomen op 2 belangrijke uitdagingen die uit het onderzoek naar voren kwamen: te weinig inzicht in data en een te klein recruitment (marketing) team. Ze geven praktische tips om je data inzichtelijker te maken en benadrukken welke KPI’s je sowieso wil meten. Daarnaast rijken ze concrete stappen aan die je kunt zetten om de productiviteit in je team te verbeteren, zodat je met een kleiner team toch grote resultaten kunt behalen.


De wereld van werk
In HR- en recruitment teams gaat het bij veel organisaties over krapte, gelijke kansen en werkgeluk. Jildert Huitema is als oprichter van adviesbureau ImpactWork dagelijks bezig met duurzame HR vraagstukken en neemt ons mee in de krachten die de wereld van werk vormgeven. Tijdens de sessie – waarbij Jildert de aanwezigen prikkelde met vragen – hebben we het over:
- Vergrijzing en krapte: de krapte is blijvend, onder andere door de vergrijzing. Dat vergt het maken van strategische keuzes en integrale planningen.
- Automatisering en technologie: repetitieve taken worden steeds meer geautomatiseerd en daardoor zijn digitale vaardigheden alsmaar belangrijker.
- Werk wordt flexibeler: we organiseren werk op nieuwe manieren, bijvoorbeeld remote en in flexibele vormen (detacheren, oproepkrachten, platformklussen), zodat het goed te combineren is met andere behoeften en ambities.
- Nieuwe vaardigheden leren: de benodigde skills voor werk veranderen sneller dan ooit en het skill-based organiseren van werkzaamheden is het pad dat veel organisaties inslaan.


Napraten is minstens zo belangrijk
Een event is niet compleet zonder een goede borrel achteraf! Na alle sessies bleef iedereen hangen om nieuwe contacten op te doen, interessante discussies te voeren over de onderwerpen die in de sessies aan bod kwamen en ervaringen met elkaar te delen. We stelden een aantal aanwezigen de vraag ‘Wat is volgens jou de belangrijkste recruitment trend voor 2025?’. Bekijk hun antwoorden hieronder:
Liever lezen? Enkele inzichten van de aanwezigen:
- “Ik verwacht dat werkgevers hun opleidingsaanbod gaan koppelen aan recruitment, zodat ze met deze groeimogelijkheden kandidaten kunnen overhalen om voor hen te kiezen.” – Jochem van der Linden, LT Group
- “Wij leggen de focus op een goede kwalificatie van kandidaten. Door de juiste vragen te stellen in het begin van het proces kunnen we veel winst behalen.” – Hugo Jelier & Julia Kooijman, Greenstaff
- “In 2025 is de kandidaat meer dan ooit aan zet in de arbeidsmarkt. De kandidaat weet dat er altijd een betere deal te maken is en als recruiter moet je daar goed op inspelen.” – Lennaert Buschma, Sopra Steria
- “De krapte op de arbeidsmarkt wordt alleen maar erger en je kunt niet anders dan je hierop voorbereiden door oplossingen op het gebied van AI, recruitment marketing automation en skill-based hiring te implementeren.” – Hugo de Reus, HTM
Zo ging iedereen met nieuwe inspiratie, connecties en inzichten naar huis. Middag geslaagd!